Vol. 26 (2015): Early Childhood Education
Monograph

The body in the training of infantile educators: analysis of formative readings

Aurora María Ruiz Bejarano
Universidad de Cádiz
Published October 27, 2015

Keywords:

teacher training, body, identity, new teachers, formative readings
How to Cite
Ruiz Bejarano, A. M. (2015). The body in the training of infantile educators: analysis of formative readings. Tendencias Pedagógicas, 26, 131–144. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2125

Abstract

This article shows the results of a research developed at Faculty of Education Sciences in the University of Cádiz (Spain). The purpose of this study was to analyze the class documents of the students of Chilhood Education in order to identify the ideal channels for the construction of the subjectivity in male and female children. Throughout the documents review, the body image was appeared as a key aspect of our research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco García, N. (2001). La dimensión ideológica de los libros de texto. Kikirikí, 61, 50-56.

Brennan, M. y Popkewitz, T. (Coords) (2000). El desafío de Foucault. Discurso, conocimiento y poder. Barcelona: Pomares-Corredor.

Cherryholmes, C. (1999). Poder y crítica: investigaciones postestructuralistas en educación. Barcelona: Pomares-Corredor.

Díez Navarro, M. C. (2007). Mi escuela sabe a naranja. Estar y ser en la Escuela infantil. Barcelona: Graó.

Díez Navarro, M. C. (2011). El oficio del cuerpo. Aula de Infantil, 62, 44.

Marín Díaz, D. L. (2005). Producción del sujeto infantil en Colombia a través de los medios impresos. En P. Dávila y M. Naya (Coords). La infancia en la historia: espacios y representaciones. Actas del XIII Coloquio de Historia de la Educación TI. (pp. 53-62). San Sebastián: Espacio Universitario Erein.

Noguera, C. E. (2005). La construcción de la infancia desde el discurso de los pedagogos de la Escuela Activa. . En P. Dávila y M. Naya (Coords). La infancia en la historia: espacios y representaciones. Actas del XIII Coloquio de Historia de la Educación TII. (pp. 403-414). San Sebastián: Espacio Universitario Erein.

Rodríguez Menéndez, M. C. y Peña Calvo, J. (2005). Identidad de género y contexto escolar: una revisión de modelos. REIS, 112, 165-196.

Tadeu da Silva, T. (2001). Espacios de identidad. Barcelona: Octaedro.

Varela, J. (2001). El modelo genealógico de análisis. Ilustración a partir de «Vigilar y Castigar», de Michel Foucault. En E. Crespo y C. Soldevilla (Coords). La constitución social de la subjetividad (pp. 113-129). Madrid: La Catarata.

Varela, J. y Álvarez-Uría, F. (1991): Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta.

Varela, J. y Álvarez-Uría, F. (1994): Las redes de la psicología. Análisis sociológico de los códigos médico-psicológicos. Madrid: Libertarias Prodhufi.

Walkerdine, V. (1995). Psicología del desarrollo y pedagogía centrada en el niño. En J. Larrosa (Ed.). Escuela, poder y subjetivación (pp. 79-152). Madrid: La Piqueta.