Vol. 26 (2015): Early Childhood Education
Monograph

The degree of infantile education of the UAB, betting for the practicum

Mequè Edo
Universitat Autònoma de Barcelona
Sílvia Blanch
Universitat Autònoma de Barcelona
Carme Armengol
Universitat Autònoma de Barcelona
Published October 27, 2015

Keywords:

early childhood education, initial teachers’ training, placement, service-learning, professional competences, prosocial competences
How to Cite
Edo, M., Blanch, S., & Armengol, C. (2015). The degree of infantile education of the UAB, betting for the practicum. Tendencias Pedagógicas, 26, 109–130. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2124

Abstract

This paper presents the results of the Early Childhood degree of the Universitat Autònoma de Barcelona from its implementation in 2009 to 2013. Data covered includes the profile and achievements of both the students and professors involved in the Early Childhood Degree. Also, results emerging from the students placements in the schools during each course. The results demonstrate positive outcomes regarding both the students achievements and their satisfaction with the professors. However, it is clear there needs to be a greater emphasis on encouraging male students. A major area of concern is the professors contractual situation. Most of them involved, in fact, do not have stable contracts, working on a so called temporary basis. This instability by definition impacts on their commitment to the degree, meaning it is difficult to get deeply involved and often they have to commit to other work outside the university. To summarize, the feedback from the students placements in each of the four years has been very positive, highlighting the success of the Service Learning projects since its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner, J. S. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza.

Blanch, S.; Edo, M.; Comas, P. (2013). Aprendizaje servicio (ApS) en el practicum IV del grado de Educación Infantil. Un enfoque educativo que fomenta la implicación social del alumnado y completa su capacitación profesional. En Muñoz Carril, P.C.; Raposo- Rivas, M.; González Sanmamed, M.; Martínez-Figueira, M.E.; Zabalza-Cerdeiriña, M.; Pérez-Abellás, A. (eds) Un Practicum para la formación integral de los estudiantes. (pp. 503-516). Santiago de Compostela: Andavira.

Cabrerizo, J.; Rubio, M. J.; Castillo, S. (2010). El Prácticum en los grados de pedagogía, de magisterio y de educación social. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Comes, P., Peire, T., Morón, M. i Guitart, J.M (2013). ApS y la cultura de la responsabilidad profesional. Proyectos de ApS en el practicum de la foramción inicial de maestros y maestras de las especialidades de Educación Infantil y Educación primaria en la Universitat Autònoma de Barcelona. En Rubio, L.; Prats, E. y Gómez, L (Coord.). Universidad y Sociedad. Experiencias de Aprendizaje y Servicion en la Universidad. (pp. 231-236). Barcelona: ICE UB, Colección Educación y Comunidad.

Edo, M. (2005). Educación matemática versus Instrucción matemática en Infantil. En Pequito, P. y Pinheiro, A. (eds.), Proceeding of the First International Congress on Learning in Childhood Education (pp. 125-137). Porto, Portugal: Gailivro.

Edo, M.; Revelles, S. (2004). Situaciones matemáticas potencialmente significativas. En Antón, M. y Moll, B. (eds), Educación infantil. Orientación y recursos (0-6 años) (pp. 103-179). Barcelona: Praxis.

Fredricks, J.A., Blumenfeld, P.C. and Paris, A.H. (2004). School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, 74(1), pp. 59-109.

Folgueiras, P.; Luna, E.; Puig, G. (2013) Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, pp. 159-185.

González, A.; Montes, R. (Comp.) (2008). El aprendizaje servicio en la educación superior. Una mirada analítica de los protagonistas. Buenos Aires: EUDEBA.

Harper, S.R. (2009). Institutional Seriousness Concerning Black Male Student Engagement: Necessary Conditions and Collaborative Partnerships. In: Harper, S.R. and Quaye, S.J. (eds.) Student Engagement in Higher Education: TheoreticalPerspectives and Practical Approaches for Diverse Populations. New York and London: Routledge, pp. 137–155.

Martínez, M. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro.

Puig, J. M.; Batlle, R.; Bosch, C.; Palos, J. (2007). Aprendizaje-servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.

Ritscher, P. (2006). El Jardin de los secretos. Barcelona: Octaedro.

Service-Learning 2000 Center (1996) Service-Learning Quadrants. California: Stanford University.

Tapia, N. (2006). Aprendizaje y servicio solidario en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Buenos Aires: Ciudad Nueva.

Trowler, V. (2010). Student engagement review. The Higher Education Academy.