Vol. 24 (2014): Life histories
Monograph Presentation

THE IMPORTANCE OF RESEARCH-RESEARCH RELATIONS: THE CASE OF PROFESSIONAL LIFE NARRATIVES

Published October 26, 2015

Keywords:

Novice teachers, professional identity, primary education, collaborative research, initial training, micro-ethnography.
How to Cite
Sancho Gil, J. M., & Martínez Pérez, S. (2015). THE IMPORTANCE OF RESEARCH-RESEARCH RELATIONS: THE CASE OF PROFESSIONAL LIFE NARRATIVES. Tendencias Pedagógicas, 24, 225–240. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.015

Abstract

This paper addresses a fundamental issue in the studies carried out from a constructionist and narrative perspective: the relationship between researchers and researched. Our contribution is based on the development of nine microethnographies, in which the biographical dimension had a special consideration, with nine primary school teachers. This has allowed us to: a) highlight the importance of explaining the relationship between researchers and those participating in the research; b) examine the strengths and weaknesses of each relationship type and mode; c) point to the complexity and dynamism of the elements underlying relationships; d) open way of inquiry that can help deepen our understanding about the relational aspects involved in the social construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abelló, M., Montané, A. (2013). Una maestra rural del siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 436, 88-91.

Bolívar, A., Domingo, J., Fernández, M. (2001). La Investigación biográfico–narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid. La Muralla.

Clandinin, D. Jean (ed.) (2007). Handbook of Narrative Inquiry. Mapping a Methodology. Londres: Sage.

Day, C., Stobart, G., Sammons, P., Kington, A., Gu, Q., Smees, R., Mujtaba, T. (2006). Variations in teachers’ work, lives and effectiveness. London:

Department for Education and Skills. Research Report RR743. http://dera.ioe.ac.uk/6405/1/rr743.pdf

Forte. M. C. (2008). Ethnography. En W. A. Darity (ed.), International Encyclopedia of the Social Sciences (pp. 99-101). Farmington Hills, MI: Macmillan Reference USA. (Segunda edición).

Gergen, K. J., Gergen, M. (2001). Reflexiones sobre la construcción social. Barcelona: Paidós Ibérica.

Gutiérrez, N. G. (2011). Repensar la relación investigador - sujeto. Pautas para resignificar la investigación educativa. Revista de Educación, 201, 13-38.

Hernández, F. (Ed.) (2011). Investigar con los jóvenes: cuestiones temáticas, metodológicas, éticas y educativas. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Depòsit digital. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/17362

Hernández-Hernández, F., Jiménez de Aberasturi, E. (2013). Investigación y formación, un proceso de acompañamiento. Cuadernos de Pedagogía,

, 68-71.

Hernández, F., Martínez, S., Montané, A. (2013). Microetnografías y discontinuidad en una investigación sobre aprender a ser docente. En Cárcamo, H. (ed.), Making of... Construcciones etnográficas de la educación (pp. 65 – 71). Madrid: Traficantes de sueño.

Hernández, F., Pérez, J. (2013). De cómo Jenny aprende a ser a maestra. Cuadernos de Pedagogía, 436, 72-75.

Hernández-Hernández, F., Sancho, J. M. (2013). Històries de vida en educació: un balanç. Articles. De Didàctica de la llengua i de la literatura, 61, 9-16.

Holstein, J. A., Gubrium, J. F. (eds.) (2008). Handbook of constructionist research. Nueva York & Londres: Guilford.

Le Baron, C. (2006). Microethnography. En V. Jupp (ed), The Sage Dictionary of Social Research Methods. (pp. 177-179). London: Sage.

Mlodinow, L. (2013). Subliminal. Cómo tu inconsciente gobierna tu comportamiento. Barcelona: Crítica. (2012).

Ollonarte, X., Sancho, J. M. (2013). Las encrucijadas de un camino. Cuadernos de Pedagogía, 436, 84-87.

Sancho, J. M. (coord.) (2010). Dones a la ciència i a la universitat: la construcció de la identitat docent i investigadora en contextos de desigualtat. Barcelona: Universitat de Barcelona. Dipòsit digital.

http://hdl.handle.net/2445/14145

Sancho, J. M. (coord.) (2011). Con voz propia. Los cambios sociales y profesionales desde la experiencia de los docentes. Barcelona: Ediciones

Octaedro. Descargable de: http://www.ub.edu/esbrina/publicacions.html(epub).

Sancho, J. M. (coord.) (2013). Trayectorias docentes e investigadoras en la universidad. 24 historias de vida profesional. Barcelona: Universitat de Barcelona. Dipòsit digital. http://hdl.handle.net/2445/44965.

Torregrosa, A. (2011). Historias de vida y conectividades emergentes. En Hernández-Hernández, F., Sancho, J. M. y Rivas, J. I. (coord.), Historias de vida en educación. Biografías en contexto (pp. 126 – 131). Barcelona.

Universitat de Barcelona. Dipòsit digital. http://hdl.handle.net/2445/15323

Yurén, T. (2008). Aprender a aprender y a convivir, fundamentos teóricos de una estrategia educativa para familias jornaleras migrantes. México, D. F.: Casa

Juan Pablos, Ed.