Vol. 24 (2014): Life histories
Monograph Presentation

LIFE STORIES OF INDIGENOUS WOMEN IN CHIAPAS. COMMITMENTS OF THE INVESTIGATOR

Published October 26, 2015

Keywords:

Life story, Indigenous women, Indigenous Communities, Decolonization, Contextualization.
How to Cite
Pons Bonals, L., Cabrera Fuentes, J. C., & Estrada Soto, D. (2015). LIFE STORIES OF INDIGENOUS WOMEN IN CHIAPAS. COMMITMENTS OF THE INVESTIGATOR. Tendencias Pedagógicas, 24, 215–224. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.014

Abstract

This article suggests that those conducting research with indigenous women face a number of questions that disrupt their assumed role as researchers, leading them to assume a number of commitments to their research, to the people who they investigate and to themselves. Approaches are recovered from interdisciplinary fields of knowledge, such as Cultural, Gender and Postcolonial Studies to undertake research from an interpretive tradition in which those investigating commit to the decolonization of knowledge, the construction of a new narrative and personal transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, S. (2009). Introducción. Frantz Fanon en África y Asia. En Piel negra, máscaras blancas, (pp. 5-28) Madrid: Akal.

Bolívar, A. y Domingo, J. (2006). La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: campos de desarrollo y estado actual. En Forum: Cualitative Social Research FCS (Vol. 7), (Núm. 4), (artículo 12, s/p).

Recuperado de http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/view/161/357

Bolívar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográficonarrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Chacón, K. J. (2011). Expectativas de retorno a la comunidad. Historias de vida de mujeres universitarias procedentes de municipios de bajo índice de

desarrollo humano en Chiapas. Proyecto (10ª Convocatoria SIINVUNACH). Tuxtla Gutiérrez: GGIyP-UNACH.

Cruz, S. y Ravelo, P. (2004). Introducción. Los retos actuales de los estudios de género. En S. E. Pérez-Gil Romo y P. Ravelo Blancas (coords.). Voces

disidentes. Debates contemporáneo en los estudios de género en México (pp.5-27). México: Porrúa-CIESAS.

Dube, S. (2010). Identidades, culturas y sujetos históricos: estudios subalternos y perspectivas poscoloniales, en Estudios de Asia y África, Vol. 45 Núm. 2 (142), mayo-agosto de 2010, (pp. 251-292). México: ColMex.

Fanon, Frantz (2009) Piel negra, máscaras blancas, (pp. 5-28). Madrid: Akal.

García Canclini, N. (1999) La globalización imaginada. México: Paidós.

Guba, E. G. y Lincoln, Y. S. (2012) Controversias paradigmáticas, contradicciones y confluencias emergentes” En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (coords.) Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de

investigación cualitativa volumen II (pp. 38-78). Barcelona: Gedisa.

Hernández, F. (2011) Las historias de vida en el marco del giro narrativo en la investigación en ciencias sociales: los desafíos de poner biografías en contexto. En F. Hernández, J. M. Sancho y J. I. Rivas (coords.). Historias de vida en educación. Biografías en contexto (pp. 13-22). Barcelona: Universidad de Barcelona, Esbrina-Recerca, núm. 4.

INEGI (2005) Conteo de población y vivienda. México: INEGI.

Kreusburg Molina, R. (2011). Cuestiones éticas en torno a la investigación sobre y con historias de vida. En F. Hernández, J. M. Sancho y J. I. Rivas (coords.). Historias de vida en educación. Biografías en contexto (pp. 34-

. Barcelona: Universidad de Barcelona, Esbrina-Recerca, núm. 4.

Nash, M. (2012). Mujeres en el mundo, historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza.

Sandín Esteban, M. P. (2003) Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw Hill.

Saukko, P. (2012). Metodologías para los estudios culturales. En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (coords) El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa, volumen I (pp. 316-339). Barcelona: Gedisa.

Smith, L. T. (2012) Caminando sobre terreno resbaladizo. La investigación de los pueblos nativos en la era de la incertidumbre. En N. K. Denzin e Y. S.

Lincoln (coords). El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa, volumen I ( pp. 191-229). Barcelona: Gedisa.

Wallerstein, I. (2009) “Prefacio. Leer a Fanon en el siglo XXI”. En Piel negra, máscaras blancas, Madrid: Akal, pp. 29-40.

Weber, M. (1974) Economía y sociedad, México: FCE.

Veras, E. (2010) Historia de vida: ¿un método para las ciencias sociales?, en Cinta Moebio, núm. 39 (pp. 142-152). Recuperado de www.moebio.uchile.cl/39/veras.html

Young, R. J. C. (2006) Qué es la crítica poscolonial. Retomado de www.robertjcyoung.com, http://robertjcyoung.com/críticaposcolonial.pdf