Vol. 24 (2014): Life histories
Monograph Presentation

BIOGRAPHICAL RESEARCH IN THE INITIAL TRAINING OF MAGISTERY: THE LIFE STORIES AS A WORK THEME END OF DEGREE OF CHILDHOOD AND PRIMARY EDUCATION

Published October 26, 2015

Keywords:

Teacher training, undergraduate final project, life histories, biographical research, primary education.
How to Cite
Bilbao Bilbao, B., Perez Urraza, K., & Ezkurdia Arteaga, G. (2015). BIOGRAPHICAL RESEARCH IN THE INITIAL TRAINING OF MAGISTERY: THE LIFE STORIES AS A WORK THEME END OF DEGREE OF CHILDHOOD AND PRIMARY EDUCATION. Tendencias Pedagógicas, 24, 85–98. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.006

Abstract

We propose the Final Grade and Primary Education as a new platform for probing the teaching profession through the life stories of teachers. This working model requires initial training to look into the experience, in the testimony and in the story with a look of its own, able to tell from the particular, collective changes, the sociocultural conditions of an era, the behavior of the genres, future expectations, etc. Life stories offer three-pronged research methodology academic, socio-historical testimony and instrument teachers and teacher training. Symbolic exchange between generations is also a source of acceptance, respect and democratic coexistence, and therefore social cohesion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barandiaran, J. M. (1992). Don Jose Miguel de Barandiaran a los grupos Etniker de Euskalerria. Etniker Bizkaia, nº5-6, 15-18.

Bilbao, B., Ezkurdia, G., Perez, K. & Chueca, J. (2012). Emakumeak, Hitza eta Bizitza, Bilbao: UPV/EHU, BFA.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Castañeda, A. (2013). Identidades en proceso de formación. Cuadernos de Pedagogía, nº 436, julio-agosto, 14-17.

Castells, M. (2000). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Vol. II El poder de la identidad. Madrid: Alianza Editorial (4. Edición).

Escuela de Magisterio de Bilbao (2012). Normativa del TFG. Curso 2012-13. http://www.irakasleen-ue-bilbao.ehu.es/p230-content/es/contenidos/informacion/magisbilbo_gal/es_gal/noticias_14_15.html

González Monteagudo, J. (2008/2009). Historias de vida y Teorías de la Educación: tendiendo puentes. Cuestiones Pedagógicas, 19, 207-232.

Hernández Hernández, F. (2011). Las historias de vida en el marco del giro narrativo en la investigación en Ciencias Sociales: los desafíos de poner biografías en contexto, In F. Hernández, J.M. Sancho & J.Ig. Rivas

(coords.). Historias de Vida en Educación. Biografías en contexto (pp.13-22). Universitat de Barcelona: Esbrina-Recerca. http://hdl.handle.net/2445/15323

Hernández Hernández, F., Sancho Gil J.M. (2013). El futuro de la profesión docente. Cuadernos de Pedagogía, nº 436, julio-agosto, 96-99.

Leite Méndez, A. (2011). Preocupaciones epistemológicas y metodológicas en torno a la construcción de historias de vida. In F. Hernández, J.M. Sancho & J.Ig. Rivas (coords.). Historias de Vida en Educación. Biografías en contexto (pp. 42-56). Universitat de Barcelona: Esbrina-Recerca.

http://hdl.handle.net/2445/15323

Lopes, A. (2011). Las historias de vida en la formación docente: orígenes y niveles de construcción de identidad de los profesores. In F. Hernández, J.M. Sancho & J.Ig. Rivas (coords.). Historias de Vida en Educación. Biografías en contexto (pp. 23-33). Universitat de Barcelona: EsbrinaRecerca. http://hdl.handle.net/2445/15323

Naberan, H. (2013). Emakumeak hezkuntzan: euskarazko irakaskuntza azken mendean. Trabajo de Fin de Grado de Ed. Primaria, defendido en julio 2013 en la Escuela de Magisterio de Bilbao (UPV/EHU). Material

policopiado.

RAE (Real Academia de la Lengua Española) (2012). Diccionario de la lengua española (DRAE). http://www.rae.es/recursos/diccionarios/dra.

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE nº 260 (Martes 30 de octubre de 2007).