Vol. 23 (2014): The new student in the European Higher Education Area en el Espacio Europeo de Educación Superior
Miscellany

TRAINING OF REFLECTIVE TEACHERS IN SCHOOL CENTERS FROM EL SALVADOR. THE CHANGE OF ROLES AT SCHOOL AND ITS TRANSFORMING INCIDENCE IN THE CONTEXT

Published October 26, 2015

Keywords:

Innovation, IntegratedProjects, reflectiveteacher, Research-Action, Training Teacher.
How to Cite
Blanchard Giménez, M., Muzás Rubio, M. D., & Jiménez Seco, M. (2015). TRAINING OF REFLECTIVE TEACHERS IN SCHOOL CENTERS FROM EL SALVADOR. THE CHANGE OF ROLES AT SCHOOL AND ITS TRANSFORMING INCIDENCE IN THE CONTEXT. Tendencias Pedagógicas, 23, 237–256. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2082

Abstract

This paper presents the research and innovation with 200 teachers, Primary and Secondary Education Centers of El Salvador with an Action Research methodology, prompting reflection-training-design strategies and tools and implementation in a spiral process. The innovative action prompted the role change of teacher and student body aided by ICT contexts. During the internship we worked in different methodological strategies. The "project method" was selected by its ability to introduce diversity of research strategies, cooperatives strategies in the classroom, etc. and because it can changesthe teacher and the students role. The strategy is based on the needs of the context and students motivations. It gives meaning to the official curriculum, and it links learning to life, with the help of ICT.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, M. (2008). Gestión de los procesos internos de cambio en el centro educativo. Ponencia Congreso Internacional de Deusto. Julio 2008.

Blanchard, M. y Muzás, M.D. (2005). Propuestas metodológicas para profesores reflexivos. (2ª ed. 2009) Madrid: Narcea.

Cañal de León, P. (2002). La Innovación Educativa. Tres

Cantos, Madrid: Akal.

Elliot, J. (1990). Investigación – acción en educación. Madrid: Morata.

España. (2009). Disposición 708 del BOE nº 14 de 2010

Gairín, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. En Congreso internacional sobre dirección de centros educativos, págs. 73-175, Bilbao: Universidad de Deusto.

Gairín, J. (2003). La formación de directivos ¿una encrucijada con solución?.Organización y gestión educativa, 2, 22-27.

García Llamas, J.L. (2008) Aulas inclusivas. Revista: Bordon. 60 (4). págs: 89-105.

González, M. y Escudero, J. (1987). Innovación educativa: Teorías y procesos de desarrollo. Barcelona: Humanitas.

Hernández, F. (1998). Repensar la función de la Escuela desde los proyectos de trabajo. Artículo publicado en Pátio. Revista Pedagógica, 6, 26‐31.

Imbernón, F. (coord..) (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Barcelona: Graó.

Jiménez, M.A. (2004) Proyecto para educar. Propuestas para dentro y fuera de la escuela. SM Madrid

Kilpatrick, W.H. (1918) The project method. Teachers College Record, 19, 319‐335.

Knoll, M. (1997) The project method: Its vocational education origin and international development. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), 59‐80

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. (9ª reimp. 2009). Barcelona: Graó.

Maldonado Pérez, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, Vol. 14, Núm. 28, septiembre-noviembre, pp. 158-180 Universidad Pedagógica

Experimental Libertador Venezuela. Disponible en:

http://books.google.com.mx/books?id=gmKZ3t8zluoC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Murillo, J. y Muñoz Repiso, M. (2002). La mejora de la escuela. Barcelona: Octaedro y CIDE

Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I Métodos. II Técnicas y análisis de datos. Madrid: La Muralla.

Perrenoud, Ph. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó

Perrenoud, Ph. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Graó

Rio Sardonil, D. (2008). Métodos de investigación en educación. Madrid: UNED

Rodriguez Marcos, A. – Pessoa, T. (coord.) (2011). A vida nas escolas. Universidade de Coimbra.

Sandín Esteban, MP. (2003). Investigación cualitativa en investigación. Madrid: Mc Graw Hill.

Tójar Hurtado, J.C.(2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. Madrid: La Muralla.

Torre, S. de la (1997). Innovación educativa. Madrid: Dykinson.

Páginas web:

http://www.laprensagrafica.com/el-salvador/judicial/226812-estudioavalado-por-pnud-muestra-a-el-salvador-como-pais-violento