TRAINING OF REFLECTIVE TEACHERS IN SCHOOL CENTERS FROM EL SALVADOR. THE CHANGE OF ROLES AT SCHOOL AND ITS TRANSFORMING INCIDENCE IN THE CONTEXT
Keywords:
Innovation, IntegratedProjects, reflectiveteacher, Research-Action, Training Teacher.Abstract
This paper presents the research and innovation with 200 teachers, Primary and Secondary Education Centers of El Salvador with an Action Research methodology, prompting reflection-training-design strategies and tools and implementation in a spiral process. The innovative action prompted the role change of teacher and student body aided by ICT contexts. During the internship we worked in different methodological strategies. The "project method" was selected by its ability to introduce diversity of research strategies, cooperatives strategies in the classroom, etc. and because it can changesthe teacher and the students role. The strategy is based on the needs of the context and students motivations. It gives meaning to the official curriculum, and it links learning to life, with the help of ICT.Downloads
References
Alvarez, M. (2008). Gestión de los procesos internos de cambio en el centro educativo. Ponencia Congreso Internacional de Deusto. Julio 2008.
Blanchard, M. y Muzás, M.D. (2005). Propuestas metodológicas para profesores reflexivos. (2ª ed. 2009) Madrid: Narcea.
Cañal de León, P. (2002). La Innovación Educativa. Tres
Cantos, Madrid: Akal.
Elliot, J. (1990). Investigación – acción en educación. Madrid: Morata.
España. (2009). Disposición 708 del BOE nº 14 de 2010
Gairín, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. En Congreso internacional sobre dirección de centros educativos, págs. 73-175, Bilbao: Universidad de Deusto.
Gairín, J. (2003). La formación de directivos ¿una encrucijada con solución?.Organización y gestión educativa, 2, 22-27.
García Llamas, J.L. (2008) Aulas inclusivas. Revista: Bordon. 60 (4). págs: 89-105.
González, M. y Escudero, J. (1987). Innovación educativa: Teorías y procesos de desarrollo. Barcelona: Humanitas.
Hernández, F. (1998). Repensar la función de la Escuela desde los proyectos de trabajo. Artículo publicado en Pátio. Revista Pedagógica, 6, 26‐31.
Imbernón, F. (coord..) (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Barcelona: Graó.
Jiménez, M.A. (2004) Proyecto para educar. Propuestas para dentro y fuera de la escuela. SM Madrid
Kilpatrick, W.H. (1918) The project method. Teachers College Record, 19, 319‐335.
Knoll, M. (1997) The project method: Its vocational education origin and international development. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), 59‐80
Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. (9ª reimp. 2009). Barcelona: Graó.
Maldonado Pérez, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, Vol. 14, Núm. 28, septiembre-noviembre, pp. 158-180 Universidad Pedagógica
Experimental Libertador Venezuela. Disponible en:
http://books.google.com.mx/books?id=gmKZ3t8zluoC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Murillo, J. y Muñoz Repiso, M. (2002). La mejora de la escuela. Barcelona: Octaedro y CIDE
Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I Métodos. II Técnicas y análisis de datos. Madrid: La Muralla.
Perrenoud, Ph. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó
Perrenoud, Ph. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Graó
Rio Sardonil, D. (2008). Métodos de investigación en educación. Madrid: UNED
Rodriguez Marcos, A. – Pessoa, T. (coord.) (2011). A vida nas escolas. Universidade de Coimbra.
Sandín Esteban, MP. (2003). Investigación cualitativa en investigación. Madrid: Mc Graw Hill.
Tójar Hurtado, J.C.(2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
Torre, S. de la (1997). Innovación educativa. Madrid: Dykinson.
Páginas web: