Vol. 23 (2014): The new student in the European Higher Education Area en el Espacio Europeo de Educación Superior
Monograph Presentation

EXIT THE COMFORT ZONE. DILEMAS AND CHALLENGES IN THE EHEA

Published October 26, 2015

Keywords:

Autonomous learning, resistance to change, stress, comfort zone, learning zone.
How to Cite
Forés Miravalles, A., Sánchez i Valero, J.-A., & Sancho Gil., J. M. (2015). EXIT THE COMFORT ZONE. DILEMAS AND CHALLENGES IN THE EHEA. Tendencias Pedagógicas, 23, 205–214. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2080

Abstract

This paper deals with students and teachers’ resistance to the challenges brought about the new teaching and learning methodologies to be implemented in the European Higher Education Space. Our analysis focuses in learning and control zones. We recount and analyze the challenges, dilemmas and progress on this objective, in the context of work carried out by the teaching innovation group Indaga-t, highlighting how the new roles of teachers and students are being setting up.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, A. (coord.) (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Madrid: NARCEA / UEM.

Ellsworth, J.B. (2000). Surviving change: A survey of educational change models. Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information and Technology.

Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI.

Gergen, K. J. y Gergen, M. (2011). Reflexiones sobre la construcción social.

Barcelona: Paidós Ibérica. (2004).

Hamel, G. y Välikangas, L. (2012, septiembre). The Quest for Resilience. The Harvard Business Review. Recuperado de http://hbr.org/2003/09/thequest-for-resilience/ar/1.

Hernández, F. (2006). ¿Por qué decimos que estamos a favor de la educación si optamos por un camino que deseduca y excluye? En J. M. Sancho (Coord.), Tecnologías para transformar la educación (pp. 51-75). Madrid: AKAL/UNIA.

Hernández, F. y Miño, R. (2012, Julio). Indagar sobre las concepciones de los estudiantes en torno a la experiencia de aprendizaje autónomo.

Comunicación presentada al Congreso Universitario de Docencia e Innovación, CIDUI 2012: La universidad, una institución de la sociedad. Barcelona.

Hernández, F. y Fendler, R. (2013, junio). Lo que se mantiene invisible: El lugar de la relación pedagógica en una experiencia de aprendizaje colectivo. Comunicación presentada a las III Jornadas sobre la relación pedagógica en la universidad. Madrid.

Sánchez, J. A. (Coord.), Forés, A. y Sancho, J. M. (2011). Colaborar entre docentes para innovar en la enseñanza universitaria. En T. Pagès, A. Cornet y J. Pardo (Coords.). Buenas prácticas docentes en la universidad (pp. 33-42). Barcelona: Octaedro e ICE-UB.