Vol. 20 (2012): Competencies and teacher education in the light of the EHEA
Miscellany

EDUCATING, TEACHING, SCHOOLING: THE PROBLEM OF THE SPECIFICATION IN THE DEVELOPMENT OF PEDAGOGY (AND THE TRANSMISSION)

Published October 23, 2015

Keywords:

Education, Teaching, Schooling, Pedagogy, Transmission.
How to Cite
Acosta, F. M. (2015). EDUCATING, TEACHING, SCHOOLING: THE PROBLEM OF THE SPECIFICATION IN THE DEVELOPMENT OF PEDAGOGY (AND THE TRANSMISSION). Tendencias Pedagógicas, 20, 93–105. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2016

Abstract

In this work, we propose a journey through three concepts: Education, Teaching and Schooling to analyze, from a historical perspective, different cuts on each of them. The aim is to deepen the idea of "specification" as a turning point in the relationship between these concepts and its potential impact on pedagogical prescriptions. In this regard, we believe that Pedagogy is part of this specification process through operations of objectification of knowledge. We also propose that the concept of "crisis" in education, teaching, schooling, relies on a circuit of specifications which doesn´t allow to think about Pedagogy as a way of intervention. For this, the paper is organized into four points that cover each of the proposed concepts. The last part recovers the concept of Transmission as a possible link in this sequence of specification. It also aims at giving a new meaning to pedagogical action in the so-called contexo of crisis in education (and teaching, and schooling).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antelo, E. (2010). Philip & Philippe. Una misma debilidad por la enseñanza. En Frigerio, G. y G. Diker (comps.) Educar: saberes alterados. Buenos Aires: Del

Estante Editorial.

Antelo, E. (2005). La pedagogía y la época. En Serra, S. (coord.) La pedagogía y los imperativos de la época, Autoridad, violencia, tradición y alteridad. Buenos

Aires: Noveduc – Ensayos y Experiencias.

Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el Futuro. Barcelona: Ediciones. Comenio, J.A. (1986/1657). Didáctica Magna. Madrid: Akal.

Cuesta Fernández, R. (2005). Felices y escolarizados. Crítica de la escuela en la era del capitalismo. Barcelona: Octaedro.

De Certeau, M. (1994). La cultura en plural. Buenos Aires: Nueva Visión. (1era edición en francés 1974).

Diker, G. (2004). Y el debate continúa. ¿Por qué hablar de transmisión?. En Frigerio, G. y G. Diker (2004) (comps.). La transmisión en las sociedades, las

instituciones, los sujetos. Un concepto de la educación en la acción. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Durkheim, E. (1991/1902). La educación moral. México: Colofón.

Dussel, I. (2007) La transmisión cultural asediada: Los avatares de la cultura común en la escuela. Propuesta Educativa, nº 28, Año 16.

Dussel, I. (2001). ¿Existió una pedagogía positivista?. En Pineau, P. , Dussel, I.y y M. Caruso La escuela como máquina de educar. Buenos Aires: Paidós.

Frigerio, G. (2003). Los sentidos del verbo educar. Cátedra Jaime Torres Bodet. México: CREFAL.

Hunter, I. (1998). Repensar la escuela. Subjetividad, burocracia y crítica. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor.

Kant, I. (1991/1803). Pedagogía. Madrid: Akal Bolsillo.

Narodowski, M. (1994). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique.

Quiceno, H. (2010). Alteraciones en la imposibilidad de educar. En Frigerio, G. y G. Diker (comps.) Educar: saberes alterados. Buenos Aires: Del Estante

Editorial.

Rousseau, JJ. (1997/1762). Emilio o de la Educación. México: Editorial Porrúa.

Serra, S. (2010). ¿Cuánto es una pizca de sal? Acerca del juego de la transmisión y las reglas de la pedagogía. En Frigerio, G. y G. Diker (comps.) Educar: saberes alterados. Buenos Aires: Del Estante Editorial.

Steiner, G. (2003). Lecciones de maestros. México:FCE.

Veremen, P (2008). Variaciones sobre lo común. En: Frigerio, G. y G. Diker (comp.) Educar: posiciones acerca de lo común. Buenos Aires: Del estante editorial.

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Morata.