Keywords:
Training, Teaching faculty, Community, Learning, Dialogic.Copyright (c) 2015 Tendencias Pedagógicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
This paper tries to address four key questions. In first place, "What are learning communities, what are they based on and what educational practices do these centers carry out through their communities?" Following on from this, we ask if the initial training that future teachers receive includes content related the educational practices used in learning communities. We then analyze the possibilities for permanent training of teachers in this field, highlighting a specific example of collaboration between the University and teachers that brought about the development of two centers into learning communities. Finally this paper looks at the question, "What steps does an educational establishment have to go through in order to develop into a learning community?Downloads
References
Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S.(2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
Ayala, J. E. (12 de junio de 2011). La peluquera de Habermas. El país .
Bruner, J. S. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.
Bruner, J. S. (1987). La importancia de la educación. Barcelona: Paidós.
CEIP San Juan de Ávila. (2009). Obtenido de
http://edu.jccm.es/cp/sanjuandeavila/
CREA. (2011). Proyecto INCLUD-ED. Recuperado el 12 de enero de 2012, de Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from Education.: http://creaub.info/included/
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R. (2002).
Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación.
Barcelona: Graó.
lecha, R. (1997). Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós.
Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.
García López, J. (2008). Comunidad de aprendizaje del CEIP La Paz de Albacete. Recuperado el 20 de junio de 2011, de http://edu.jccm.es/cpr/valdepenas/index.php?option=com_remository&Itemid=68&func=startdown&id=615
Habermas, J. (1987). Teoria de la acción comunicativa. Vol. I. Racionalidad de la acción y racionalización social. Vol. II. Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus.
Lekeitio, E. p. (2011). Obtenido de http://www.lekeitioeskola.com/
Puigdellívol, I. (2001). La educación especial en la escuela integrada. Una perspectiva desde la diversidad. Barcelona: Graó.
UCLM. (2011). Universidad de Castilla La Mancha. Recuperado el 23 de enero de 2012, de
http://www.uclm.es/cr/educacion/planes_estudio.asp
Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.