Vol. 19 (2012): Inclusive education
Monograph Presentation

LEARNING AND TRAINING COMMUNITIES FACULTY

Published October 23, 2015

Keywords:

Training, Teaching faculty, Community, Learning, Dialogic.
How to Cite
Rodríguez de Guzmán, J. (2015). LEARNING AND TRAINING COMMUNITIES FACULTY. Tendencias Pedagógicas, 19, 67–86. https://doi.org/10.15366/tp2012.19.005

Abstract

This paper tries to address four key questions. In first place, "What are learning communities, what are they based on and what educational practices do these centers carry out through their communities?" Following on from this, we ask if the initial training that future teachers receive includes content related the educational practices used in learning communities. We then analyze the possibilities for permanent training of teachers in this field, highlighting a specific example of collaboration between the University and teachers that brought about the development of two centers into learning communities. Finally this paper looks at the question, "What steps does an educational establishment have to go through in order to develop into a learning community?

Downloads

References

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S.(2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.

Ayala, J. E. (12 de junio de 2011). La peluquera de Habermas. El país .

Bruner, J. S. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.

Bruner, J. S. (1987). La importancia de la educación. Barcelona: Paidós.

CEIP San Juan de Ávila. (2009). Obtenido de

http://edu.jccm.es/cp/sanjuandeavila/

CREA. (2011). Proyecto INCLUD-ED. Recuperado el 12 de enero de 2012, de Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from Education.: http://creaub.info/included/

Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R. (2002).

Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación.

Barcelona: Graó.

lecha, R. (1997). Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós.

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

García López, J. (2008). Comunidad de aprendizaje del CEIP La Paz de Albacete. Recuperado el 20 de junio de 2011, de http://edu.jccm.es/cpr/valdepenas/index.php?option=com_remository&Itemid=68&func=startdown&id=615

Habermas, J. (1987). Teoria de la acción comunicativa. Vol. I. Racionalidad de la acción y racionalización social. Vol. II. Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus.

Lekeitio, E. p. (2011). Obtenido de http://www.lekeitioeskola.com/

Puigdellívol, I. (2001). La educación especial en la escuela integrada. Una perspectiva desde la diversidad. Barcelona: Graó.

UCLM. (2011). Universidad de Castilla La Mancha. Recuperado el 23 de enero de 2012, de

http://www.uclm.es/cr/educacion/planes_estudio.asp

Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.