Vol. 18 (2011): Celebration of 50 year of teacher education studies
Monograph Presentation

SCOPE OF RESEARCH IN THE CLASSROOM IN THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS

Published October 23, 2015

Keywords:

Classroom research, learning practice, cooperative learning, portfolios, Initial Teaching Education.
How to Cite
Boronat Mundina, J., & Ruiz Ruiz, E. (2015). SCOPE OF RESEARCH IN THE CLASSROOM IN THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS. Tendencias Pedagógicas, 18, 133–151. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1990

Abstract

The current situation in Higher Education involves the responsability of achieving quality in that education level. For this purpose, one of the key elements should be, among others, the change in teaching methodology by including alternative techniques and strategies in the teaching-learning process and assessment. In this proposal, we present an experience in Initial Teacher Education related to teaching practices. These teaching practices are focused on classroom research using cooperative learning and portfolio as tools that allow the student to design his/her own practice and the follow-up of his/her personal formative development. For these reasons, we allow the students to voice through the task "to put into practice an idea" so that they feel themselves actors and architects of their own learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bará, J. y Domingo, J. (2005). Técnicas de aprendizaje cooperativo. Taller de Formación en la Universidad de Valladolid. Documento policopiado.

Clark, C.M. y Peterson, P.L. (1990). Procesos de pensamiento de los docentes. En M. Wittrock (ed.). La investigación de la enseñanza III. Profesores y alumnos. pp. 444-531. Madrid: Paidós.

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Hopkins, D. (1987). La investigación en el aula. Barcelona: PPU.

Husen, T. (1988). Paradigmas de la Investigación en educación. Un informe del estado de la cuestión. En I. Dendaluce (coord.) Aspectos metodológicos de la investigación educativa. pp. 46-59. Madrid: Narcea.

Johnson, D. y Johnson, r. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidos

Kemmis, S. y McTaggart, T. (1988). Cómo planificar la investigaciónacción. Barcelona: Laertes.

López Noguero, F. (2006). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.

Marcelo García, C. (2009). Formalidad e informalidad en el proceso de aprender a enseñar. Revista de Educación, 350, pp. 31-55. Madrid: Ministerio de Educación.

Marcelo García, C. (2009). Desarrollo profesional del docente. Madrid: Narcea.

Marín García, S. y Blázquez Entonado, F. (2003). Aprender cooperando. El aprendizaje cooperativo en el aula. Badajoz: Junta de Extremadura.

MEC (1989). Libro Blanco para la Reforma del Sistema Educativo. Madrid: MEC.

Pérez Serrano, G. (1990). Investigación-acción. Aplicaciones al campo social y educativo. Madrid: Dykinson.

Rodríguez Espinar, S. (coord.)(2004). Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Barcelona: Octaedro/ ICE-UB

Rué Domingo, J. (2004). La convergencia europea: entre decir e intentar hacer. Revista Interuniversitaria de formación del Profesorado, 18(1), 39-59.

Rué, J. et al. (2005). El aprendizaje cooperativo. http://www.inteligenciaemocional.org.(27.11.05).

Santos Guerra (2000: 25).La escuela que aprende. Madrid: Morata.

obin, B. (1994). Literacy portfolios: reflecting on life´s journey or learning: exploration and personal interpretations. New York: B. Tobin.

Troyano, Y. y García A.J. (2006). ¿Cómo afronta el profesorado universitario la docencia en el contexto de la convergencia?. Hacia un nuevo perfil docente. Revista de enseñanza universitaria. nº 28, pp. 77-83.

Villar Ángulo, L.M. (1995). Un ciclo de enseñanza reflexiva. Bilbao: Mensajero.

Zabalza, M.A. (2004). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.