TUTORIAL INTERVENTION STRATEGIES IN THE UNIVERSITY: AN EXPERIENCE FOR TRAINING INTEGRAL OF THE STUDENT OF NEW INCOME
Keywords:
University guidance, university tutoring, intervention tutorial strategies, university tutoring plans.Abstract
The requirements that the university education raises in the frame of the EEES make the putting necessary in practice of strategies that allow to achieve a more integral vision of the formation of the student. The university tutoring allows an approximation the budgets that define the process of European Convergence, since across the same one there is reached a more integral vision of the formative process, a major autonomy of the student body and a better preparation along the life. In this article there is defined the model of action who follows in the Faculty of Education of the University of La Laguna (Spain) and there are described the results obtained in a program with students of the first course.Downloads
References
Álvarez, P. y González, M. (2001). Evaluación de la implantación de un plan de tutorías en la universidad X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa: Investigación y evaluación educativa en la
sociedad del conocimiento Universidad A Coruña, pp. 683-687
Álvarez, P. (2002). La función tutorial en la universidad; una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. Madrid: EOS
Álvarez, P. y Jiménez, H. (2003). Tutoría Universitaria. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna
Álvarez, P. y González, M. (2005). La tutoría entre iguales y la orientación universitaria: una experiencia de formación académica y profesional. Educar, 36, 107-128
Álvarez, P.; Asensio, I; Forner, A. y Sobrado, L. (2006). Los planes de acción tutorial en la universidad. En T. Escudero y A. Correa (coords.). Investigación e innovación educativa: algunos ámbitos relevantes.
Madrid: La Muralla.
Álvarez, P. y González, M. (2007). El asesoramiento y la tutoría de carrera en la enseñanza superior: resultados de un programa de atención al alumnado en la Universidad de La Laguna. XXI Revista de Educación.
Vol. 9, 95-110
Álvarez, P. y González, M. (2008). Los planes de tutoría en la Universidad: una guía para su implantación. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna
Álvarez, P. y González, M. (2009): Modelo comprensivo para la institucionalización de la orientación y la tutoría en la enseñanza universitaria. Revista Curriculum, nº 22, 73-96
Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 22, 1, 71-88
Álvarez, V. y Lázaro, A. (2002). Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria. Málaga: Aljibe.
Coriat, M. y Sanz, R. (2005). Orientación y tutoría en la Universidad de Granada. Granada: Universidad de Granada Echeverría, B.; Figuera, P. y Gallego, S. (1996): La Orientación universitaria: Del sueño a la realidad. Revista de Orientación y Psicopedagogía 7, 207-220.
García, N.; Asensio, I.; Carballo, R.; García, M. y Guardia, S. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, 337, 189-210
García, N. (1996). Los contenidos de la función tutorial. Revista Complutense de Educación, 7, 1
González, F. (2010). Selección, formación y práctica de los docentes investigadores. La Carrera Docente. Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Editorial Universitas
IRDAC (1994). Calidad e Innovación. Optimizar el potencial humando en Europa, reto de los Sistemas de Educación y Formación. Madrid: Comisión Europea.
López, E. y Oliveros, L. (1999). La tutoría y la orientación en la Universidad. REOP, vol. 10, 17, 83-98.
Rodríguez, A. (2007). Las competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior: Tipologías. Humanismo y Trabajo Social, Vol. 6, 83-91
Rodríguez, S. (1990). Problemática y tendencias de la orientación universitaria. La reforma educativa: un reto para la orientación. V Jornadas Nacionales de Orientación Educativa. Valencia: AEOEP, 107-122
Rodríguez, S. (coord.) (2004) Manual de tutoría universitaria. Barcelona: Octaedro-ICE
Sánchez, M. (1998). Las funciones y necesidades de orientación en la universidad: un estudio comparativo sobre opiniones de universitarios y profesionales. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 9, 87-107.
Sebastián, A. y Sánchez, M. (1999). La función tutorial en la universidad y la demanda de atención personalizada en la orientación. Educación XXI, 6, 245-263.
UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. Consultado el 20 de Octubre de 2010 en
http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
ZABALZA, M. (2004). Aprovechamiento didáctico de la tutoría: estrategias y técnicas de la acción tutorial. Jornadas sobre la tutoría en la enseñanza universitaria. Salamanca. Universidad de Salamanca