Vol. 14 (2009): The school teacher
Monograph

THE MASTER IN THE EUROPEAN UNION. THE EUROPE OF THE COMPETENCES.

Published October 19, 2015

Keywords:

Teachers, Europe, Teacher Training, Euroidentity, Educational Quality, Competences.
How to Cite
Hernández Castilla, R. (2015). THE MASTER IN THE EUROPEAN UNION. THE EUROPE OF THE COMPETENCES. Tendencias Pedagógicas, 14, 467–478. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1930

Abstract

In July 2008 the European Commission gave out its annual report on how the key aspects of education and training have been developed in Europe. This article contains a description of the challenges for the teaching profession at the European Union and the new competences to practice. The increasing worry about improving educational standards has lead to create different policies which include the teachers’ training. The teacher role is palpable in the common texts, because of his/her training and professional career. Teacher is the key piece to improve school efficiency. Therefore, there’s work through two perspectives: the training during the professional career as a precious stone for educational quality. Secondly, the free circulation of these professionals doesn’t require just a legal framework to prove a recognizable and authorized competence by the member States, but also a specific preparation in order to reach a new dimension called “euroidentity”. The heading question has been used to make this endeavour more explicit and it’s not intended to create a “standardised teacher model” and “standardised teaching model”. If there is unity in diversity through national identities, the question remains, does it make a teacher “European”?

Downloads

Download data is not yet available.

References

·Airasian, P.W. y Gullickson, A.R. (1997). Herramientas de autoevaluación del profesorado. Bilbao: Mensajero.

·Álvarez, F. (1997) Evaluación de la acción docente en Latinoamérica. Santiago de Chile: PREAL.

·Álvarez, F. (1997). ¿Qué hay que evaluar de los docentes? Santiago de Chile: CIDE.

·Álvarez, M. y López, J. (1999). La evaluación del profesorado y de los equipos docentes. Barcelona: Síntesis.

·Caballero, K. (2005). La formación del profesorado de educación Infantil y Primaria dentro del Marco Europeo. IV Congreso e formación para el trabajo. Zaragoza. Nov. 9-11.

·Colás, P. (2005). La formación Universitaria en base a competencias. En COLÁS, P. (Coord), La Universidad en la Unión Europea. El espacio Europeo de Educación Superior y su impacto en la docencia (pp. 101-104). Málaga: Aljibe.

·Cano, E. (2005). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Barcelona: Graó.

·Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.

·Egido, I.; Aranda, R., Cerrillo, R., de la Herrán, A., de Miguel, S., Gómez, M. Hernández Castilla, R., Izuzquiza, L., Murillo, F.J., Pérez Serrano, M., (2006). El aprendizaje basado en problemas. Estrategia metodológica para la calidad de la enseñanza de los estudios de magisterio. Dialnet: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado.

·Escudero, T. (1980). ¿Se pueden evaluar los centros educativos y sus profesores?, Educación Abierta, 10.

· EURYDICE (2003). Temas clave de la Educación en Europa. La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. Madrid: Estudios Gráficos Europeos.

· Flórez, R. (1999). Evaluación pedagógica y cognición. Bogotá: Mc Graw-Hill.

·Gimeno Sacristán, J. et al (2004). El sistema educativo, una mirada crítica. Valencia: Praxis.

·González R., T. (2000). Evaluación y gestión de la calidad educativa. Málaga: Aljibe.

·Hernández Castilla, R. (1996). Estudio comparativo de los sistemas de formación inicial del profesorado de Educación Primaria en la Unión Europea. (Tesis doctoral. No publicada).

·Hernández Castilla, R. (2002). La pequeña historia de los deberes. Y, ¿en Europea qué?, Padres y maestros. HYPERLINK "http://www2.uah.es/gipi/gipi/publication/Historia.pdf"

http://www2.uah.es/gipi/gipi/publication/Historia.pdf

·Hernández Castilla, R. (2003). Multiculturalidad y planificación educativa. En Briss, M. (Coord.), Planificación Educativa: intercambio de Experiencia (pp.47-60). Madrid: Universidad de Alcalá.

·Mateo, J. (2000) La evaluación del profesorado y la gestión de la calidad de la educación, Revista de Investigación Educativa, 18 (1).

·Maldonado, A. (2005). Los planes de estudio de Magisterio del año 1991. Aula de Innovación Educativa. 143-144. (julio-agosto), 24-27.

·MINEDUC (2003). Marco para la Buena Enseñanza. Santiago de Chile: MINEDUC.

· Murillo, F.J. (2003). El movimiento de investigación de Eficacia Escolar. En MURILLO, F. J. (Coord.), La Investigación sobre la Eficacia Escolar en Iberoamérica. Revisión internacional del estado de la cuestión. Bogotá: Convenio Andrés-Bello.

·Murillo, F. J. (2008). Hacia un movimiento de Eficacia Escolar. Estudio Multinivel sobre los Factores de Eficacia e las Escuelas Españolas. REICE. Vol. 6 nº.I, pp. 4-28.

· Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

· Santos, M.A. (2002). La escuela que aprende. Madrid: Morata.

· Slavin, R. E. (1987). A theory of School and classroom organization. Educational Psycologist, 22 (2). Pp. 89-108.

· Scheerens, J. (1992). Effective schooling: research and development of process indicador of school functioning. School Effectiveness and School Improvement. London: Cassell.

· Scheerens, J. y Creemers, BPM. (1989). Towards a more comprehensive conceptualization of school effectiveness. En Creemers, BPM, Peters, T. y Reynolds, D. (Eds.), School effectiveness and school improvement (pp. 265-278). Lisse: Swets & Zeitlinger.

· Schön, D.A. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.

·European Union – Proceedings of the Conference on Teacher Education Policies in the European

Union and Quality of Lifelong Learning, Loulé (Algarve).

http://eacea.ec.europa.eu/ressources/eurydice/jpeg/052ENXX010B28x0101f.jpg www.seeeducoop.net/education_in/pdf/workshop/tesee/dokumenti/european-teacher.pdf

file://localhost/Users/reyeshernandezcastilla/Desktop/tendencias 09/Figure3.webarchive

http://eacea.ec.europa.eu/ressources/eurydice/pdf_images/052ENXX010D48x0101f.pdf