Socio-humanistic orientation, a contribution to the integral formation of the student
Keywords:
Social and humanistic education, Values, Integral education.Abstract
To achieve transcendent purposes by means of the education, it is very important the idea of assuming pedagogic tendencies with accented formative function that could achieve a more effective impact that the elementary traditional education, based on the student’s instruction, in occasions with a cognitive dimension and memorization of information. In this work approaches and proposals are synthesized starting from investigations in the educational reality with the purpose of favoring the student’s integral formation. The investigations in this area have been administered by the Center of Studies of Sciences of the Education, in the University of Camagüey, Cuba and the present work synthesizes the authors’ experiences that have had as study object the formative process in different scenarios and education levels, in which have acted with a formative premeditation to achieve qualities of this processes in function of the integral formation, and especially the one that puts of relief a social and humanistic point of viewDownloads
References
Aguilar, C. y Bujardón, A. (2004). Modelo didáctico para la preparación de los docentes en la concepción del proceso de la educación en valores humanos.
Ponencia publicada en CDRom del 1er Encuentro Internacional de Educación en Valores ISBN 959.16.0252.0, Cuba
Alvarez J. (2004). “Los escenarios de la educación en valores”. Ponencia presentada en el I Encuentro Internacional de Educación en Valores. Universidad de
Camagüey Cuba.
Álvarez, C. (2004). Epistemología del caos. Editorial Kipus, Bolivia.
Baxter E y Mendoza, L (2007). La educación en valores. Organo Editor Educación Cubana, La Habana Cuba.
Constanza, D. (2006). Una generación poco afectiva. Los hijos de la tercera ola. Tiempos del Mundo, 12 de enero 2006, p.20
De la Herrán, A. y Muñoz, J. (2002). Educación para la universalidad. Más allá de la globalización. Editorial Dilex, Madrid.
Fernández, D. (2000). Nuevos paradigmas para una educación humanista. En: http://www.gdl.iteso.mx/event/
Ferry, G. (1996). Pedagogía de la Formación. Universidad de Buenos Aires, ISBN: 987-9191 14-5.
Fuentes, H. (2001). Didáctica de la educación superior. Universidad de Oriente, Cuba
Gombrich, E. (2004). Breve historia de la cultura. Editorial Península/Atalaya, Barcelona.
González, M., et al. (1995). Psicología para educadores. Ed. Pueblo y Educación, La Habana
Hart, A. (2005). El drama contemporáneo de la sociedad humana y la subjetividad. Granma, La Habana, 29 de junio de 2005.
Horruitiner, P (2007). Diplomado de decanos. Módulo de formación. Ministerio de Educación Superior, Cuba.
Leontiev, Alexei (1982). Actividad, conciencia y personalidad. Ed.Pueblo y Educación, La Habana.
Limia, M. (2002). Vida con sentido o sentido de la vida. Cuba Socialista No 25, 2002, La Habana p.52-64
Llano, A. (1999). Humanismo cívico. Editorial Ariel, Barcelona
Márquez, A. (2001). Un modelo del proceso pedagógico y un sistema de estrategias metodológicas para el desarrollo de la excelencia y la creatividad. En Pedagogía 2001, La Habana Cuba.
Martí, J. (1975). Nuestra América. Obras Completas, Tomo 8, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.
Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Editorial Félix Varela, La Habana
Rodríguez, V. (2007). El humanismo como valor. En busca de las precisiones conceptuales. Publicado en “Conocimiento, Educación y Valores” ISBN 978-959-
-0598-6, Cuba.
Rogers, C. (1993). El proceso de convertirse en persona. Editorial Paidós, México
Shapiro, L. (1997). La inteligencia emocional de los niños. Grupo Zeta, Bilbao, España..
Stepanovich, M., et al (1986). Algunas consideraciones sobre el papel del profesor en la formación profesional del especialista contemporáneo. Imprenta Universidad
de Camagüey, Cuba.
Zarzar, C. (2003). La formación integral del alumno: qué es y como propiciarla. Fondo de Cultura Económica, México.
Zilbertein, J. (2000). Una concepción desarrolladora de la motivación y el aprendizaje de las ciencias / Instituto Pedagógico Latinomaricano y Caribeño (IPLAC), La Habana Cuba.