Vol. 10 (2005): Educational innovation and teacher education
Artículos

New Perspective of Adult Education from the challenges of the new contexts. Literacy for the reconstruction of the subject. Education to recover dignity of the collective subject

Published October 16, 2015

Keywords:

Adult's Education, Alfaphetizacion, comunity.
How to Cite
Vitón de Antonio, M. J. (2015). New Perspective of Adult Education from the challenges of the new contexts. Literacy for the reconstruction of the subject. Education to recover dignity of the collective subject. Tendencias Pedagógicas, 10, 147–158. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1858

Abstract

In order to discem the system oflife as a system ofknowledge, 1propose an ecological teaching ofbasic literacy ofthe educational intervention with adults. It is the cornmunity, constituted by different adults, the subject ofthe alphabetical action. It is meant, by the mentioned action, to regenerate the privileged space ofthe social bonds and to make out ofit a subject ofreconstruction and strengthening ofthe natural, social and cultural environment, which give it life. To think of the living spaces from this point of view and to act upon them by an integrating action is what gives sense to the suggested reflection and proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albo, X. (2002). Pueblos indios en la política. La Paz: Cipca.

Alonso P. (2004). Madera de Líder. Claves para el desarrollo de las capacidades de liderazgo. Barcelona: Prensa Activa.

Asman, H (2002). Placer y ternura en la Educación. Madrid: Narcea

AAVV (1999). Formación de Adultos. Madrid: Síntesis.

AAVV (2002). Cinco ciudadanías para una nueva educación. Barcelona: Grao

Bunge, M (2004). Emergencia y Convergencia. Buenos Aires: Gedisa Editorial.

Barcellona,P (1999). Postmodernidad y comunidad. El regreso a la vinculación social. Madrid: Trotta.

Bauman, Z (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI.

Calvo, C. (2002). Complejidad, Caos y Educación informal. Revista de Ciencias de la Educación (190).

Capra, F. (2002). Las conexiones ocultas. Barcelona: Anagrama.

Coleman,D. (2002). El líder resonante. Barcelona: Plaza y Janes

Cortina, A. (2003). Por una ética del consumo. Madrid: Tauros.

Diéne, D. (2002). En la Actualidad ¿Qué Ciudadanía se Configura en un Contexto Multicultural? Educadores (202), 67.

Elizalde,( 2002). Sociedad civil. Barcelona: L'ullal Ediciones.

Fátima, C. (2002). Introducción a la psicología comunitaria. Madrid: Editorial CCS

Freire, P (1992). Pedagogía de la Esperanza. Río de Janeiro: Paz y Tierra.

Freire. P. (1997). A la Sombra de este árbol. Barcelona: El Roure

Freire, P. Macedo D. (1989). Alfabetización. Madrid: Paidós

García Minués (2004). Educación en personas mayores. Madrid: Narcea

Grundy, S. (1994). Producto o praxis curricular. Madrid: Morata.

Grupo 90 (2000). 1Jornadas de investigación en Educacion de personas adultas. Barcelona: El Roure.

Jabonero, M., López 1, Nieves R (1999). Laformación de adultos. Madrid: Síntesis

Marchioni, M. (2002). Planificación social y organización. Madrid: Editorial Popular.

Marina, J.A.(2005). Aprender a vivir. Barcelona: Ariel

Micheau, J.C. (2002). La escuela de la ignorancia. Madrid: Acuarela Libros.

Mora, A. ( 2002). Globalización, Europa y educación. Educadores (202), 29

PNUD. (2004 y 2005). Informe sobre desarrollo humano. Madrid: Mundi Prensa

Quintana (1991). Pedagogía comunitaria. Madrid: Narcea.

Rigal, L. (2002). La escuela critico-democrática: una asignatura pendiente en los umbrales del siglo XXI en AAVV, La educación del siglo XXI. Retos de un futuro

inmediato. Barcelona: Grao

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel

Schvarstein, L (2003). La inteligencia social de las organizaciones. Barcelona: Paidos.

Sterrcq, C. (1992). Alfabetización para la inserción socio-profesional. Madrid: Editorial Popular

Thiebaut (2003). Invitación a lafilosofia. Madrid: Acento Editorial

Torralba (2003). ¿Es posible otro mundo? Madrid: PPC

Trilla, J. (2000). La cultura y las mediaciones pedagógicas. En AAVV (2000), La Ciudad Educadora. Madrid: Obra social de Caja Madrid: Verhack.L (2002). Los Envites Éticos del Tercer Milenio. Educadores, (202), 9.

Vitón, M.J. (1998). Freire: Una herencia de fu turo enAAVVEducación y Transformación Social. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo.