Vol. 8 (2003): Educational values
Artículos

Philosophical stories and education for peace: annotations of an experience.

Published October 15, 2015
How to Cite
Casado Marcos de León, Ángel, & Sánchez Gey, J. (2015). Philosophical stories and education for peace: annotations of an experience. Tendencias Pedagógicas, 8, 155–166. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1837

Abstract

The paper offers sorne considerations and purposes about the subject mentioned in the title, improvement during the academic curse 2003-2004 in the UAM' Teacher Curriculum. Starting from the complex problematic in the value's mafter, with important considerations for open and democratic societies, this work supports the answers on values are not independent of the relations and dialogue with the others. In that way, presents an experience of a critical and reflexive education in values, that confirms the pertinence of the "dialogical model" -with a long philosophical tradition- in order to debate the more appropriate aims and procedures to develop, in a coherent way, an authentic education in values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABELLÁN, J.L. ( 1994): "Una cultura para la paz", Ideas para el siglo XXI, Ed. Libertarias,Madrid,

BILBENY, N. (1997): La revolución en la ética. Anagrama, Barcelona.

DELORS, J. (1996): La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional para la Educación del siglo XXI. Santillana/UNESCO, Madrid.

JARES, X. (2000): Educación y conflicto. Ed. Popular, Madrid.

KANT, M. ( 1795): La paz perpetua.

LIPMAN, M. (1988): Lisa, Ed. de la Torre, Madrid.

(1988): Investigación ética, Ed. de la Torre, Madrid.

LEDERACH, J.P. (2000): El abece de la paz y los conflictos. Catarata, Madrid.

LLEDÓ, E. (1984): La memoria dellogos, Tecnos, Madrid.

MACHADO, A. (1978): Juan de Mairena, ed. de José Mª Valverde, Castalia, Madrid.

MARTINEZ MARTÍN, M. (1995): "La educación moral: una necesidad en las sociedades plurales y democráticas", RevistaIberoamericana deEducación, núm. 7, pp. 13-40.

ORTEGA y GASSET, (1938): "En cuanto al pacifismo". O.C., I~ Madrid.

POLE, D. (1982): "El concepto de razón", en Dearden, R.F., Hirst, P.H., Peters, R.S., Educación y desarrollo de la razón. Formación del sentido crítico. Narcea, Madrid, pp.

-173.

PUIG,I. (1996): Cuentos para pensar, Destino, Barcelona.

PUIG, 1.y SÁTIRO, A. (2000): Jugar a pensar, Octaedro, Barcelona.

RUBIO CARRACEDO, J. (1992): Ética constructiva y autonomía moral, Tecnos, Madrid.

VV.AA. (2001): Educar desde y para la paz. Fund. Fernando Rielo, Madrid.

ZAMBRANO, Mª (1994): Los peligros de la paz, Las palabras del regreso, Amaru Ed., Salamanca.