Vol. 8 (2003): Educational values
Artículos

The schooling of immigrant students A new challenge in teacher training?

Published October 15, 2015
How to Cite
Rodríguez Izquierdo, R. M. (2015). The schooling of immigrant students A new challenge in teacher training?. Tendencias Pedagógicas, 8, 133–142. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1835

Abstract

This work is related to the emerging needs of teacher formation with regards to the education of migrant children. This study aims to know the teacher social reality as well as his formation needs. The reflection is focused on three aspects: the migrant phenomenon, its challenges to the schools and initial teacher's training from an intercultural perspective, This article is divided into three parts. Firstly, this work presents the state of arts of migrant phenomenon in Spain from a general point of view. Secondly, we deal with the topic about the education of migrant children. Finally, we conclude on reflecting on teacher's training within the framework of attention to cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCO BRAVO, 1. (1998). Hacia una escuela intercultural. El profesorado: formación yexpectativas. Lleida: Universitat de Lleida.

BANKS, J. A. (1986). Multicultural Education: Development,.Paradigms and Goals. En J. A. Banks y J. Lynch (eds.). Multicultural Education in Western Societies. London: Holt, Rinehart and Wiston, pp. 12-28.

BARRAGÁN RUIZ-MATAS, C. (2000). ¿Qué se esconde tras la formación intercultural? En 11 Congreso sobre Migraciones en España. España y las Migraciones Internacionales en el cambio de siglo. Madrid, 5-7 de Octubre.

BARTOLOMÉ, M. (1997). Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs Psicopedagogía.

BARTOLOMÉ, M.; CABRERA, F.; ESPÍN, J.; MARÍN, A.; RODRÍGUEZ, M. (1999).

Diversidad y Multiculturalidad. En Revista de Investigación Educativa, Vol. 17, pp. 277-319.

BATELAAN, P. (1998). Teacher training for intercultural education: a reflection on IAIE' s "Cooperative Learning in Intercultural Education Project" (CLIP). En European

]ournal of Intercultural Studies, 9, pp. 21-34.

COLECTIVO lOÉ (2002). Inmigración, escuela y mercado de trabajo. Una radiografía actualizada. Colección Estudios Sociales, Nº 11. Barcelona: Fundación La Caixa.

COLECTIVO lOÉ (2003). Alumnos y alumnas de origen extranjero. Distribución y trayectorias diferenciadas. En Cuadernos de Pedagogía, Nº 326, julio, pp. 63-68.

DÍAZ-AGUADO, M. (2000). Apuntes sobre la educación en las sociedades de inmigración: perspectiva de tres colectivos de inmigrantes dela comunidad de Madrid

(último semestre de 1998). En 11 Congreso sobre Migraciones en España. España y las Migraciones Internacionales en el cambio de sigloMadrid, 5-7 de Octubre.

FUNDACIÓN ENCUENTRO (2001). Una interpretación de la realidad social. Madrid: Fundación Encuentro.

GARCÍA, Mª y OLIVERAS, E. (1999). Formación del profesorado en educación intercultural.

Un caso práctico. En Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Nº 36, Diciembre, pp. 199-209.

GIMENO SACRISTÁN, J. (2001). Educar y conviviren lacultura global. Madrid: Morata.

JORDÁN, J. A. (coord.) (2001). La educación 'inierculiural, una respuesta a tiempo. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

LITON, D. y ZEICHNER, K. (1990). Teacher Education and the Social Context of Schooling: Issues for curriculum Development. En American Educational Research

]ournal, Vol. 27, Nº 4, pp. 610-638. .

LÓPEZ MELERO, M. (1999). Ideología, Diversidad y Cultura: Del Homo Sapiens al Hamo Amantis (Un compromiso conlaacción). En A. Sánchez y otros (coord.): Losdesafíos de la educación especial en el umbral delsiglo. Almería: Dpto. de Didáctica y Organización

Escolar. Universidad de Almería, pp. 31-60.

LATORRE, A. (1992). El profesor reflexivo: un nuevo modelo de profesional de la enseñanza. En Revista de Investigación Educativa, Nº 19, pp. 51-68.

MARQUÉS, S. (2001). Los retos de la educación en una sociedad pluricultural. En S. Marqués y J. M. Palaudarias (eds.): Sociedades pluriculturales y educación: Laintercul

pp. 9-19.

MARCELO, C. (1992). Desarrollo de la comprensión multicultural en los programas de formación inicial del profesorado. En X Congreso Nacional de Pedagogía. Salamanca: Imprenta Provincial, pp. 501-535.

PULIDO MOYANO, R. A. (1996). Los extranjeros en la mente de los niños. Discurso y contextoen la construcción infantil de alteridad. Tesis Doctoral. Departamento de Antropología y Trabajo Social Universidad de Granada.

PÉREZ DÍAZ, V. (2001). España ante la inmigración. Barcelona: Fundación La Caixa.

RODRÍGUEZ IZQUIERDO, R. (1999). La interculturalidad: Un valor educativo del siglo XXI. En J. Manjón Ruiz. (coord.). El Bienestar Social y la Educación en Valores:

Una relación indispensable. ED. Sevilla: Fundación San Pablo Andalucía CEU, pp. 67-88.

SANTOS GUERRA, M. A. (1999): Hoy toca teoría. En Revista de Innovación Curricular, Nº 80, pp. 87-88.

SCHON, D. (1992). Laformación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Paidós/MEC.

SUÁREZ-OROZCO, C. y SUÁREZ-OROZCO, M. M. (2003). La infancia de la inmigración. Madrid: Morata.