Vol. 8 (2003): Educational values
Artículos

Education in values ??and its practice in the classroom.

Published October 15, 2015
How to Cite
Parra Ortiz, J. M. (2015). Education in values ??and its practice in the classroom. Tendencias Pedagógicas, 8, 69–88. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1830

Abstract

The education in valours provokes a big social and educative interest untill being present as a specific part in curriculum scholastic in all educative levels. In the present article are analysed the principal causes that determine the crisis in the system of valours in nowadays society, the different ideologic positions that have been adopted for the valours selection, the teaching strategy and technics that have been used for its transmission and developpment, as well as the basic.conditions that have to be given in the classes for an education in valours.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brezinka, W. (1990) La educación en una sociedad en crisis. Barcelona:PPU

Brezinka,W.(1993)"Werte-Erziehung in einer wertunsicherer Gesellschaft". En Hubert Herbert: Sittliche Biiildung. Ethik in Erziehung und Unterricht. Asendorf: MUT-Vlg., pp. 53-76.

Coombs, Ph.H.(1985)La crisis mundial de la educación. Perspectivas actuales. Madrid: Santillana.

Delors, J.(1996)La educación encierra un tesoro. Madrid:Santillana/UNESCO.

Fraenkel,J.(1973)Teaching StudentstoThinkandTo Value.Englewood Cliffs.N.J.Prentice-Hall.

Hunt,M.P.y Metcalf,L.E.(1968)Teaching High School Social Studies.Nueva York, Harper.

Jones,W.R.(1971)Finding Comunity: a Cuide to Community Research and Action.Palo Alto,California:James E. Free!.

Kohlberg,L.(1963)"Moral Education in the Schools:A Developmental View".School Review, 74, pp. 1-30.

Lauwerys,J.(1978)Some Thoughts on Moral Education .Essex Conn.Consejo Internacional del Desarrollo de la Educación.

Llopis, J.A. Y Ballester,R.(2001)Valores y actitudes en la educación. Teorías y estrategias educativas. Valencia:Tirant lo Blanch.

Marín Ibáñez, R.(1976) Valores ,objetivos y actitudes en educación .Valladolid :Miñón.

Newmann,F.(1972)Social Action:Dilemmas and Strategies.Columbus,Ohio: Xerox Education Publications.

Ortega, P.(1996)Valores y educación .Barcelona, Ariel,

Pérez de Cuellar,J(1997)La nostradiversitat creativa. Informe de la Comissió Mundial sobre Cultura i Desenvolupament.Barcelona.Centre UNESCO de Catalunya.

Piaget, J.(1983) El criterio moral en el niño. Barcelona:Fontanela.

Quintana Cabanas,J.M.(1992)"Educación en valores y diseño curricular" .En L.O.G.S.E. Perfiles para una nueva educación .ICE de la Universidad de Granada. pp.15-26.

Quintana Cabanas,J.M.(1998) Pedagogía Axiológica .La educaciónante los valores. Madrid:Dykinson.

Raths,L.E.;Harmin,M.y Simon,S.B.(1967) El sentido de los valores y la enseñanza .Cómo emplear los valores en el salón de clase. México.UTEHA.

Rodríguez, A.(1989)"Interpretación de las actitudes" .En Rodríguez, A.y Seoane ,J.Creencias, actitudes y valores. Madrid:Alambra.

Sarabia,B.(1992)"El aprendizaje y la enseñanza de las actitudes". En Coll, C.; Pozo, J.I.; Sarabia, B.y Valls, E. Los contenidos de la Reforma .Madrid: Santillana, pp. 133-197.

Scheler,M.(1941)Ética. Nuevo ensayo de fundamentación de un personalismo ético. Madrid:Re.vista de Occidente,tomol.

Uhl,S.(1997)Los medios de educación moral y su eficacia.Barcelona:Herder.

Vilar,J.(1991)"Clarificación de valores".En Martínez,M. y Puig, J.M.(Coords.) La educación moral. Perspectivas defuturo y técnicas de trabajo. Barcelona:Graó, pp.33-43.