Vol. 4 (1999)
Artículos

Attention to diversity: ethnic minorities.

Published October 15, 2015

Keywords:

Educación Especial, Integración, Minorías étnicas.
How to Cite
de Miguel Badesa, S. (2015). Attention to diversity: ethnic minorities. Tendencias Pedagógicas, 4, 59–79. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1794

Abstract

The purpose of this paper is to offer sorne reflections and purposes on the evolution and present situation of the attention to the diversity and motivate education profesionals to contrast the following aspects: - Importance of the evolution of Special Education and the changes produced in this field. - Need of development and practice of the integration movement to better attend the diversity of the students.

Emerging problems concerning integration of ethnic minorities due to the incresing importance of this students in the class. Need of formation, preparation and sensibilization of teachers to attend the diversity of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAD, L., CUCO, A., E IZQUIERDO, A. (1993). Inmigraciones, pluralismo y tolerancia. Madrid: Popular.

AMOROS PUENTE, A., y PÉREZ ESTEVE, P. (1993). Por una Educación Intercultural. Guía para el profesorado. MEC, Secretaría de Estado de Educación

BANKS,J.A. (1994). An introduction to multicultural education. Boston: Allyn and Bacon.

CAMPO ADRIAN, M. E. (1997). Casos prácticos de dificultades de aprendizaje y necesidades educativas especiales. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces

CARBONELL 1PARIS, F. (1995). Inmigración: diversidad cultural desigualdad social y educación. Madrid: MEC, Centro de Desarrollo Curricular.

COMISIÓN ESPAÑOLA DE LA UNESCO (1993). Actas del Seminario. Educación sin Fronteras. MEC, Centro de Investigación y Documentación Educativa. Palma

de Mallorca.

CORREA, VT., BLANES M., y RAPPORT, M. (1995). Minatity issues. In H. Tumbull: A compendium report to congreso Council for disabilities. Lauwrence, K.S.: Beachc

Center.

DÍAZ AGUADO, M.]. (1995). Programas para favorecer la integración escolar: Manual de intervención. Madrid: ONCE.

FOSESSA, FUNDACIÓN (1994). Informe Sociológico sobre la situación social de España.

GIMENO SACRISTAN, J. (1995). "¿Qué son los contenidos de enseñanza?". En Gimeno Sacristan,]. y Pérez Gómez, A. La enseñanza, su teoría y su práctica. Madrid: Editorial Akal, S.A.

GIRALDEZ HAYES, A; PELEGRIN SANDOVAL, G. (1996). Otros pueblos, otras culturas. Música y juegos del mundo. Madrid: MEC.

GRUPO DE INTERCULTURALISMO. (1994). Educación Intercultural. Niñas y niños gitanos en la escuela. MEC, Dirección Provincial de Huesca.

JORDAN,].A. (1994). La escuela multicultural. Un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós.

JULIANO, D. (1993). Educación intercultural. Escuela y minorías étnicas. Madrid: EUDEMA.

LüVELACE, M. (1995). Educación multicultural. Lengua y cultura en la escuela plural. Madrid: Escuela Española.

LLUCH 1 BALAGUER, X. y SALINAS CATALA, J. (1996). La diversidad cultural en la práctica educativa. Materiales par la formación del profesorado en Educación

Intercultural. MEC, Centro de Investigación y Documentación Educativa.

MEC (1994). Centros educativos y calidad de enseñanza. Madrid: Secretaría de Estado pp-51 y 52.

PARLAMENTO EUROPEO (1991). Comisión de Investigación del Racismo y la Xenofobia. Informe sobre las Conclusiones pago 64 y 65.

MEROÑü 1 OTÓN, N. (1996). La práctica intercultural en el desarrollo curricular de la Educación Primaria. Madrid: MEC. Centro de Investigación y Documentación

Educativa MESA FRANCO, Ma

. C. y SÁNCHEZ FERNÁNDEZ, S. (1996). Educación y

situaciones bilingües en contextos multiculturales. Estudio de un caso: Melilla. MEC, Centro de Investigación y Documentación Educativa.

REVISTA DE EDUCACION (307). Interculturalismo; sociedad y educación. MEC, Centro de Publicaciones-Secretaría General Técnica, Septiembre-Diciembre, 1983.

UNESCO (1994). Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales. Acceso y calidad. Salamanca: España.

vv. AA. (1995). Educación Plural y Solidaria. Madrid: MEC, Dirección Provincial. VILLALBA MARTÍNEZ, F., BORJA ESTEVEZ, F. y HERNANDEZ GARCÍA,

M", T. (1996). El derecho a la Diferencia. Materiales curriculares para la Educación en Valores. La Tolerancia. Madrid: MEC, Centro de Investigación y Documentación

Educativa