Vol. 25 (2015): What teachers are we educating at university?
Miscellany

AN INVITATION TO NARRATE TO EDUCATE HISTORY OF LIFE AND UNIVERSITY

Begoña Piqué Simón
Universidad de Barcelona
Anna Forés Miravalles
Universidad de Barcelona
Published February 8, 2015

Keywords:

Teaching, university, commitment, responsibility, involvement .
How to Cite
Piqué Simón, B., & Forés Miravalles, A. (2015). AN INVITATION TO NARRATE TO EDUCATE HISTORY OF LIFE AND UNIVERSITY. Tendencias Pedagógicas, 25, 247–260. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/169

Abstract

This paper is an invitation to all those living the university to articulate their narrative in order to improve their educational process. The text accounts for the tensions and illusions of two university life stories. It is a draft starting from the meeting point of what living the university entails. A building up of the pedagogical knowledge starting from the account of oneself life history, of its shared narration, of its systematization. To begin by oneself in order to be able to live again the university, starting from the realization at the professional level of what we are at the personal one; the acceptance of the limitations of action and our acting in accordance with them; the recognition of the existing borders and the adjustment of our wishes; the appreciation of the little things, the everyday. The journey thus far allows us to make a proposal in order to invite our fellows to walk along its path.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albom, M. (2004). Martes con mi viejo profesor. Madrid: Maeva Ediciones.

Chárriez, M. (2012). Historias de vida: Una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, Volumen 5, Número. 1, Diciembre 2012.

http://revistagriot.uprrp.edu/archivos/2012050104.pdf

De Gaulejac, V. (1993). “La sociología y lo vivido”, en Sociologies Cliniques. París: Hommes & Perspectives.

Delory-Momberger, C. (2009). Biografía y Educación. Figuras del individuoproyecto. Buenos Aires: CLACSO/ UBA

Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Madrid: Akal.

Frigerio, G. (octubre de 2007), “Las inteligencias son iguales. Ensayo sobre los usos y efectos de la noción de inteligencia en la educación”, en Revista Educarnos, año 1, nº 1, Montevideo.

Gatti, G. (2008), El detenido-desaparecido. Narrativas posibles para una catástrofe de la identidad. Montevideo: Ed. Trilce.

Goodson, I. F. (2004). El estudio de la vida de los profesores. Barcelona: Octaedro.

González, S. E. (2013). Investigación cualitativa. Reseña de Lucca Irizarry & Berríos Rivera, 2009. Revista Griot, Volumen 6, Número 1, Diciembre 2013. http://revistagriot.uprrp.edu/archivos/2013060106.pdf

Hernandez, F. (2013). ¿Qué posición ocupo dentro de la investigación? ¿Y el otro?. Conferencia de la Escuela de verano de doctorado. Facultad de pedagogía y formación del profesorado. UB.

Honneth, A. (2007). Reificación. Un estudio en la teoría del reconocimiento. Buenos Aires: Katz Editores.

Larrosa, J. (2003). Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes, Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Barcelona, Serie Encuentros y Seminarios, disponible en http://www.ses.me.gov.ar/curriform/publica/oei_20031128/ponencia_larrosa.pdf

Lucca, N.; Berríos, R. (2009). Investigación cualitativa: Fundamentos, diseños y estrategias. Capitulo 1. Cataño, PR: SM Editores.

Massumi, B. (2002). Parables of the virtual. Movement, affects, sensation. Durham y Londres. Duke university press.

Montero, R. (2013). La ridícula idea de no volver a verte. Barcelona: Editorial Seix Barral, S. A.

Sancho, J M. (2001). Docencia e investigación en la universidad: una profesión dos mundos. Educar, 28, 41-60, disponible en

http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/22312/1/528874.pdf

Sancho, J. M.; Creus, A.; Padilla, P. (2010). Docencia, investigación y gestión en la Universidad: una profesión tres mundos. Praxis Educativa, 14, 17-34, disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153115865003

Skliar, C. (2007). La educación (que es) del otro. Argumentos y desierto de argumentos pedagógicos. Buenos Aires: NOVEDUC.

Tonnuci, F. (2013). Entrevista: El alimento de la escuela debería ser la experiencia de los niños. El blog de Educación y TIC, tiching, disponible en http://blog.tiching.com/francesco-tonucci-el-alimento-de-la-escueladeberia-ser-la-experiencia-de-los-ninos/

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Ediciones Morata