Vol. 39 (2022): Polifonía sobre educación
Artículos

the The importance of interpersonal relationships in inclusive research.

Sara Betoret Güiza
Universitat Jaume I
Paula Escobedo-Peiro
Universitat Jaume I
Bio
Polifonía sobre educación
Published October 19, 2022

Keywords:

investigación inclusiva, responsabilidad social universitaria, movilización del conocimiento, relaciones interpersonales
How to Cite
Betoret Güiza, S., & Escobedo-Peiro, P. (2022). the The importance of interpersonal relationships in inclusive research. Tendencias Pedagógicas, 39, 120–136. https://doi.org/10.15366/tp2022.39.010

Abstract

The following work aims to analyze the perceptions that the members of a research group have on the relationship that exists between the three central concepts that arise from the study: university social responsibility, the mobilization of knowledge and interpersonal relationships. All this within the framework of inclusive research. The general objective is to know what interpersonal relationships are like in an inclusive research group and how they influence the mobilization of knowledge on the way to university social responsibility. Methodologically it is a case study based on the qualitative method contemplated within the interpretive paradigm. The study was carried out by conducting a focus group in which the 6 members of an inclusive research group participated. The results that characterize their interpersonal relationships are obtained both within the group and in relation to external agents. Likewise, the convergence that exists between the main categories is analyzed and how these are conditioned depending on the quality of their relationships in terms of: how it affects conflict resolution, empathy, learning from error and the process, among others. Finally, in the discussions and conclusions, the importance of humanizing actions and generating trust to empower the agent is highlighted, and all this with two indispensable factors such as humility and the need for people to meet.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldeanueva-Fernández, I. y Jiménez-Quintero, J. A. (2013). Responsabilidad social universitaria en España: un estudio de casos. Revista Venezolana de Gerencia, 18(64), 649-662. https://doi.org/10.31876/revista.v18i64.11168

Barba-Martín, R. A. (2019). La investigación-acción participativa desde la mirada de las maestras participantes en un proceso de formación permanente del profesorado sobre educación inclusiva. (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid. https://doi.org/10.35376/10324/37920

Bianco, M. y Sutz, J. (2005). Las formas colectivas de la investigación universitaria. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 2(6), 25-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2358195

Bisquerra-Alzina, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. Estudios sobre educación, 11, 9-25. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/9208/1/Ea.pdf

Bisquerra-Alzina, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Síntesis.

Cooper, A., Rodway, J. y Read, R. (2018). Knowledge mobilization practices of educational researchers across Canada. Canadian Journal of Higher Education/Revue canadienne d'enseignement supérieur, 48(1), 1-21. https://doi.org/10.7202/1050839ar

Collins, C. S. y Cooper, J. E. (2014). Emotional intelligence and the qualitative researcher. International Journal of Qualitative Methods, 13(1), 88-103. http://dx.doi.org/10.1177/160940691401300134

Comins-Mingol, I. (2003). La ética del cuidado como educación para la paz. (Tesis Doctoral). Universitat Jaume I. http://hdl.handle.net/10803/10455

Conangla, M. y Soler, J. (2012) Ecología emocional. Cabines España, 64, 70-72. https://aprendizaje.mec.edu.py/dw-recursos/system/content/c171493/100%20-%20Filosofia,%20Psicologia/150%20-%20Psicologia/Ecologia%20emocional.pdf

Danvila Del Valle, I. y Castillo-Sastre, M. Á. (2010). Inteligencia Emocional: una revisión del concepto y líneas de investigación. Cuadernos de estudios empresariales, 20, 107-126. https://revistas.ucm.es/index.php/CESE/article/download/38963/37595

Darretxe, L., Gezuraga, M. y Berasategi, N. (2020). La necesidad de avanzar hacia la investigación inclusiva. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 104-114. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7139

Díez-Gutiérrez, E. J. (2020). Otra investigación educativa posible: investigación-acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 115-128. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154

Flecha-García, J. R. (2004). La Pedagogía de la Autonomía de Freire y la Educación Democrática de personas adultas. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 50, 27-44. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1212724.pdf

Goleman, D. (2000). La práctica de la inteligencia emocional. Kairós.

Goleman, D. (2008). La inteligencia emocional. Kairós.

Larrán Jorge M., López Hernández, A. y Márquez-Moreno, C. (2011). La comunidad universitaria andaluza ante la responsabilidad social: un estudio de opinión. Foro de los Consejos Sociales de las Universidades Públicas de Andalucía. http://docplayer.es/16451293-La-comunidad-universitaria-andaluza-ante-la-responsabilidad-social-un-estudio-de-opinion.html

Larrán Jorge M. y Andrades, F.J. (2017). Analysing the literature on university social responsibility: A review of selected higher education journals. Higher Education Quarterly, 71(4), 302-319. https://doi.org/10.1111/hequ.12122

McGarrol, S. (2017). The emotional challenges of conducting in?depth research into significant health issues in health geography: reflections on emotional labour, fieldwork and life course. Area, 49(4), 436-442. https://doi.org/10.1111/area.12347

Mella, O. (2000). Grupos focales («Focus groups»). Técnica de investigación cualitativa. Universidad Alberto Hurtado, Chile. https://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/8439

Moliner-García, O. y Ramel, S. (2018). Una mirada sobre el trabajo en red del Laboratoire International sur l’inclusion Scolaire (LISIS): afianzando una cultura colaborativa para la movilización del conocimiento sobre educación inclusiva. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 92-109. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7716

Moliner-García, O. y Ramel, S. (2020). Procesos de movilización del conocimiento sobre educación inclusiva en las escuelas suizas. ¿Qué papel juegan los investigadores/formadores que asesoran los procesos de mejora escolar? Estudios sobre educación, 38, 169-189. https://doi.org/10.15581/004.38.169-189

Moliner-García, O. y St-Vincent, L. A. (2014). Dilemas éticos de los investigadores que acompañan procesos de investigación-acción en el marco de la escuela intercultural inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(2), 49-68. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4994246.pdf

Moliner-García, O., Arnaiz-Sánchez, P. y Sanahuja-Ribés, A. (2020). Rompiendo la brecha entre teoría y práctica: ¿Qué estrategias utiliza el profesorado universitario para movilizar el conocimiento sobre educación inclusiva? Educación XX1, 23(1), 173-195. https://doi.org/10.5944/educXX1.23753

Moreno-Jiménez, B., Gálvez-Herrer, M., Rodríguez-Carvajal, R. y Garrosa Hernández, E. (2010). Emociones y salud en el trabajo: análisis del constructo «trabajo emocional» y propuesta de evaluación. Revista latinoamericana de psicología, 42(1), 63-73. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3180741.pdf

Nind, M. (2017). The practical wisdom of inclusive research. Qualitative research, 17(3), 278-288. https://doi.org/10.1177%2F1468794117708123

Parrilla-Latas, Á. (2009). ¿Y si la investigación sobre inclusión no fuera inclusiva? Reflexiones desde una investigación biográfico-narrativa. Revista de educación, 349, 101-117. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re349/re349_05.pdf

Parrilla-Latas, Á. (2010). Ética para una investigación inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 3(1), 165-174. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/218

Parrilla-Latas, A., Raposo-Rivas, M. y Martínez-Figueira, E. (2016). Procesos de movilización y comunicación del conocimiento en la investigación participativa. Opción, 32(12), 2066-2087. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048903056

Peñalver-Martínez, O. (2009). Emociones colectivas. La inteligencia emocional de los equipos. Alienta.

Pérez-Domínguez, F. (2009). La responsabilidad social universitaria (RSU). Consejo Social de la Universidad de Huelva. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/13428

Pérez-Mora, R., García-Ponce de León, O. y Ortíz Lefort, V. (2017). La movilización del conocimiento para la innovación social. Revista electrónica Pesquiseduca, 8(16), 277-294. https://www.researchgate.net/publication/316426766_LA_MOVILIZACION_DEL_CONOCIMIENTO_PARA_LA_INNOVACION_SOCIAL

Perines, H. (2017). Movilización del conocimiento en educación. Conexión entre la investigación, la política y la práctica: una aproximación teórica. Revista Páginas de Educación, 10(1), 137-150. http://dx.doi.org/10.22235/pe.v10i1.1362

Rodríguez Sabiote, C., Lorenzo Quiles, O. y Herrera Torres, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 15(2), 133-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415209

Rubin, H. J. y Rubin, I. S. (1995). Qualitative interviewing. The art of hearing data. Sage.

Traver-Martí, J. A., Segarra-Arnau, T. y Lozano-Estivalis, M. (2017). Misiones interculturales: responsabilidad social universitaria y desarrollo local sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 75(1), 69-88. https://doi.org/10.35362/rie7501240

Vélez-Romero, A. y Cano-Lara, D. (2016). Los diferentes tipos de responsabilidad social y sus implicaciones éticas. Dominio de las Ciencias, 2(3), 117-126. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5802930.pdf

Wang, Q. y Mu, H. (2013). The roles of university researchers in a university-school collaborative action research project-A Chinese experience. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 3(2), 101-129. https://doi.org/10.4471/remie.2013.08

Yin, K. (2011). Applications of case study research. Sage.