Vol. 39 (2022): Polifonía sobre educación
Artículos

«Elige tu propia aventura». Recorrido de lectura en pantallas: representaciones adolescentes sobre la lectura en soportes digitales

Paula S. Vizio
Colegio FASTA Niño Jesús
Polifonía sobre educación
Published October 19, 2022

Keywords:

lectura, adolescente, tecnología digital
How to Cite
Vizio, P. S. (2022). «Elige tu propia aventura». Recorrido de lectura en pantallas: representaciones adolescentes sobre la lectura en soportes digitales. Tendencias Pedagógicas, 39, 80–94. https://doi.org/10.15366/tp2022.39.007

Abstract

This article arises from the thesis "Reading on Screens: Adolescent Representations on Reading in Digital Media", for the Master's Degree in Educational Technology from the University of Buenos Aires (Argentina), with the support of the Lúminis Foundation. The main objective was to account for the representations that young people have, from the last two years of high school, on this type of procedure. After the analysis of the existing theoretical framework, it was observed that the reading processes have been analyzed over the years, through the description of operations carried out by the subject, in their interaction with the texts. Most of these studies are based on cognitive psychology and are experimental in nature. Few studies incorporate the concept of "representation", as a nutrient of the field of analysis. Based on a clipping of the existing theoretical framework, he aimed to carry out a qualitative approach, from an inductive logic, which sought the generation of categories of analysis using the design of informed theory through the constant comparative method. An intentional sample of high school students from the province of Buenos Aires was taken as an analysis unit and, through in-depth interviews, he began to understand "what young people say" about how they read on screens. The purpose of this work was to provide teaching tools, incorporating content that points to the development of these new capabilities that, to this day, have been developed intuitively and un guided.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones (Trad. Dacosta Chevrel, J. y Flores Palacios, F.). Ediciones Coyoacán.

Albarello, F. (2019). Lectura transmedia: Leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Ampersand.

Arnoux, E., Distéfano, M. y Pereira, C. (2002). La lectura y la escritura en la Universidad (1.º ed., 4.º reimp.). EUDEBA.

Burin, D. (2020). La competencia lectora a principios del siglo XXI. Teseo.

Clérici, C. (2017). La enseñanza de la lectura y la escritura mediada por tecnología en la educación superior. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Córdoba.

Coiro, J. y Dobler, E. (2007). Exploring the online reading comprehension strategies used by sixth-grade skilled readers to search for locate information on the Internet. Reading Research Quarterly, 42(2), 214-257. https://doi.org/10.1598/RRQ.42.2.2

Equipo Editorial Etecé. (2020). Lectura. Concepto.de. https://concepto.de/lectura/

Glasser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine Publishing Company.

Guber, R. (1991). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidós.

Hou, J., Rashid, J. y Kwan, M. L. (2017). Cognitive map or medium materiality? Reading on paper and screen. Computers in Human Behavior, 67, 84-94. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.10.014

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II: Pensamiento y vida social (pp. 469-494). Paidós.

Kovac, M., y van der Weel, A. (2020). Lectura en papel vs. lectura en pantalla. Centro Regional para el fomento del libro en América Latina y el Caribe, Unesco.

Laskow, S. (2017). These Maps Reveal the Hidden Structures of ‘Choose Your Own Adventure’ Books. Atlas Obscura.

Margolin, S., Driscoll, C., Toland, M. y Kleger, J. (2013). E-readers, Computer Screens, or Paper: Does Reading Comprehension Change across Media platforms? Wiley Online Library. https://doi.org/10.1002/acp.2930

Moscovici, S. (1989). Des représentations collectives aux représentations sociales. En D. Jodelet (Ed.) Les représentations sociales. PUF.

Murden, A. y Cardenaso, J. (2018). Ser joven en la era digital. Una aproximación a los procesos de construcción de subjetividad. Fundación SM, Cepal.

Roig, H. (2002). Lectura de textos audiovisuales y prácticas educativas: el aula universitaria como contexto particular de recepción. (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires.

http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1367

Scolari, C. A., Winocur, R., Pereira, S. y Barreneche, C. (2018). Alfabetismo Transmedia. Una introducción. Comunicación y sociedad, 33, 7-13.

http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/7227

Scolari, C. A. (2018a). Las leyes de la interfaz: diseño, ecología, evolución, tecnología. Gedisa.

Scolari, C. A. (Ed.) (2018b). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Universitat Pompeu Fabra.

Scolari, C. A. (2015). Transmedia Literacy: ¿qué hacen los adolescentes con los medios? http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_whit_es.pdf

Scolari, C. A. (Ed.) (2018). «Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula». H2020 TRANSLITERACY Project.

Sirvent, M. T. y Rigal, L. (2020). Metodología de la investigación social y educativa. Diferentes caminos de producción y conocimiento. Manuscrito en proceso de revisión.

Sirvent, M. T. y de Angelis, S. (2011). Pedagogía de Formación en Investigación. Cuadernos de Educación, 9(9), 231-244.

https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/viewFile/835/787

Slade, D. (Director) (2018). Bandersnatch (película). Productora: Netflix.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman trad.). Universidad de Antioquía.

Svenbro, J. (2001). La Grecia arcaica y clásica. La invención de la lectura silenciosa. En G. Cavallo, y R. Chartier, (dirs.), Historia de la lectura en el mundo Occidental (pp. 67-108). Taurus.

Taylor, S. J., y Bodgan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.

Vazquez-Cano, E. y Sevillano García, M. L. (2015). El smartphone en la educación superior. Un estudio comparativo del uso educativo, social y ubicuo en universidades españolas e hispanoamericanas. Signo y Pensamiento, 67, 114-131. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp34-67.sese

Villaroel, G. E. (2007). Las representaciones sociales: una nueva relación entre el individuo y la sociedad. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, (17)49, 434-454.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70504911

Vizio, P. (2022). Sobre la línea. Nuevos modos de leer en soportes digitales. Revista Venezolana de Pedagogía y Tecnologías Emergentes, 1, 43-59. https://reveptecespe.wordpress.com