Localizing SDGs through Development Education. The Experience of the Valencian City Strategy
Keywords:
Development education, Global citizenship education, Sustanaible development goals, Strategy, Public policy.Copyright (c) 2019 Internacional Journal of Education for Social Justice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
This article presents the relationship between the Strategy of Non-Formal Development Education of the city of Valencia and the Sustainable Development Goals (sdg). The content of the Strategy is based on three fundamental axes: 1) a territorial approach in the neighbourhood or district; 2) the importance of coordination between municipal actors and ngdos to develop educational proposals and 3) a series of priority themes and methodologies. The correspondence of the Strategy with the sdgs has been interpreted using an analytical framework designed for transformative innovation. This interpretation distinguishes between sdgs that define socio-technical systems or areas of application; those that define directionality and those that indicate context conditions. This interpretation can contribute to increase the reflection on the transformatory potential of educational actions in a synergic way, avoiding compartmentalized perspectives. On the other hand, it highlights the importance of networks and coordination between actors in the city and its neighbourhoods. These are the spaces that need to be transformed and from which transformations can start.
Downloads
References
Argibay, M. y Celorio, G. (2005). Educación para el desarrollo. Recuperdo de http://www.dhl.hegoa.ehu.es/ficheros/0000/0023/La_educacion_para_el_desarrollo.pdf
Asamblea General de NNUU. (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Recuperdo de http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/RES/70/1
Boni, A. (2011). Educación para la ciudadanía global. Significados y espacios para un cosmopolitismo transformador. Revista Española de Educación Comparada, 17, 65-85.
Boni, A. y León, R. (2013). Educación para una ciudadanía global: Una estrategia imprescindible para la justicia social. En Intermon Oxfam (Ed.), La realidad de la ayuda 2012 (pp. 214-239). Barcelona: Oxfam.
Boni, A., Lopez-Fogues, A. y Walker, M. (2016). Higher education and the post-2015 agenda: A contribution from the human development approach. Journal of Global Ethics, 12(1), 17-28.
Boni, A., Belda, S., Calabuig, C., Millán, M. A. y Talón, A. (2018). Estrategia de educación para el desarrollo en el ámbito no formal de la ciudad de Valencia.Valencia: Ingenio.
Boni, A, Arias, B., López-Fogués, A., Calabuig, C., Belda, S. y C. Monge (2016). Estrategia de educación para el desarrollo en el ámbito formal de la Comunitat Valenciana. Recuperado de http://www.transparencia.gva.es/web/cooperacion/estrategia-de-epd
CONGDE. (2011). La educación para el desarrollo en las coordinadoras autonómicas de ONGD. Recuperado de http://coordinadoraongd.org/publicaciones/la-educacion-para-el-desarrollo-en-las-coordinadoras-autonomicas-de-ongd/
CONGDE. (2014). Posicionamiento sobre la importancia de la educación para el desarrollo y el rol de las ONGD en la construcción de la ciudadanía global. Recuperado de http://aragonparticipa.aragon.es/sites/default/files/taller_2_epd_ciudadania_global_2014.pdf
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
Gómez, C. (2010). Una visión panorámica de la cooperación descentralizada de las entidades locales. Vitoria-Gasteiz: Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz.
HEGOA. (2014). Cambiar la educación para cambiar el mundo. Recuperado de http://publicaciones.hegoa.ehu.es/publications/330
INCYDE. (2016). Diagnóstico para la estrategia de educación para la transformación social. Bilbao: Agencia Vasca de Cooperación para el Desarrollo.
Mesa, M. (2000). La educación para el desarrollo: Entre la caridad y la ciudadanía global. Papeles de Cuestiones Internacionales, 70, 11-26.
Ortega-Carpio, M. L., Cordón, R. y Sianes, A. (2013). Educar para la ciudadanía global en el espacio universitario. Buenas prácticas de colaboración entre ONGD y universidad. Madrid: Fundación ETEA.
Schot, J., Boni, A., Ramirez, M. y Steward, E. (2018). Addressing SDGs through transformative innovation policy. TIPC research briefing. Recuperado de http://www.tipconsortium.net/wp-content/uploads/2018/06/4198_TIPC_research_brief_web-FINAL.pdf