Vol. 12 No. 2 (2023): Curriculum for Social Justice
Special Issue

Global Justice and Primary Education: The Case of Mathematics, Science and Languages

Rosa Mª Méndez
Bio
Patricia Digón
UDC
Bio
Published December 5, 2023

Keywords:

Global citizenship, Primary education, Mathematics, Science, Languages
How to Cite
Méndez, R. M., & Digón, P. (2023). Global Justice and Primary Education: The Case of Mathematics, Science and Languages . Internacional Journal of Education for Social Justice, 12(2), 45–62. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.2.003

Abstract

Understanding the school as an engine of change requires putting the world and people at the center of the educational processe. The Global Citizenship Education (GCE) approach helps us understand existing issues and participate in social transformation. Based on semi-structured interviews with people from Non-Governmental Organizations for Development (NGODs), primary school teachers and university teachers, and through coding, sequential interpretation, comparative analysis and categorization of the data, the current situation, opportunities and challenges, of the integration of the global dimension in the Primary Education curriculum, specifically in the areas of mathematics, science and languages, is investigated. The results point to the need to move towards a globalized approach, placing the GCE as the axis that gives meaning to all school knowledge, overcoming a merely instrumental and literacy-based perspective on mathematics and languages, and questioning and expanding the work of eco-social issues in the field of science. The education of critical citizens, capable of responding to the challenges of the current society should begin in the early educational stages and be approached from any area of knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, G. (2011). Educación para el desarrollo y la ciudadanía global (EPDCG) guía para su integración en centros educativos. AECID.

Andreotti, V. (2014). Critical literacy: Theories and practices in development education. Policy and Practice: A Development Education Review 19, 12-32.

Andreotti, V. (2021). Depth education and the possibility of GCE otherwise. Globalisation, Societies and Education, 19(4), 496-509. https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1904214

Apple, M. (2018). Critical curriculum studies and the concrete problems of curriculum policy and practice. Journal of Curriculum Studies, 50(6), 685-689. https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1537373

Bettini, G. y Giola, G. (2016). Waltz with development: Insights on the developmentalization of climate-induced migration. Migration and Development, 5(2), 171-189. https://doi.org/10.1080/21632324.2015.1096143

Boni, A. y López, E. (2015). Herramientas para planificar y evaluar prácticas para una ciudadanía global. Oxfam Intermon.

Bourn, D. (2016). Global learning and the school curriculum. Management in Education, 30(3), 121-125. https://doi.org/10.1177/0892020616653178

Bregman, R. (2018). Utopia for realist. And how we can get there. Bloomsbury.

Bryan, D. y Bracken, M. (2011). Learning to read the world? teaching and learning about global citizenship education and international development in post primary schools. Identikit.

Depalma, R. (Coord.). (2019). La educación para el desarrollo y la ciudadanía global. Una experiencia de investigación-acción participativa. Graó.

Digón Regueiro, P., Méndez García, R. M., Depalma, R. y Longueira Matos, S. (2017). A place for development education in the current Spanish and English curricula: Finding possibilities for practice. International Journal of Development Education and Global Learning, 9(2), 97-114. https://doi.org/10.18546/IJDEGL.09.2.04

Escrivá, A. (2023). Contra la sostenibilidad. Arpa Editores.

Fares Sade, F. (Coord.) (2022). La educación transformadora para la ciudadanía global en el sistema educativo formal español: Recomendaciones para su incorporación y abordaje. Movimiento por la educación transformadora y la ciudadanía global. AECID

Felton-Koestler, M. D. (2017). Mathematics education as sociopolitical: Prospective teachers’ views of the what, who, and how. Journal of Mathematics Teacher Education, 20(1), 49-74. https://doi.org/10.1007/s10857-015-9315-x

Flick, U. (2022). El diseño de la investigación cualitativa. Morata.

FONGDCAM. (2016). El cuadrado de la EDCG. Posicionamiento sobre educación para el desarrollo y la ciudadanía global de las ONGD de la FONGDCAM. FONGDCAM.

García Gómez, R. J. y Feito Alonso, R. (2007). Las escuelas democráticas. Redes educativas para la construcción de ciudadanía. MEC.

Gibbs, G. (2022). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.

González, N. (Coord.). (2012). Educación para la ciudadanía global desde el currículo. Fundación Solitaritat UB.

Jaimez, R. (2016). La investicación de la pobreza, la ciencia social emancipatoria y el pensamiento crítico. Acta Sociológica, 70, 29-48. https://doi.org/10.1016/j.acso.2017.01.002

Kvale, S. (2022). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Le Roux, K. y Swanson, D. (2021). Toward a reflexive mathematics education within local and global relations: thinking from critical scholarship on mathematics education within the sociopolitical, global citizenship education and decoloniality. Research in Mathematics Education, 23(3), 323-337. https://doi.org/10.1080/14794802.2021.1993978

Mateos Jiménez, A., Bejarano Franco, M. y Moreno García, D. (2015). Los cuentos y los juegos de simulación para trabajar la justicia social en el ámbito de las ciencias en las primeras edades. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(1), 97-119.

Mawhinney, L. y Rinke, C. R. (2019). The balance and imbalance of sampling former teachers hidden-by-choice: A snowball in summer. International Journal of Research and Method in Education, 42(5), 502-512. https://doi.org/10.1080/1743727X.2018.1513480

McDonnell, T. (2021). El cambio climático ha creado una nueva crisis migratoria en Bangladesh. National Geographic.

Menzel, P. y D’Aluisio, F. (2005). Hungry planet: What the world eats. material world press. Ten Speed Press.

Mesa, M. (2019). La educación para la ciudadanía global: Una apuesta por la democracia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 15-26. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.001

Paraskewa, J. (2016). Desterritorializar: Hacia a una teoría curricular itinerante. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 85(30.1), 121-134.

Pashby, K., De Costa, M., Stein, S. y Andreotti, V. (2020). A meta-review of typologies of global citizenship education. Comparative Education, 56(2), 144-164. https://doi.org/10.1080/03050068.2020.1723352

Roldán-Arcos, S., Pérez Martín, J. M. y Esquivel-Martin, T. (2022). Educación para la justicia ambiental: ¿Qué propuestas se están realizando? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(2), 11-27. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.2.001

Sánchez-López, I., Bonilla-del-Río, M. y Oliveira Soares, I. (2021). Creatividad digital para transformar el aprendizaje: Empoderamiento desde un enfoque com-educativo. Comunicar, 69, 113-123. https://doi.org/10.3916/C69-2021-09

Santamaría-Cárdaba N. y Lourenço M (2021). Global citizenship education in primary school: A comparative analysis of education policy documents in Portugal and Spain. Iberoamerican Journal of Development Studies, 10(2), 130-158. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.585

Serantes Pazos, A. y Meira Cartea, P. (2016). El cambio climático en los libros de texto de la educación secundaria obligatoria o una crónica de las voces ausentes. Revista de Estudios Sociales y de Sociología Aplicada, 183, 153-172.

Stinson, D., Bidwell, C. y Powell, G. (2012). Critical pedagogy and teaching mathematics for social justice. The International Journal of Critical Pedagogy, 4(1), 76-94.

Velásquez Sarria, J. A. (2009). La transversalidad como posibilidad curricular desde la educación ambiental. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 5(2), 29-44.