Vol. 9 No. 1 (2020): Inclusive Education for Social Justice (II)
Articles

Analysis of Accompaniment Situations for the Improvement of Inclusive Teaching

Claudia Méndez
University Catholic of Maule
Rosa Colomina
University of Barcelona
Published May 13, 2020

Keywords:

Accompaniment, Training assistance, Construction of meanings, Teacher training in service, Inclusive teaching practice.
How to Cite
Méndez, C., & Colomina, R. (2020). Analysis of Accompaniment Situations for the Improvement of Inclusive Teaching. Internacional Journal of Education for Social Justice, 9(1), 145–163. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.007

Abstract

Improving teacher training processes is one of the essential challenges for the improvement of inclusive practice. Despite numerous efforts, the results show the need to seek new training strategies such as accompaniment in the classroom. This study analyzes the assistance offered in a training program based on the accompaniment of in-service teachers through situations of modeling practice inclusive in the classroom. Those who act as trainers are fellow teachers from the same school who are more trained in inclusive practice. A qualitative methodology is used through the study of three cases of collaboration between support teachers and teachers throughout an academic year. The joint management between participants on participation, task, and meanings was analyzed in planning sessions, development, and assessment of the practice in the classroom held during an academic year. The results presented empirical evidence of sustained assistance in the construction of collaboration and shared meanings during complete accompaniment processes in the classroom. The results show differences in attendance, in all the three cases, as well as changes in the teacher's behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M., & Miles, S. (2008). Making education for all inclusive: Where next? Prospects, 38, 15-34. https://doi.org/10.1007/s11125-008-9055-0

Ávalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007

Booth, T., Ainscow, M., & Kingston, D. (2006). Index para la inclusión. Desarrollo del juego, el aprendizaje y la participación en educación infantil. Centro de Estudios para la Educación Inclusiva.

Coll, C. (2014). El sentido del aprendizaje hoy: Un reto para la Innovación educativa. Aula de Innovación Educativa, 232, 12-17.

Coll, C. (2018). Procesos de aprendizaje generadores de sentido y estrategias de personalización. In C. Coll (Coord.), Personalización del aprendizaje (pp. 14-18). Editorial Graó.

Coll, C., Colomina, R., Onrubia, J., & Rochera, M. J. (1992). Actividad conjunta y habla: Una aproximación a los mecanismos de influencia educativa. Infancia y Aprendizaje, 59, 189-232. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822356

Coll, C., & Engel, A. (2018). El modelo de influencia educativa distribuida. Una herramienta conceptual y metodológica para el análisis de los procesos de aprendizaje colaborativo en entornos digitales. Revista de Educación a Distancia, 58(1), 1-37. https://doi.org/10.6018/red/58/1

Coll, C., Onrubia, J., & Mauri, T. (2008). Ayudar a aprender en contextos educativos: El ejercicio de influencia educativa y el análisis de la enseñanza. Revista de Educación, 346, 33-70.

Erickson, F. (1982). Classroom discourse as improvisation: Relationships between academic task structure and social participation structure. In L. C. Wilkinson (Comp.), Communicating in the classroom (pp. 153-181). Academic Press.

Fernández-Blázquez, M., & Echeita, G. (2018). Un departamento de orientación singular en un centro educativo que tiene la colaboración como seña de identidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 161-183. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7719

González-Gil, F., Martín-Pastor, E., & Poy, R. (2019). Educación inclusiva: Barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 243-263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153

Imants, J., Wubbels, T., & Vermunt, J. D. (2013). Teachers’ enactments of workplace conditions and their beliefs and attitudes toward reform. Vocations and Learning, 6(3), 323-346. https://doi.org/10.1007/s12186-013-9098-0

Keiser, D. (2016). Teacher education and social justice in the 21st century: Two contested concepts. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(2), 25-35. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.2.002

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Paidós.

Mayoral, P., & Castelló, M. (2015). Profesorado novel y feedback del tutor. Un estudio de casos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado,19(1), 346-362.

Méndez, C. (2016). Los procesos de ayuda de los formadores a través del acompañamiento en la práctica docente inclusiva a profesores expertos en educación infantil (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona.

Méndez, C., & Colomina, R. (2015). Una propuesta de análisis de las ayudas formativas en un programa basado en actividades de modelado en educación infantil. Perspectiva Educacional, 54(1), 34-54.

Méndez, C., & Colomina, R. (2020). Modelo de análisis de la actividad conjunta entre profesores en servicio para estudiar procesos de formación mediante acompañamiento en el aula. Revista Inclusiones, 7, 244-267.

Paul, M. (2009). Accompagnement. Recherche et Formation, 62, 91-108. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.435

Pirard, F. (2013). Construction practice on evolutionary knowledge in ECEC. Nordisk Barnehageforskning, 6(28), 1-7. https://doi.org/10.7577/nbf.458

Pirard, F., Camus, P., & Barbier, J. (2018). Professional development in a competent system: An emergent culture of professionalization. In M. Fleer, & B. Van Oers (Eds.), International handbook of early childhood education (pp. 409-426). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-024-0927-7_17

Rappoport, S., & Echeita, G. (2018). El docente, los profesionales de apoyo y las prácticas de enseñanza: Aspectos clave en la configuración de aulas inclusivas. Perspectiva Educacional, 5(3), 3-27.

Rojas, C., López, M., & Echeita, G. (2019). Significados de las prácticas escolares que buscan responder a la diversidad desde la perspectiva de niñas y niños. Una aproximación a la justicia educacional. Perspectiva Educacional, 58(2), 23-46.

Stake, R. (1995). The art of case study research. SAGE Publications.

UNESCO. (2015). Educación 2030. Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del objetivo de desarrollo sostenible 4. Garantizar una educación inclusiva y equidad de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf

Venet, M., Correa, E., & Saussez, F. (2016). Pédagogie universitaire et accompagnement dans la zone proximale de développement des enseignants et enseignantes en formation initiale et continue. Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education, 19(1), 1-12. https://doi.org/10.7202/1040660ar

Wertsch, J. V. (1984). The zone of proximal development: Some conceptual issues. In B. Roggoff, & J. V. Wertsch (Eds.), Children’s learning in the zone of proximal development. New Directions for child development (pp. 7-18). Jossey-Bass. https://doi.org/10.1002/cd.23219842303

Wood, D., Bruner, J., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 17, 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Yin, R. K. (2006). Case Study Methods. In J. L Green, G. Camilli, & P.B. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in education research (pp.111-122). American Educational Research Association.

Yin, R. K. (2013). Validity and generalization in future case study evaluations. Evaluation, 19(3), 321-332. https://doi.org/10.1177/1356389013497081