Vol. 6 No. 2 (2017): Feminist Education for Social Justice
Special Issue

Coeducating Sexuality and Love Relationships to Promote Sex and Gender Equality and Social Justice

Mar Venegas
Bio
Published October 10, 2017

Keywords:

Sex education, Equal opportunity, Coeducation, Women liberation movement, Social justice.
How to Cite
Venegas, M. (2017). Coeducating Sexuality and Love Relationships to Promote Sex and Gender Equality and Social Justice. Internacional Journal of Education for Social Justice, 6(2). https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.001

Abstract

Education, notably the formal one that happens in the school, is one of the main engines of change of the society. Hence, those who commit our work with the promotion of social change towards sexual and gender equality, let us locate this claim on education (especially the scholar one). In line with this, this article begins by analysing the historical journey from the segregating single-sex school, through the mixed school, to coeducation as a school model. It then discusses how lomce favours school single-sex segregation. The social, affective and sexual, and emotional aspects of the debate between the three models of education mentioned above are evidenced in order to place in them the need to bet on sex and relationships coeducation as an alternative to school segregation by sex. To do this, we analyse secondary data from the three only studies of the Centre for Sociological Research available in Spain in relation to this subject. The article concludes with some outstanding conclusions from the analysis of these data to illustrate the need to bet on a feminist education, through sex and relationships coeducation, to promote social justice, inherent of a democratic society, through the promotion of sexual and gender equality from the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, H. C. (2000). Pioneiras na educação: As professoras primárias, percursos, experiências e subjectividades, 1870-1933. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.

Arnot, M. y Weiler, K. (1993). Feminism and social justice in education: International perspectives. Londres: Falmer Press.

Blat, A. (1994). Informe sobre la igualdad de oportunidades educativas entre los sexos. Revista Iberoamericana de Educación, 6, 23-145.

Centro de Investigaciones Sociológicas. (2008a). Actitudes y prácticas sexuales (2738). Recuperado de http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=9882

Centro de Investigaciones Sociológicas. (2008b). Encuesta nacional de salud sexual (2780). Recuperado de http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=9702&cuestionario=11296&muestra=17045

Centro de Investigaciones Sociológicas. (2010). Actitudes de la juventud ante la diversidad sexual (2854). Recuperado de http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=11984

Consejería de Educación y Ciencia. (1993a). Programa de coeducación. Sevilla: Junta de Andalucía.

Consejería de Educación y Ciencia. (1993b). Campaña de sensibilización en coeducación. Sevilla: Junta de Andalucía.

Consejería de Educación. (2005). I Plan de igualdad entre mujeres y hombres en educación. Sevilla: Junta de Andalucía.

Consejería de Educación. (2006). Guía de buenas prácticas para promover la igualdad entre mujeres y hombres en educación. Sevilla: Junta de Andalucía.

Duru-Bellat, M. (1990). Lécole des filles: Quelle formation pour quels rôles sociaux? París: LHarmattan.

Fernández-González, N. y González, N. (2015). La LOMCE a la luz de la CEDAW. Un análisis de la coeducación en la última reforma educativa. Journal of Supranational Policies of Education, 3, 242-263.

Heras, P. y Venegas, M. (2016). Educación afectivosexual y política educativa: Un análisis comparado entre la LOE y la LOMCE. En J. Aznar e I. Belmonte (Eds.), Las políticas de igualdad: Una visión calidoscópica tras cinco años de experiencia (pp. 56-75). Elche: Universidad Miguel Hernández.

Lee, V. E. y Bryk, A. S. (1986). Effects of single-sex secondary schools on student achievement and attitudes. Journal of Educational Psychology, 78(5), 381-395. https://doi.org/10.1037/0022-0663.78.5.381

Pahlke, E. y Hyde, J. (2016). The debate over single-sex schooling. Child Development Perspectives, 10(2), 81-86. https://doi.org/10.1111/cdep.12167

Parker, R., Wellings, K. y Lazarus, J. V. (2009). Sexuality education in Europe: An overview of current policies. Sex Education: Sexuality, Society and Learning 9(3), 227-242. https://doi.org/10.1080/14681810903059060

Planelles, M. (12 de febrero de 2013). Andalucía niega el concierto a los 12 colegios que separan por sexo. El País. Recuperado de http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/02/12/andalucia/1360665805_226740.html

Rodríguez-Martínez, C. (2011). Rendimientos escolares, género y segregación escolar. En M. Jiménez y F. J. Del Pozo (Eds.), Propuestas didácticas de educación para la igualdad (s/p). Granada: Natívola.

Subirats, M. (1994). Conquistar la igualdad: La coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Educación, 6(3), 49-78.

Subirats, M. (2010). ¿Coeducación o escuela segregada? Un viejo y persistente debate. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 3(1), 143-158.

Subirats, M. (2013). Género y educación. En C. Díaz y S. Dema (Eds.), Sociología y género (pp. 201-252). Madrid: Biblioteca Universitaria de Editorial Tecnos.

Subirats, M. y Brullet, C. (2002). Rosa y azul: La transmisión de los géneros en la escuela mixta. En A. González (Ed.), Mujer y educación: Educar en la igualdad, educar desde la diferencia (pp. 133-168). Barcelona: Graó.

Venegas, M. (2011). El modelo actual de educación afectivosexual en España. El caso de Andalucía. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), 1-10.

Venegas, M. (2013a). Amor, sexualidad y adolescencia. Sociología de las relaciones afectivosexuales. Granada: Comares.

Venegas, M. (2013b). Sex and relationships education and gender equality: Recent experiences from Andalusia (Spain). Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 13(5), 573-584,

Venegas, M. (2013c). La educación afectivosexual en el marco de la educación para la ciudadanía democrática y los derechos humanos. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6(3), 408-425.

Venegas, M. (2017). Devenir sujeto. Una aproximación sociológica. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 73(1), 13-36.

Venegas, M. y Heras, P. (2016). Financiar la segregación educativa: Un debate sobre la LOMCE desde una perspectiva crítica de género. Revista Educación, Política y Sociedad, 1(2), 73-99.

Venegas, M. y Lozano, A. (2017). Educación, empleo y transformación de la estructura familiar: El papel de la igualdad. En D. Becerril y M. Venegas (Eds.), La custodia compartida en España (pp. 25-43). Madrid: Dykinson.

Woodward, L. J., Fergusson, D. M. L. y Horwood, J. (1999). Effects of single-sex and coeducational secondary schooling on children’s academic achievement. Australian Journal of Education, 43(2), 142-156. https://doi.org/10.1177/000494419904300204

Yalcinkaya, M. T. y Ulu, A. (2012). Differences between single-sex schools and co-education schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 13-16. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.058