Preventing School Failure in Compulsory Secondary Education through the Reinforcement Program of Achievements and Learning
Keywords:
Diversity, School Failure, Inclusive education, Compulsary secondary education, School orientationThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
In order to facilitate the graduation of students with difficulties not attributable to their lack of study and effort, the Organic Law for the Improvement of the Quality of Education approved the Reinforcement programs of achievements and learning (PMAR). Seven years after its implementation, this paper aims to describe how PMAR has been implemented and what results it has obtained in schools in Andalusia and Madrid. First, a study was carried out to analyze the regulations governing the program in both regions. Second, semi-structured interviews were conducted to obtain the opinion of nine educational heads of the guidance departments. The results show structural limitations that affect the development of the programs in both regions and normative regulations that explain the differential treatment of students in each territory. They also highlight the low effectiveness of this measure as a strategy to prevent school failure. It concludes by insisting on the need to rethink in an earlier support, sustained over time and which facilitates the inclusion of students with difficulties in their group of belongings.Downloads
References
Ainscow, M. (2016). Diversity and equity: A global education challenge. New Zealand Journal of Educational Studies, 51(2), 143-155. https://doi.org/10.1007/s4084 1-016-0056-x
Armstrong, D., Armstrong, A. C. y Spandagou, I. (2011). Inclusion: By choice or by chance? International Journal of Inclusive Education, 15(1), 29-39. https://doi.org/10.1080/13603116.2010.496192
Barrère, A. (2013). La montée des dispositifs: Un nouvel âge de l'organisation scolaire. Carrefours de l'éducation, 36, 95-116.
Bennett, J., Lubben, F., Hogarth, S. y Campbell, B. (2005). Systematic reviews of research in science education: Rigour or rigidity? International Journal of Science Education, 27(4), 387-406. https://doi.org/10.1080/0950069042000323719
Bouveau, P. y Rochex, J. Y. (1997). Les ZEP, entre école et société. Hachette-CNDP.
Corujo, M. C., Méndez, S. y Rodríguez, A. (2018). Valoración de los programas de mejora del aprendizaje y del rendimiento desde la visión de sus protagonistas en cuatro poblaciones de la provincia de Sevilla. Tendencias Pedagógicas, 32, 31-48. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.003
Domingo, J. y Martos, J. (2017). Prevención del fracaso escolar en educación secundaria en andalucía desde la voz del profesorado. Estudio de caso. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(1), 329-347. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.019
Domínguez, J., López, A. y Vázquez, E. (2016). Atención a la diversidad en la educación secundaria obligatoria: análisis de la inspección educativa. Aula Abierta, 44, 40-76. https://doi.org/10.1016/j.aula.2016.03.002
Ébersold, S. (2009). Inclusion. Recherche & formation, 61, 71-83. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.522
Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.17-24
Educabase. (2021). Enseñanzas no universitarias. Alumnado matriculado 2019/2020. Ministerio de Educación y Formación Profesional de España.
Enguita, M., Mena, L. y Riviere, J. (2010). El fracaso y abandono escolar en España. Fundación La Caixa.
Escudero, J. M. (2016). El fracaso escolar, una forma de exclusión educativa. ¿Por qué y cómo ocurre? En J. M. Escudero (Comp.), Inclusión y exclusión educativa: Realidades, miradas y propuestas (pp. 27-76). NauLLibres.
Escudero, J. M., y Martínez, B. (2012). Las políticas de lucha contra el fracaso escolar. ¿Programas especiales o cambios profundos en la educación? Revista de Educación, num. extr., 174-193. https://doi.org10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-211
Fernández, J. y Gual, A. (2017). El proceso de implementación de los programas de mejora del aprendizaje y el rendimiento (PMAR). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(3), 133-150. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.3.2017.21623
Fernández-Menor, I. (2020). Estudio exploratorio sobre las barreras y apoyos a la pertenencia en educación secundaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 165-189. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.008
Forteza-Forteza, D. y Moreno-Tallón, F. (2017). Procesos que obstaculizan la inclusión en la educación secundaria obligatoria. Muchas sombras y todavía pocas luces. Aula Abierta, 46, 41-48. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.41-48
García-Rubio, J. (2017). Inclusión y exclusión oculta en la escolarización obligatoria española. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 119-137.
González González, M. T. (2016). Una mirada al pasado más reciente. El fracaso escolar y los intentos de acometerlo a base de programas extraordinarios de atención a la diversidad. En J. M. Escudero (Comp.), Inclusión y exclusión educativa: Realidades, miradas y propuestas (pp. 115-131). NauLLibres.
Guarro, A., Martínez, B. y Portela, A. (2017). Políticas de formación continuada del profesorado: Análisis crítico del discurso oficial de comunidades autónomas. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 21-40
Henri-Panabière, G., Renard, F. y Thin, D. (2013). ¿Des détours pour un retour ? Pratiques pédagogiques et socialisatrices en ateliers relais. Revue Française de Pédagogie, 183, 71-82.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.
Lessard, C. y Carpentier, A. (2015). Politiques éducatives. La mise en œuvre. PUF.
Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2014) Qualitative data analysis. Sage.
Morentin-Encina, J. (2021). Estudios perdidos, aprendizajes encontrados. Análisis de aprendizajes desde el abandono educativo temprano. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(3), 103-120. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.007
Murillo, F. J., Belavi, G. y Pinilla, L. (2018). Segregación escolar público-privada en España. Papers. Revista de Sociología, 103(3),307-337. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2392
Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2018). Magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 11(1), 37-58. https://doi.org/10.7203/rase.11.1.10129
Olmos, P., Sanahuja, J. M. y Mas, O. (2018). El alumnado de educación secundaria obligatoria ante la inclusión educativa y la docencia compartida. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(3), 8-24. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.3.2018.23318
Ritacco, M. y Amores, F.J. (2016). Estudiantes en riesgo de exclusión educativa en secundaria. Percepciones del profesorado implicado en programas extraordinarios de prevención del fracaso escolar. Enseñanza & Teaching, 34(1), 137-160. https://doi.org/10.14201/et2016341137160
Rodríguez Torres, J. y Gómez Jiménez, O. (2021). La atención a la diversidad durante la Covid-19: Revisión legislativa de las medidas según LOMCE Revista de Comunicación, 154, 1-19. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1241
Rujas, J. (2017). La construcción del fracaso escolar en España. Génesis y cristalización de un problema social. Papers. Revista de Sociología, 102 (3), 477-507. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2297
Rujas, J., Prieto, M. y Rogero-García, J. (2020). Desigualdades socioespaciales en la educación secundaria postobligatoria. El caso de Madrid. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 241-267. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.010
Sandoval, M., Márquez, C., Simón, C. y Echeita, G. (2019). El desempeño profesional del profesorado de apoyo y sus aportaciones al desarrollo de una educación inclusiva. Publicaciones, 49(3), 251-266. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11412
Stanforth, A. y Rose, J. (2020). Your kind of don’t want them in the room: Tensions in the discourse of inclusion and exclusion for students displaying challenging behaviour in an English secondary school. International Journal of Inclusive Education, 24(12), 1253-1267. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1516821
Tarabini, A. (2019). The conditions for school success examining educational exclusion and dropping out. Palgrave Pivot
Tardif, M. y Levasseur, L. (2010). La division du travail éducatif. Une perspective nord-américaine. PUF.
UNESCO. (2016). Educación 2030 Declaración de Incheon y marco de acción: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. UNESCO.