Vol. 10 No. 2 (2021): Artistic Education for Social Justice
Special Issue

Museari, Educate in LGBT Art to Overcome Homophobia and Transphobia

Ricard Huerta
Universitat de València
Bio
Portada del volumen 10 número 2 de Revista Internacional de Educación para la justicia social
Published November 29, 2021

Keywords:

Education, Art, Museum, Visual culture, Teacher training, LGBT
How to Cite
Huerta, R. (2021). Museari, Educate in LGBT Art to Overcome Homophobia and Transphobia. Internacional Journal of Education for Social Justice, 10(2), 43–58. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.2.003

Abstract

This research offers an intervention process in teacher training classrooms, generating an approach to the educational possibilities of LGTB art. The objective is reflecting the opportunity to use pieces of art, incorporating issues such as gender and sexual diversity, promoting the overcoming of hatred, homophobia and transphobia. As a methodology, a case study is presented, analyzing a workshop given to two groups of students at the Faculty of Magisteri of the University of Valencia, also incorporating Arts-Based Educational Research. Data collection is carried out during teaching practice, using assessment instruments such as diagnoses, focus groups and participant observation, fostering debate as a source of argumentation when dealing with issues of sexual diversity. As a result, we highlight the good reception of the subject by the students, who acknowledge having overcome conventional stereotypes and taboos, thereby promoting inclusive environments. All this improves teacher training by increasing respect for diversity and inclusive education. As a final discussion, it is convenient to assume the lack of curricular attention to these issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sanz, A. (2020). Una profesora “flâneuse” en París. Cartografías en la formación inicial de docentes. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 363-386. https://doi.org/10.5209/aris.63670

Álvarez, A. y Cabrera, J. F. (2020). Requerimientos para el diseño de la experiencia de inmersión en laboratorios virtuales. Revista KEPES, 17(22), 277-299. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.11

Alves, L. A. y Pinto, H. (2019). Educación histórica con el patrimonio: Desafiando la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-81. https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.356381

Ancarola, N., Manonelles, L. y Gasol, D. (2017). Politizaciones del malestar. Derecho a la angustia. El arte y los procesos creativos como instrumento para canalizar el malestar. RaigVerd.

Appiah, K. A. (2019). Las mentiras que nos unen. Repensar la identidad. Taurus.

Arriaga, A. y Aguirre, I. (2020). Colaboración museo-universidad para renovar la mediación en arte y patrimonio histórico. El caso del Museo de Navarra. Arte, Individuo y Sociedad, 32(4), 989-1008. https://doi.org/10.5209/aris.66295

Arriaga, A., Marcellán, I. y Aberasturi-Apraiz, E. (2018). Mediación crítica en arte y cultura visual. Pulso. Revista de Investigación, 41, 13-17.

Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Paidós.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ítaca.

Bourriaud, N. (2009). The radicant. Lukas & Sternberg.

Briggs, A. y Burke, P. (2002). De Gutenberg a internet. Una historia social de los medios de comunicación. Taurus.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós.

Butler, J. y Fraser, N. (2016). ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate entre marxismo y feminismo. Traficantes de sueños.

Chung, S. K. (2007). Media literacy art education: Deconstructing lesbian and gay stereotypes in the dedia. International Journal of Art and Design Education, 26(1), 98-107. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2007.00514.x

Díez Gutiérrez, E. J. y Gajardo Espinoza, K. (2020). Políticas educativas en tiempos de coronavirus: La confrontación ideológica en España. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 83-101. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.005

Duncum, P. (2008). Holding aesthetics and ideology in tension. Studies in Art Education, 49(2), 122-135. https://doi.org/10.1080/00393541.2008.11518730

Duncum, P. (2015). Transforming art education into visual culture education through rhizomatic structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849

Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente: El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.

Errázuriz Larraín, L. y Fermandois-Schmutzer, J. (2021). Formación docente para la educación artística en Chile. El desafío cultural pendiente en las escuelas primarias. Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 49-69. https://doi.org/10.5209/aris.67126

Escaño, C. (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. EARI Educación Artística. Revista de Investigación, 10, 251-261. https://doi.org/10.7203/eari.1014152

Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2015). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

García-Huidobro, R. y Schenffeldt, N. (2020). Subjetividades del profesorado de artes y su rol como agentes/as de cambio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 173-195. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.009

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.

Greteman, A. J. (2017). Helping kids turn out queer: Queer theory in art education. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 58(3), 195-205. https://doi.org/10.1080/00393541.2017.1331089

Hamlin, J. y Fusaro, J. (2018). Contemporary strategies for creative and critical teaching in the 21st century. Art Education, 71(2), 8-15. https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529

Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118

Hernández, F. y Sancho-Gil, J. M. (2015). A learning process within an education research group: An approach to learning qualitative research methods. International Journal of Social Research Methodology, 18(6), 651-667. https://doi.org/10.1080/13645579.2015.1049468

Huerta, R. (2017). Transeducar. Arte, docencia y derechos lgtb. Egales.

Huerta, R. (2018). Miradas urbanas del profesorado iberoamericano desde la cultura visual. Magis, 10(21), 55-76. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.mup

Huerta, R. (2019). Arte para primaria. UOC.

Huerta, R. (2020). Arte, género y diseño en educación digital. Tirant lo Blanch.

Huerta, R. (2021). La imagen como experiencia. McGraw-Hill.

Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (2015). Educación artística y diversidad sexual. PUV.

Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (2020). Humanidades digitales y pedagogías culturales. Saberes virales para una nueva educación. UOC.

Huerta, R. y Domínguez, R. (2020). Por una muerte digna para la educación artística. EARI Educación Artística. Revista de Investigación, 11, 9-24. https://doi.org/10.7203/eari.11.19114

Karpati, A., Freedman, K., Castro, J. C., Kallio-Tavin, M. y Heijnen, E. (2017). Collaboration in visual culture learning communities: Towards a synergy of individual and collective creative practice. International Journal of Art and Design Education, 36(2), 164-175. https://doi.org/10.1111/jade.12099

Marcellán, I. y Aguirre, I. (2008). El valor educativo de los medios: correlaciones socioculturales. Comunicar, 31, 529-535. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-046

Méndez, P. (2016). Constitución de sujeto maestro en prácticas de resistencia en Colombia. Enunciación, 21(1), 15-30. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2016.1.a01

Miranda, F., Vicci, G. y Ardanche, M. (2017). Educación y visualidad. Investigaciones pedagógicas en contextos hiper-visuales. Udelar.

Mirzoeff, N. (2006). On visuality. Journal of Visual Culture, 5(1), 53-79. https://doi.org/10.1177/1470412906062285

Montenegro, S., Raya, E. y Navaridas, F. (2020). Percepciones docentes sobre los efectos de la brecha digital en la educación básica durante el Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017

Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Sugerencias para escribir un buen artículo científico en educación. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 5-34. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001

Pallarès, M. (2020). Educación humanizada. Una aproximación a partir del legado de Heinrich Rombach. Estudios Sobre Educación, 38, 9-27. https://doi.org/10.15581/004.38.9-27

Panciroli, C. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo. EARI Educación Artística. Revista de Investigación, 7, 86-99. https://doi.org/10.7203/eari.7.8158

Penna Tosso, M., Sánchez Sáinz, M. y Mateos Casado, C. (2020). Desigualdades educativas derivadas del Covid-19 desde una perspectiva feminista. Análisis de los discursos de profesionales de la educación madrileña. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 157-180. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.009

Pérez, J. A. y Bedoya, C. M. (2019). La fotografía como herramienta para el desarrollo de la creatividad y la alfabetidad visual: investigación en el aula. Revista KEPES, 16(20), 377-404. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.14

Ramon, R. (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. https://doi.org/10.5209/aris.60881

Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J. y Penado Abilleira, M. (2020). La brecha digital en estudiantes españoles ante la crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006

Rolling, J. H. (2017). Arts-based research in education. En Leavy, P. (Ed.), Handbook of arts-based research (pp. 493-510). Guilford.

Said-Valbuena, W. (2019). Prefigurar, co-crear, entretejer. Diseño, creatividad, interculturalidad. Arte, Individuo y Sociedad 31(1), 111-129. https://doi.org/10.5209/ARIS.59369

Sancho-Gil, J. M. y Hernández, F. (2018). La profesión docente en la era del exceso de información y la falta de sentido. Revista de Educación a Distancia, 56, art. 4. https://doi.org/10.6018/red/56/4

Santamaría, A. (2019). Alta cultura descafeinada. Situacionismo low cost y otras escenas del arte en el cambio de siglo. Siglo XXI.

Saura, A. y Plaza Marcos, R. (2013). E@: Uso de internet como espacio artístico habitable. Educación Artística. Revista de Investigación, 4, 289-300.

Saura, A. (2016). Proyecto “Un arte realmente útil”. Opción, 32(8), 800-827.

Sennett, R. (2013). El artesano. Anagrama.

Sousa, F. (2018). Inovação no ensino por projeto: Um estudo de caso de resolução criativa de problemas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(2), 61-76. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.004

Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata.

Yin, R. K. (2009). Case study research. Sage.

Zafra, R. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Anagrama.