Vol. 15 No. 1 (2022): Mecanismos, Instrumentos y Prácticas para Fomentar la Participación del Alumnado en su Propia Evaluación
Monographic section

Assess with Rubrics. A Successful Proposal within the PBL

Cristina Navarrete-Artime
Universidad de Oviedo
Bio
José Luis Belver Domínguez
Universidad de Oviedo
Bio
Published April 29, 2022

Keywords:

Activity learning, Self-Assessment, Formative evaluation, Project-based learning, Rubrics
How to Cite
Navarrete-Artime, C. ., & Belver Domínguez, J. L. (2022). Assess with Rubrics. A Successful Proposal within the PBL. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 15(1). https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.006

Abstract

The development of Project Based Learning (PBL) in the classroom offers the possibility of using various assessment tools, assessing not only knowledge but also skills and abilities and attitudes, thus promoting learning (Formative Assessment). Our research, which is part of a larger study, seeks to assess the usefulness of evaluation rubrics for the design and development of co-evaluation and self-evaluation processes among students in the process of applying the PBL. To this end, a mixed investigation is carried out with Secondary Education students who are in the 3rd year of ESO (n=88), and the use of rubrics is evaluated for several months. Among the instruments used in the development of the research, the field diaries stand out, which are born from the daily participant observation in the classroom and three questionnaires that are carried out at different times of the process. The results indicate that the use of rubrics within the PBL, for co-evaluation or self-evaluation, requires learning when students are not used to their use, however, once they gain confidence in the method, they are very useful and help develop a critical spirit favoring formative assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella, V., Ausín, V., Delgado, V. y Casado, R. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y estrategias de evaluación formativas: Percepción de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.004

Barrientos, E. M. (2017). La evaluación formativa en los centros bilingües: Una experiencia en la asignatura de educación física (en inglés). En V. M. López-Pastor y A. Pérez-Pueyo, (Eds.), Evaluación formativa y compartida en educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas (pp.175-198). Universidad de León, Secretariado de Publicaciones.

Bermejo, F. y Pedraja, M. J. (2006). La evaluación de competencias en el ABP y el papel del portafolio. En J. García Sevilla (Ed.), La metodología del aprendizaje basado en problemas. Universidad de Murcia.

Berrocal, M., Caja, J. y Ramos, J. (2001). Educar la mirada, la mano y el pensamiento. En J. Caja (Ed.), La educación visual y plástica hoy (pp. 9-79). Graó.

Chen, F., Lui, A. M. y Andrade, H. (2017). Criteria-referenced formative assessment in the arts. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 29, 297-314. https://doi.org/10.1007/s11092-017-9259-z

De Miguel, M. (1988). Paradigmas de la investigación educativa española. En I. Dendaluce (Ed.), Aspectos metodológicos de la investigación educativa. (pp. 60-81). Narcea.

Dendaluce, I. (1998). Algunos retos metodológicos. Revista de Investigación Educativa, 16(1), 7-24.

Eisner, E. W. (2002). La escuela que necesitamos. Amorrortu Ediciones.

Fraile, J., Pardo, R. y Panadero, E. (2017). ¿Cómo emplear las rúbricas para implementar una verdadera evaluación formativa? Revista Complutense de Educación, 28(4), 1321-1334. https://doi.org/10.5209/RCED.51915

García-Rico, L., Carter-Thuillier, B., Santos-Pastor, M. L. y Martínez-Muñoz, L. F. (2020). Formar profesores de educación física para la justicia social: Efectos del aprendizaje-servicio en estudiantes chilenos y españoles. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 29-47. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.002

García-Sampedro, M. (2017). La comunicación oral en inglés en la educación obligatoria: El patrimonio cultural como contexto experiencial [Tesis doctoral]. Universidad de Oviedo.

Gómez del Águila, L. M., Cañestro, C. y Fernández, J. M. (2012, 25 de octubre). Rúbricas, coevaluación y formación del profesorado: Afrontando el reto del aprendizaje autónomo. En VVAA (Coords.), Actas II Congreso internacional sobre Evaluación por competencias mediante rúbricas (pp. 325-336). Universidad de Málaga.

Groenendijk, T., Kárpáti, K. y Haanstra, H. (2019). Self-assessment in art education through a visual rubric. The International Journal of Art & Design Education, 39(1), 153-175. https://doi.org/10.1111/jade.12233

Johnson D. y Johnson R. (2004). La evaluación en el aprendizaje colaborativo. Cómo mejorar la evaluación individual a través del grupo. Ediciones SM.

López Pastor, V. M. (2005). La participación del alumnado en la evaluación: La autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Revista Tándem, 17, 21-37

Pegalajar, M. del C. (2021). La rúbrica como instrumento para la evaluación de trabajos fin de grado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(3), 67-81. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.005

Prensky, M. (2015). Enseñar a nativos digitales. SM.

Reddy, Y. y Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35, 435-448. https://doi.org/10.1080/02602930902862859

Rodríguez-Gallego, M. R. (2014). Evidenciar competencias con rúbricas de evaluación. Escuela Abierta, 17, 117-134. https://doi.org/10.29257/EA17.2014.08

Ramos, N. (2020). La evaluación competencial en el proyecto artístico. Un estudio de caso en secundaria. DEDiCA. Revista de Educaçao e Humanidades, 17, 361-376. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.15625

Salido, P. V. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje basado en proyectos (ABP) y educación artística. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 120-143. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.13656

Sánchez, J. (2013). Qué dicen los estudios sobre el aprendizaje basado en proyectos. Actualidad pedagógica. Estuaria.

Trujillo, F. (2017, 21 de noviembre). La evaluación en el ABP. Curso tutorizado de INTEF: ABP. Aprendizaje basado en proyectos (secundaria y bachillerato) [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=0K2RDTAp6bg

Vergara, J. J. (2016). Aprendo porque quiero. El aprendizaje basado en proyectos (ABP), paso a paso. SM.

Villalustre, L. y del Moral, E. (2010). E-portafolios y rúbricas de evaluación en ruralnet. Píxel-Bit, 37, 93-105.

Zariquiei, F. (2016). Cooperar para aprender: Transformar el aula en una red de aprendizaje cooperativo. SM.