No. Monográfico 3 (2024): Diagramming arguments. Argumentation in teaching
Actas II CIbA monográfico 1

Argumentation didactics in language: or the formation of the argumentative subject

Dora Inés Calderón
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio
Published June 21, 2024

Keywords:

Argumentative discursivity, argumentative formation, argumentative subject
How to Cite
Calderón, D. I. (2024). Argumentation didactics in language: or the formation of the argumentative subject. Revista Iberoamericana De Argumentación, (Monográfico 3), 158–169. https://doi.org/10.15366/ria2024.m3.012

Abstract

With the purpose of providing elements for understanding the field of pedagogy and the didactics of argumentation as a fundamental field in the formation of the discursive subject, the result of a research and training experience in the discursive subject-argumentative formation relationship, over a 20-year journey. To this end, three major configuring aspects of the argumentative subject are proposed: 1) training in an argumentative aptitude and attitude, which requires a certain technè; 2) the formation of argumentative thinking; and 3) the need to develop argumentative discursive practices that produce discursive genres. Thus, in a pedagogical and didactic perspective we place problems of training in argumentation and, with it, elements for the action of teachers and researchers in language and argumentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, John Langshaw. (1962). How to Do Things With Words. Cambridge (Mass.) - Paperback: Harvard University Press, 2nd edition, 2005.

Bajtín, M.M. (1982/1998). Estética de la creación verbal. México: Sglo XXI Editores.

Calderón, D. y León O.L. (1996). La argumentación en matemáticas en el aula: una oportunidad para la diversidad. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Calderón, D. y León O.L. (2001). Requerimientos didácticos para el desarrollo de la competencia argumentativa en matemáticas. Bogotá: IDEP-Colciencias.

Calderón, D. I. (2003). Género discursivo, discursividad y argumentación. En: Enunciación, 8 (1), 44-56.

Calderón, D. (2005). Dimensión cognitiva y comunicativa de la argumentación en matemáticas. Tesis doctoral. Cali: Universidad del Valle.

Calderón, D. (2007). La argumentación en tanto téchné: una vía discursiva para el desarrollo del sujeto social. En: Argumentación y semiosos en la didáctica dell lenguaje y las matemáticas. Bogotá: Universidad Distrital FranciscomJops+è de Caldas

Calderón, D. (2018). Didáctica de lenguaje y comunicación: campo de investigación y formación de profesores. En: Praxis & Saber, Vol. 9 BNo 21. Pp 151-178.

Duval, Raymond. (1999). Semiosis y pensamiento humano: Registros semióticos y aprendizajes intelectuales. (Traducción de Miryam Vega). Cali: Universidad del Valle.

Echeverría R. (1994). Ontología del lenguaje. Santiago de Chile: Dolmen.

Gómez, A.L. (1991) El primado de la razón práctica. Cali: Universidad del Valle.

Heidegger, M. (1982). On the Way to Language. Harper &Row, San Francisco.

León, O.L. y Calderón, D. (2003). Argumentat y Validadr en matemáticas: ¿una relación necesaria? Bogotá: Colciencias-Universidad del Valle

León, O.L. (2005). Experiencia figural y procesos semánticos para la argumentación en geometría. (Tesis doctoral). Cali: Universidad del Valle.

Montoya, M. (2014) El género epidíctico o el orgullo del maestro. (Tesis doctoral). Bpgotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Pereda, C. (1995). “Teorías de la Argumentación”. En: León, Olivé (ed.) Racionalidad Epistémica. Madrid: Trotta

Perelman, Ch. y Olbrecths-Tyteca, L. 1989. Tratado de la Argumentación. Gredos, Madrid, Traducción de Julia Sevilla.

Plantin, Ch. et Buty, Ch. (2008). Argumenter en classe de sciences. Lyon: Institut National de Recherche Pédagogique.

Searle, John. (2001). Speech Acts: An essay in the Philosophy of language, (1969) (Actos de habla, Ed. Cátedra.

Van Eemeren, F H, R Grootendorst, Celso Lo?pez, y Ana M. Vicun?a. (2002). Argumentación, comunicación y falacias. Una perspectiva Pragma-dialéctica. Santiago: Universidad de Chile.

Vasco, C., Martínez Boom, A. y Vasco E. (2008). Educación, pedagogía y didáctica. Una perspectiva epistemológica. En: En G. Hoyos Vásquez (Ed.), Filosofía de la Educación (Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía, vol. 29, pp. 99-127). Madrid: Editorial Trotta-Consejo Superior de Investigaciones Científicas CSIC.