Vol. 21 No. 2 (2023): Legacy and Present of the Pedagogical Renewal: A Critical Perspective
Articles

Pedagogical Renewal Today: Transformation and Defense of the Public and the Common Good

Enrique Javier Díez-Gutiérrez
Bio
Vicent Horcas-López
Bio
Xabier Arregui-Murguiondo
Bio
Nuria Simó-Gil
Bio
Published March 23, 2023

Keywords:

Pedagogical renewal, Transformation, Critical education, Society, Common good
How to Cite
Díez-Gutiérrez, E. J., Horcas-López, V. ., Arregui-Murguiondo, X. ., & Simó-Gil, N. (2023). Pedagogical Renewal Today: Transformation and Defense of the Public and the Common Good. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 21(2), 31–49. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.2.002

Abstract

The research work presented here is an attempt to characterise the complex concept of pedagogical renewal in the current period. At the same time, it attempts to delimit some boundaries between this concept and that of educational innovation. To this end, the discourses of twelve experts and practitioners, "referents" in this educational field, have been analysed. The method followed is part of the Critical Discourse Studies (ECD) approach, specifically using Critical Discourse Analysis (CDA). Semi-structured interviews were used as an instrument for collecting information. From the analysis of the discourses of the experts participating in the research, a system of categories has been inferred which has made it possible to delimit the main characteristics of pedagogical renewal at the present time. The results reveal the multifaceted meaning of the term studied, show the dimensions that allow its characterisation and the features that differentiate it from the concept of innovation. The discussion considers the need to incorporate new voices in its discourse from decolonial theories, ecologism, autonomous and community feminism, degrowth... In short, from the theories of the commons, thus seeking a reshaping and reactivation of pedagogical renewal at the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alabao, N. (2022). Por una democracia feminista (siempre por hacer). Nueva Sociedad, 298, 109-120.

Apple, M. y Beane, J. A. (1999). Escuelas democráticas. Morata.

Calvo, D. y Candón-Mena, J. (2023). Cartografías tecnopolíticas: Propuesta para el mapeo colaborativo desde la investigación-acción participativa. Cuadernos.info, 54, 23-44. https://doi.org/10.7764/cdi.54.51847

Carbonell, J. (2022). La aventura de innovar. Morata.

Cortés, P., Rivas, J. I., Márquez, M. J. y Blas, A. (2020). Resistencia contrahegemónica para la transformación escolar en el contexto neoliberal. El caso del instituto de educación secundaria Esmeralda en Andalucía. Izquierdas, 49, 2351-2377.

De Castro, A. (2015). Vida cotidiana y renovación pedagógicas en el primer ciclo de educación infantil. Un estudio de caso [Tesis Doctoral]. Universitat de València.

Díez-Gutiérrez, E. J. (2018). Neoliberalismo educativo. Otra educación es posible. Octaedro

Díez-Gutiérrez, E. J., Dolz Romero, L. y Fernández Salas, A. F. (2018). Hacia un nuevo modelo de formación y acceso a la función docente: Propuestas a debate. Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 28, 94-116.

Díez-Gutiérrez, E. J. y Palomo-Cermeño, E. (2022). La formación universitaria del futuro profesorado: La necesidad de educar en el modelo del decrecimiento. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(2), 231-250. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i36.2.91505

Escudero, J. M. (2019). Innovación y calidad en educación. En M. Martínez y A. Jolonch (Coord.), Las paradojas de la innovación educativa (pp. 124-156). Horsori. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.12

Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis. Longman.

Fairclough, N. y Wodak, R. (1997). Critical discourse analysis. En T. Van Dijk (Ed.), Discourse studies: A multidisciplinary introduction (pp. 258-284). Sage.

Feu, J. y Torrent, A. (2020). Aproximació al tercer impuls de la renovació pedagógica, entre l’adaptació invitable i la resistencia transformadora. Temps d’Educació, 59, 237-254.

Feu, J. y Torrent, A. (2021). Renovación pedagógica, innovación y cambio en educación: ¿De qué estamos hablando? En J. Feu, X. Besalú y J. M. Palaudàrias (Coords.), La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual (pp. 19-54). Morata.

García Gómez, R. J. y Escudero, J. M. (2021). Presentación. Innovación educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 5-12.

Gómez, H. (2015). Análisis crítico del discurso al campo del currículum de la formación inicial docente en Chile. Estudios Pedagógicos, 41(1), 311-322. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100018

Hernández, F. (2017). Afavorir innovacions que canviïn la gramàtica de l'escola i les relacions pedagògiques, i que qüestionin la creació d'un subjecte neoliberal. Revista Catalana de Pedagogia, 12,17-37.

Hernández Díaz, J. M. (2018). Los movimientos de renovación pedagógica (MRP) en la España de la transición educativa (1970-1985). Historia de la Educación, 37, 257-284. https://doi.org/10.14201/hedu201837257284

Laudo, X. (2021) Pedagogías del siglo XXI: Una cartografía. En J. Feu, X. Besalú y J. M. Palaudàrias (Coords.), La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual (pp. 139-160). Morata.

Laval, C. y Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo: Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Gedisa.

Llorente, M. A. (2003). Los movimientos de renovación pedagógica y la lucha contra la mundialización neoliberal. Tabanque, 17, 71-86.

Martínez Bonafé, J. (2021). Los movimientos de renovación pedagógica en España. De la ley general de educación hasta nuestros días. En J. Feu, X. Besalú y J. M. Palaudàrias (Coords.), La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual (pp. 85-108). Morata.

Martínez Bonafé, J. M. y Rogero, J. (2021). El entorno y la innovación educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 71-81. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.004

Martínez, M. y Flax, R. (2020). Desalienar el ACD: Una revisión de la noción de ideología para devolver la crítica marxista al análisis crítico del discurso. Pensamiento al Margen, 12, 54-66.

Molina Galván, D. (2011). Investigar la práctica viva de la renovación pedagógica. DUODA, 40, 111-126.

Moreno, E. (2016). El análisis crítico del discurso en el escenario educativo. Zona Próxima, 25, 129-148. https://doi.org/10.14482/zp.25.9799

Núñez, M. P. y Santamarina, M. (2020). Criterios para la elaboración y validación de instrumentos de investigación cualitativa: Un modelo de entrevista clínica semiestructurada. En E. López-Meneses (Coord.), Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: respuestas en la vanguardia de la práctica educativa (pp. 229-239). Octaedro.

Ortiz de Santos, R., Torrego, L. y Santamaría-Cárdaba, N. (2018). La democracia en educación y los movimientos de renovación pedagógica: Evaluación de prácticas educativas democráticas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 197-213. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.010

Pardo, N. G. (2012). Análisis crítico del discurso: Conceptualización y desarrollo. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 19, 41-62.

Pericacho, F. J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del Siglo XIX a nuestros días): Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25(1), 47-67. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309

Pericacho, F. J. (2016). Actualidad de la renovación pedagógica. Popular.

Ramonet, I. (2020, 7 de mayo). La pandemia y el sistema-mundo. Le Monde Diplomatique. https://mondiplo.com/la-pandemia-y-el-sistema-mundo

Ramos, J., Martínez Martin, I. y Blanco Garcia, M. (2020). Sentido de la educación para la ciudadanía desde pedagogías feministas, críticas y decoloniales. Una propuesta para la formación del profesorado. Izquierdas, 49, 2103-2126. https://doi.org/10.4067/S0718-50492021000100204

Rogero Anaya, J. (2016). Innovación educativa y transformación social. Claves de una innovación educativa transformadora. Revista Convives, 15, 5-13.

Simó-Gil, N., Tort-Bardolet, A., Barniol, M. y Pietx, T. (2018). Learning democracy in a new secondary school. Power and Education, 10(2), 166-180. https://doi.org/10.1177/1757743818756912

Soler Mata J. (Ed.). (2015). Vint mestres i pedagogues catalanes del segle XX: Un segle de renovació pedagògica a Catalunya. Rosa Sensat.

Torrent, A. y Feu, J. (2020). Educational change in Spain: Between committed renewal and innocuous innovation. Journal for Critical Education Policy Studies, 18(1), art 5.

Tort, A. (2019). Escoles, territori, treball en xarxa i innovació en educación. En M. Martínez y A. Jolonch (Coords.), Les paradoxes de la innovació educativa (pp. 193-201). Horsori.

Villareal, J. y Cid, M. (2022). La aplicación de entrevistas semiestructuradas en distintas modalidades durante el contexto de la pandemia. Revista Científica Hallazgos, 21(1), 52-60.

Van Dijk, T. (1977). Texto y contexto. Cátedra.

Van Dijk, T. (2016). Discurso y conocimiento. Una aproximación sociocognitiva. Gedisa.

Walsh, C. (2013). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Abya- Yala.