Vol. 22 No. 4 (2024): Teaching Careers and Institutional Contexts that Promote Equity
Articles

Educative Innovation Initiatives and Social Justice in Catalunya

Karina Rivas Guzmán
University of Barcelona
Bio
Isaac Calduch
University of Barcelona
Bio
Enric Prats Gil
University of Barcelona
Bio
Published October 3, 2024

Keywords:

Social justice, Equity, Innovation, Teaching, school segregation
How to Cite
Rivas Guzmán, K., Calduch, I., & Prats Gil, E. (2024). Educative Innovation Initiatives and Social Justice in Catalunya. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 22(4), 53–66. https://doi.org/10.15366/reice2024.22.4.003

Abstract

This article examines the impact and implications of two educational innovation initiatives in Catalonia, the "Comprehensive schools" and the "360 Education” movement, in terms of social justice and educational equity. Through a case study approach involving documentary review and semi-structured interviews with key actors, the backgrounds, objectives, and outcomes of these two educational innovation initiatives are analyzed. The "Comprehensive schools", aimed at integrating primary and secondary education stages under a single educational project, and the "360 Education" movement, focused on connecting classroom teaching time with extracurricular activities, represent significant efforts towards promoting inclusive and equitable education. The study’s findings reveal the presence of three crucial analytical categories for evaluating educational innovation initiatives, considering social justice and educational equity as central criteria: community and territorial orientation, school segregation, and the role of teachers. It is highlighted that both initiatives, considered successful by the educational community, address these three categories, regardless of their public or private nature. However, the importance of incorporating new aspects for a more critical analysis in future research is emphasized

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aramendi, P. M., Rekalde, I. y Cruz, E. (2022). Las ciudades educadoras ante la segregación escolar: caminando hacia el desarrollo sostenible. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 34(2), 209-235. https://doi.org/10.14201/teri.27384

Aymerich, R. (2020). Institutos-escuela: Una rara avis llena de oportunidades. Aula de Innovación Educativa, 299, 10-15.

Banks, A., Au, K. A., Ball, A. F., Bell, P., Gordon, E. W., Gutiérrez, K. D., Brice, S., Lee, C. D., Lee, Y. Mahiri, J., Suad, N., Valdés, G. y Zhou, M. (2007). Learning in and out of school in diverse environments: Life-long, life-wide, life-deep. The Learning in Informal and Formal Environments Center.

Brown, A. y Danaher, P. A. (2019). CHE principles: Facilitating authentic and dialogical semi-structured interviews in educational research. International Journal of Research & Method in Education, 42(1), 76-90. https://doi.org/10.1080/1743727X.2017.1379987

Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 219, 31-36.

Consejo de Europa. (2006). Comunicación de la comisión al consejo y al parlamento europeo, 2006/481, sobre la eficiencia y equidad en los sistemas europeos de educación y formación. Consejo de Europa.

Domenech, J. y Viñas, J. (1997). La organización del espacio y del tiempo en el centro educativo. Graó.

Erstad, O. (2012). The learning lives of digital youth- beyond the formal and informal. Oxford Review of Education, 38(1), 25-43. https://doi.org/10.1080/03054985.2011.577940

Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage.

GENCAT. (2020). El temps a l’educació. Document 2/2020, aprovat pel Ple del Consell Escolar de Catalunya, el 28 d’abril de 2020. Consell Escolar de Catalunya, Generalitat de Catalunya.

GENCAT. (2022). Criteris per al desplegament dels nous instituts escola. Un model de continuïtat i coherencia pedagógica. Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya.

González, S. (2016). ¿Qué impacto tienen las actividades extraescolares sobre los aprendizajes de los niños y los jóvenes? Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques.

Hargreaves, A. (1994). Teacher’s work and culture in the postmodern age. Cassel.

Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Paidós.

Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Experiencia.

Martínez, M., Pinya, C., Sotelo, M. L, Dotras, S. e Izquierdo, R. (2012). Els instituts escola: Aspectes organitzatius, curriculars i d’orientació. Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.

Martínez Alfaro, E. (2016). El instituto-escuela y la institución libre de enseñanza. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación, 16, 83-104. https://doi.org/10.37382/indivisa.vi16.243

Martínez Alfaro, E., López-Ocón, L. y Ossenbach, G. (2018). Ciencia e innovación en las aulas. Centenario del Instituto-Escuela (1918-1939). UNED.

Palacios, L. (1988). Instituto-escuela. Historia de una renovación educativa. Ministerio de Educación y Ciencia.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative evaluation and research methods. Sage.

Radinger, T. y Boeskens, L. (2021). More time at school: Lessons from case studies and research on extended school days. OECD.

Sánchez Sarto, L. (1936). Diccionario de pedagogía. Labor.

Síndic de Greuges. (2019). Pacte contra la segregació escolar a Catalunya. Propostes per a un nou decret i per a nous protocols d’actuació. Síndic de Greuges.

Sintes, E. (2019). Educació a l’hora: Uns altres horaris escolars són possibles. Proposta d'horaris escolars en clau d'educació a temps complet. Fundació Jaume Bofill.

Stake, R. (2010). Investigación Cualitativa: El estudio de cómo funcionan las cosas. The Guilford Press.

Strauss, A. y Corbin, J. (2015). Basics of qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage.

Strietholt, R., Manitius, V., Berkemeyer, N. y Bos, W. (2015). Bildung und Bildungsungleichheit an Halb- und Ganztagsschulen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(4), 737-761. https://doi.org/10.1007/s11618-015-0634-6

Suter, L. R. y Gordon, J. (2021). The contribution of research on out-of-school-time on educational theories and practice: A review of European research between 1999 and 2019. Hungarian Educational Research Journal, 11(3), 311-335. https://doi.org/10.1556/063.2021.00002

Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135

UNESCO. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO.

UNESCO. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. UNESCO.

Vadeboncoeur, J. A., Kady-Rachid, H. y Moghtader, B. (2014). Learning in and across contexts: reimagining education. Teachers College Record, 116(14), 339-358. https://doi.org/10.1177/016146811411601401