No. 21 (2020): LIBROSDELACORTE.ES, AUTUM-WINTER
MONOGRAPHIC

To See Or Not To See. Gaze And (Meta)Theatricality In "Cómo Se Engañan Los Ojos" By Juan Bautista De Villegas

Natalia Fernández Rodríguez
Universidad Complutense de Madrid
Portada del número 21 de Libros de la corte
Published December 27, 2020

Keywords:

Juan Bautista de Villegas, metatheatricality, theatricality, trompe-l'ceil, observer, gaze
How to Cite
Fernández Rodríguez, N. (2020). To See Or Not To See. Gaze And (Meta)Theatricality In "Cómo Se Engañan Los Ojos" By Juan Bautista De Villegas. Librosdelacorte.Es, (21), 203–222. https://doi.org/10.15366/ldc2020.12.21.008

Abstract

In the last months of 1622, several plays were staged by Juan Bautista de Villegas’ company at the queen’s room. Among them, there was Cómo se engañan los ojos, composed by Villegas himself. The play, which nurtures from all the typical ingredients of comedia nueva, encloses a whole epistemological reflection on how the gaze determines perception and understanding of the world, and makes visible on stage some touchstones of Baroque worldview. Through a metatheatrical game which expands to all constructive components of the play, Villegas places his particular dramatic rendition of trompe-l’œilin a line which crosses 17thcentury artistic and literary creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Piñal, Francisco, Sevilla y el teatro en el siglo XVIII (Oviedo: Universidad de Oviedo, 1974).

Arenas Lozano, Verónica, "Juan Bautista de Villegas: un autor-actor del siglo XVII", en Líneas actuales de investigación literaria. Estudios de Literatura hispánica, ed. VVAA (Valencia: Universidad de Valencia, 2004): 127-134.

Bal, Mieke, Reading Rembrandt. Beyond the Word Image Opposition (Cambridge: Cambridge University Press, 1991).

Bal, Mieke, "His Master's Eye", en Modernity and the hegemony of vision, ed. David Michael Levin (Berkeley-Los Angeles-Londres: University of California Press, 1993): 379-404.

Borrego, Esther, "Poetas para la Corte: una fiesta teatral en el Real Sitio de Aranjuez (1622)", en Memoria de la palabra. Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro, eds. Mª Luisa Lobato y Francisco Domínguez Matito (Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2004).

Campeanu, Pavel, "Un papel secundario: el espectador", en Semiología de la representación. Teatro, televisión, cómic, ed. André Helbo (Barcelona: Gustavo Gili, 1978): 197-120.

Cicerón, Cuestiones académicas, ed. Julio Pimentel Álvarez, (México: UNAM, 1990).

Clark, Stuart, Vanities of the Eye. Vision in Early Modern European Culture (Oxford: Oxford University Press, 2007).

Egginton, William, How the World became a stage? (Albany: State University of New York Press, 2003).

Elam, Keir, The Semiotics of Theatre and Drama (London & New York: Routledge, 1994).

Fernández Rodríguez, Natalia, Ojos creadores, ojos creados. Mirada y visualidad en la lírica castellana de tradición petrarquista (Kassel: Reichenberger, 2019).

Harries, Karsten, "Descartes, Perspective, and the Angelic Eye", Yale French Studies, 49 (1973): 28-42. https://doi.org/10.2307/2929565

Jay, Martin, Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX (Madrid: Akal, 2007 [1993]): 27.

Larson, Catherine, "El metateatro, la comedia y la crítica: hacia una nueva interpretación", en Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (Barcelona: PPU, 1992): 1013-1019.

Ojeda Calvo, Mª del Valle, "El engaño a los ojos y la teatralidad cervantina", en Geométrica explosión. Estudios de lengua y literatura en homenaje a René Lenarduzzi, eds. Eugenia Sáinz González, Inmaculada Solís García, Florencio del Barrio de la Rosa, Ignacio Arroyo Hernández (Venezia: Edizione Ca'Foscari, 2016): 339-349.

Orozco, Emilio, El teatro y la teatralidad del Barroco (Barcelona: Planeta, 1969).

Pavis, Patrice, Diccionario de teatro (Barcelona: Paidós, 2002).

Ponce Cárdenas, Jesús, "La octava real y el arte del retrato en el Renacimiento", Criticón 114 (2012): 71-100. https://doi.org/10.4000/criticon.1326

Sarduy, Severo, "Barroco", en Obra completa II, ed. Gustavo Guerrero y François Wahl (Madrid: Galaxia Gutenberg, 1999).

Serralta, Frédéric, "El enredo y la comedia: deslinde preliminar", Criticón 42 (1988): 125-137.

Shergold, N.D y Varey, J.E, Representaciones palaciegas: 1603-1699. Estudio y documentos (Londres: Tamesis, 1982).

Singer, Irving, La naturaleza del amor cortesano y romántico (México: Siglo XXI, 1999).

Suárez Miramón, Ana, "Cervantes en los autos sacramentales de Calderón", Anales cervantinos, XXXV (1999): 511-537. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.1999.039

Teixeira de Souza, Ana Aparecida, "El fingimiento de identidad y el engaño a los ojos en El gallardo español de Miguel de Cervantes", Lemir 22 (2018): 271-284.

Villegas, Juan Bautista de, Comedia famosa de Cómo se engañan los ojos y el engaño en el anillo, en Parte veinte y cinco de comedias recopiladas de diferentes autores e ilustres poetas de España (Zaragoza: Pedro Esquer, 1632).