No. 14 (2019): Revista Historia Autónoma
Artículos

“El último cuplé” (1957): a feminine challenge in the Spanish cinema

Ana María Velasco Molpeceres
Universidad de Valladolid
Bio
Published March 28, 2019

Keywords:

Films, Franco’s dictatorship, cuplé, censorship, Spain.
How to Cite
Velasco Molpeceres, A. M. (2019). “El último cuplé” (1957): a feminine challenge in the Spanish cinema. Revista Historia Autónoma, (14), 129–151. https://doi.org/10.15366/rha2019.14.007

Abstract

This work aims to study the movie El último cuplé (1957, Juan de Orduña), box office success that recovered the eroticism in the national cinematography. After the fortune earned with a radio program on cuplés, Orduña, who had previously directed propagandistic works for the Regime, decided to shoot this personal story about a cuplé singer. The film is part of the timid opening of the first Francoism, but it predates the modernization of the sixties. Although generally considered moralistic, we believe that it defies the feminine ideal and the Francoist censorship.

The main character is a strong and single working woman, who has romantic relationships outside her social class with both older and younger men. She drinks and gambles, and her behavior is openly seductive. Her clothes and makeup challenge the conventional modesty attributed to the ladies and the songs she interprets increase her sensuality. Strongly censured, it is nevertheless an example of the limits that some women crossed during the dictatorship and of the winds of change that were beginning to blow, at least in the public taste. The “Destape” had begun its journey. For this study, we will use the method of Textual Analysis or Text Theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso, José, Del Madrid del cuplé, Cunillera, 1972.

Álvarez Quintero, Serafín, El género ínfimo, Madrid, Sociedad de Autores Españoles, 1925.

Anastasio, Pepa, “¿Género ínfimo? El cuplé y la cupletista como desafío”, en Journal of Iberian and Latin American Studies, 13, 2-3 (2007), pp. 193-216.

Anastasio, Pepa, “Pisa con garbó: El cuplé como performance”, en Trans. Revista Transcultural de Música, 13 (2009). «https://www.sibetrans.com/trans/articulo/61/pisa-con-garbo-el-cuple-como-performance»

Angulo Jesús, “Algunas malas del cine español”, en Nosferatu. Revista de cine, 23 (1997), pp. 64-69.

Barreiro, Javier, “Los contextos del cuplé inicial. Canción, sicalipsis y modernidad”, en Dossiers feministes, 10 (2007), pp. 85-100.

Benet, Vicente J., El cine español: una historia cultural, Barcelona: Paidós, 2012.

Benet, Vicente J., “Tipologías del estrellato durante el franquismo: algunas fórmulas dominantes”, en Comparative Cinema, 10 (2017), pp. 26-35.

Caparrós Lera, José María et al., Las grandes películas del cine español, Madrid, Ediciones JC, 2007.

Casares Rodicio, Emilio, Diccionario del Cine Iberoamericano. España. Portugal. América. (Antología de películas, vol. 10), Madrid, SGAE, 2012.

Díaz de Quijano, Máximo, Tonadilleras y cupletistas: (historia del cuplé), Madrid, Cultura clásica y moderna, 1960.

Díaz Estévez, Marta, “Manolo Escobar: la pervivencia de la figura masculina construida por el franquismo en la década de los 70”, en Camarero, Gloria, I Congreso Internacional de Historia y Cine, Getafe, Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Cultura y Tecnología, 2008, 615-629. «https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/17799/manolo_diaz_CIHC_2008.pdf?sequence=1»

Donapetry, María, “Conversación con Sara Montiel: ‘Trátame de tú’”, en Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 4,1 (2000), pp. 225-233.

Gil Gascón, Fátima, “Women, engagement and censorship in Spanish Cinema. 1939-1959”, en Revista Latina de Comunicación Social, 65 (2010), pp. 460-471.

González Requena, Jesús, "El texto: tres registros y una dimensión", en Trama y fondo: revista de cultura, 1 (1996), p. 1.

Gubern Román, La imagen y la cultura de masas, Barcelona, Bruguera, 1983.

Gubern, Román, “El último cuplé”, en Cahiers de la Cinématèque, 38/39, (1984), pp. 187-194.

Gubern, Román, Melodrama en el cine español (1930-1960), Buenos Aires, Ya Fue Producciones, 1991.

Herreros, Enrique, Hay bombones y caramelos: bar en el entresuelo, Madrid, Edaf, 2000.

Herreros, Enrique, A mi manera (50 relatos que protagonicé de algún modo), Madrid, Yeguada Marqués, 2015.

Kracauer, Siegfried, From Caligari to Hitler: A psychological study of the German film, Princeton, Princeton University Press, 1947.

Labanyi, Jo, “Raza, género y denegación en el cine español del primer franquismo: el cine de misioneros y las películas folclóricas”, en Archivos de la Filmoteca, 32 (1999), pp. 22-43.

Martín Gaite, Carmen, Usos amorosos de la postguerra española, Barcelona, Anagrama, 1987.

Méndez Leite, Fernando, Historia del cine español en 100 películas, Madrid, Jupey Ribadeneyra, 1975.

Moix, Terenci, El peso de la paja, 1, epub. Titivillus, 1991.

Moix, Terenci, Suspiros de España: la copla y el cine de nuestro recuerdo, Barcelona, Plaza & Janés Editores, 1993.

Molina, Miguel de, Botín de guerra, Barcelona, Planeta, 1998.

Montiel, Sara y Pedro Villora, Memorias: vivir es un placer, Barcelona, Plaza & Janés Editores, 2000.

Nieto Jiménez, Rafael, El cine de Juan de Orduña: actor, director y productor cinematográfico, tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2012.

Nieto Jiménez, Rafael, Juan de Orduña. Cincuenta años de cine español (1924-1974), Asociación Shangri La Textos Aparte, 2014.

Perriam, Chris, “Sara Montiel: entre dos mitos”, en Archivos de la Filmoteca, 54 (2006), pp. 196-210.

Perriam, Chris, Spanish queer cinema, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2013. DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748665860.001.0001

Ramos, Olga María, De Madrid… al cuplé: una crónica cantada, Madrid, La Librería, 2001.

Retana, Álvaro, Estrellas del cuplé:(su vida y sus canciones), Madrid, Tesoro, 1963.

Rincón, Aintzane, Representaciones de género en el cine español (1939-1982): figuras y fisuras, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2014.

Rosenstone, Robert, Visions of the past: The challenge of film to our idea of history, Cambridge, Harvard University Press, 1995.

Rorty, Richard, El giro lingüístico: dificultades metafilosóficas de la filosofía lingüística, Grupo Planeta, 1990.

Salaün, Sergio, El cuplé (1900-1936), Madrid, Espasa-Calpe, 1990.

Seguin, Jean Claude, “Sara Montiel: le corps mythique”, en Hispanística XX, 9 (1992), pp. 301-316.

Vernon, Kathleen M., “Theatricality, Melodrama, and Stardom in El último cuplé” en Marsh, Steven y Nair, Parvati (eds.), Gender and Spanish Cinema, Oxford y New York, Berg, 2004, pp. 183-199.

Vilarós, Teresa M., El mono del desencanto: Una crítica cultural de la transición española (1973-1993), Madrid, Siglo XXI de España editores, 2018.

Vizcaíno Casas, Fernando, Diccionario del cine español: 1896-1965, Madrid, Editora Nacional, 1966.

Woods Peiró, Eva, White Gypsies: Race and Stardom in Spanish Musicals, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816645848.001.0001

Zunzunegui, Santos y Jo Labanyi, “Lo popular en el cine español durante el franquismo. Diálogo entre Jo Labanyi (New York University) y Santos Zunzunegui (Universidad del País Vasco)”, en Desacuerdos: sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, Arteleku, 2009, pp. 83-114. «http://macba.cat/uploads/publicacions/desacuerdos/textos/desacuerdos_5/Jo_Labanyi_y_Santos_Zunzunegui.pdf»

Zúñiga, Ángel, Una historia del cuplé, Barcelona, Barna, 1954.