No. 11 (2017): Revista Historia Autónoma
Artículos

Historical Memory in Spain and its present situation in the educational field: the necessity of creating a memorial museum in Spain

Manuel Barreiro Mariño
Universidad Autónoma de Madrid
Portada del número 11 de Revista Historia Autónoma
Published September 21, 2017
How to Cite
Barreiro Mariño, M. (2017). Historical Memory in Spain and its present situation in the educational field: the necessity of creating a memorial museum in Spain. Revista Historia Autónoma, (11), 261–278. https://doi.org/10.15366/rha2017.11.013

Abstract

Eighty years after the beginning of the Spanish Civil War it is the time to look back for knowing how much we have learnt about our recent past, how it is being dealt with and how present it is in our lives. To do this, we should compare our past with other countries which have also undergone a traumatic past; in this way we will be able to understand why the historical memory in Spain is practically non-existent. This comparison allows us to understand that the educational task in Spain concerning the teaching of the facts during the Civil War and Franco’s dictatorship has been totally insufficient and the unawareness of the Spanish society regarding this matter is huge. On the basis of other political processes like the ones occurred in Germany, Argentina or Chile, we can understand the necessity of creating a memorial museum in Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arbúes, Elena y Concepción Naval, “Los museos como espacios sociales de educación”, en Estudios sobre Educación, 27 (2014), pp. 135-146.

Barrientos, Claudio Javier, “Políticas de memoria en Chile, 1973-2010”, en Allier Montaño, Eugenia y Emilio Crenzel (coords.), Las luchas por la memoria en América latina. Historia reciente y memoria política, Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2015, pp. 95-122.

Casanova, Julián, “La historia social de los vencidos”, en Cuadernos de Historia Contemporánea, 30 (2008), pp. 158-159.

Guichard, Eduard y Guillermo Henríquez, “Memoria histórica en Chile: una perspectiva intergeneracional desde Concepción”, Reis, 135 (2011), pp. 3-26.

Martínez Rodríguez, Rosendo, Profesores entre historia y memoria. Un estudio sobre la enseñanza de la dictadura-transición en España, tesis doctoral, Universidad de Valladolid, 2013.

Mora, Yaneth, “Lugares de la memoria: entre la tensión, la participación y la reflexión”, en Panorama, 7 (2013), pp. 99-101.

Pagès, Joan, “La comparación en la enseñanza de la Historia”, en Clío & Asociados, 9-10 (2005-2006), pp. 17-35.

Pagès, Joan, Pagès, Joan, “La educación para la ciudadanía y la enseñanza de la historia: cuando el futuro es la finalidad de la enseñanza del pasado”, en Ávila Ruíz, Rosa María et al. (coords.), Las competencias profesionales para la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales ante el reto europeo y la globalización, Bilbao, Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales, 2007, pp. 205-2015.

Rauschenberg, Nicholas, “El problema de la normalización en tres debates: Historización, Historikerstreit y Goldhagen”, en Anos 90, 23 (2016), pp. 443-487.

Ruiz Torres, Pedro, “Los discursos de la memoria histórica en España”, en Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 7 (2007).

Santidrián Arias, Víctor Manuel, “Las cosas de la memoria (histórica)”, en Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 7 (2007).

Siede, Isabelino, “El aporte de las Ciencias Sociales a la Educación en la Paz y los Derechos Humanos”, en Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 3 (1998), pp. 164-194.

Svanberg, Fredrik, “Towards the museum as forum and actor?”, en Svanberg, Fredrik (coord.), The museum as forum and actor, Estocolmo, Statens Historiska Museum, 2010, pp. 13-28.

Velázquez, Cintia, “El museo memorial: un nuevo espécimen entre los museos de historia”, en Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología, 3 (2011), pp. 26-32.