Vol. 38 (2021): Paulo Freire in his centenary: Commitment, ethics and hope
Monograph: Paulo Freire in his centenary: Commitment, ethics and hope

Rethinking the relationship with theory regarding Paulo Freire’s work

J. Eduardo Sierra Nieto
Universidad de Málaga
Portada TP38
Published July 28, 2021

Keywords:

Paulo Freire, theory, praxis, ethics, traditions, hope
How to Cite
Sierra Nieto, J. E., & Vila Merino, E. S. (2021). Rethinking the relationship with theory regarding Paulo Freire’s work. Tendencias Pedagógicas, 38, 1–5. https://doi.org/10.15366/tp2021.38.001

Abstract

The celebration of the centenary of the birth of the distinguished teacher from Recife, Paulo Freire, invites us in this special issue which is dedicated to thinking about him and his work. In this paper, which aims to present the number (its meaning and its content), we discuss the importance of claiming theoretical knowledge of education, supporting on reconnecting with Freire's work as a classical author whose value lies in the power of his ideas, even today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amilburu, M. (2021). Conexiones en red con otros tiempos, espacios y generaciones. Roger Scruton, tradiciones y educación. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 33(1), 35-49. https://doi.org/10.14201/teri.23463

Apple, M. (2016). Expanding the dynamics of power: Freire and the politics of race in education. Revista e-Curriculum, 14(1), 277-295. Recuperado de:

https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27355

Bárcena, F. (2021). Bárcena, F. (2021). Leer, un rapto del alma. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(2), 143-149. https://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.12829

Bellamy, F. X. (2018). Los desheredados. Por qué es urgente trasmitir la cultura. Encuentro.

Esteban, F. (2019). La universidad light. Un análisis de nuestra formación universitaria. Paidós.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Morata.

Gabilondo, Á. (2012). Darse a la lectura. RBA.

Lledó, E. (2018). Sobre la educación. Taurus.

Saramago, J. (18 de junio de 2010). Pensar, pensar. [publicación de blog] Recuperado de: https://cuaderno.josesaramago.org/68618.html

Steiner, G. y Ladjali, C. (2016). Elogio de la trasmisión (4ª edición). Siruela.

Thoilliez, B. (2020). “La teoría de la educación en España: 1 peligro, 2 reacciones, 1 propuesta”. En E. S. Vila, J. E. Sierra y V. M. Martín (Coords) Teoría de la educación: docencia e investigación (19-33). GEU.