Keywords:
Paulo Freire, theory, praxis, ethics, traditions, hopeCopyright (c) 2021 J. Eduardo Sierra Nieto, Eduardo S. Vila Merino
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The celebration of the centenary of the birth of the distinguished teacher from Recife, Paulo Freire, invites us in this special issue which is dedicated to thinking about him and his work. In this paper, which aims to present the number (its meaning and its content), we discuss the importance of claiming theoretical knowledge of education, supporting on reconnecting with Freire's work as a classical author whose value lies in the power of his ideas, even today.
Downloads
References
Amilburu, M. (2021). Conexiones en red con otros tiempos, espacios y generaciones. Roger Scruton, tradiciones y educación. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 33(1), 35-49. https://doi.org/10.14201/teri.23463
Apple, M. (2016). Expanding the dynamics of power: Freire and the politics of race in education. Revista e-Curriculum, 14(1), 277-295. Recuperado de:
https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27355
Bárcena, F. (2021). Bárcena, F. (2021). Leer, un rapto del alma. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(2), 143-149. https://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.12829
Bellamy, F. X. (2018). Los desheredados. Por qué es urgente trasmitir la cultura. Encuentro.
Esteban, F. (2019). La universidad light. Un análisis de nuestra formación universitaria. Paidós.
Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Morata.
Gabilondo, Á. (2012). Darse a la lectura. RBA.
Lledó, E. (2018). Sobre la educación. Taurus.
Saramago, J. (18 de junio de 2010). Pensar, pensar. [publicación de blog] Recuperado de: https://cuaderno.josesaramago.org/68618.html
Steiner, G. y Ladjali, C. (2016). Elogio de la trasmisión (4ª edición). Siruela.
Thoilliez, B. (2020). “La teoría de la educación en España: 1 peligro, 2 reacciones, 1 propuesta”. En E. S. Vila, J. E. Sierra y V. M. Martín (Coords) Teoría de la educación: docencia e investigación (19-33). GEU.