Vol. 37 (2021): Rural education in Ibero-America. Equity, inclusion, innovation
Educational Experiences

Use of the «CMAPS TOOLS» tool as a help for the reading comprehension of Elementary School students

Esther María González Castellón
Universidad Internacional de La Rioja
Noelia Carbonell Bernal
Universidad Internacional de La Rioja
María Cinta Aguaded Gómez
Universidad Nebrija
Gemma Teresa Asensio Quirant
Universidad CEU Cardenal Herrera
Cover TP37
Published December 22, 2020

Keywords:

dyslexia, reading comprehension, ICT, cmpas tools, specific learning difficulties
How to Cite
González Castellón, E. M., Carbonell Bernal, N. ., Aguaded Gómez, M. C., & Asensio Quirant, G. T. (2020). Use of the «CMAPS TOOLS» tool as a help for the reading comprehension of Elementary School students. Tendencias Pedagógicas, 37, 145–155. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.012

Abstract

Dyslexic students have specific learning difficulties related to literacy and need to be provided with a different educational response that allows them to achieve school success. Dyslexia prevalence data revolves around 5-10%, even reaching 15%. This means that, in a Primary Education class, it is easy to find at least one student with dyslexic difficulties. The main objective of this research is to verify the contribution made by the Cmaps Tools tool, both in students with dyslexia and in classmates who do not have learning difficulties. The sample consists of a total of 47 second and third grade school students, among whom 7 of those students suffer dyslexia. After completing the study, we see how the use of ICTs and concept maps improve both the reading comprehension of the students who present dyslexia, as well as how important aspects such as socio-affective skills are developed, and with this, an increase of motivation and self-esteem of the students is achieved. These aspects must be of vital importance, in order for the student to obtain a good emotional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal, N. C. & Cerezo, F. (2019). Programa CIE: Intervención en ciberacoso escolar mediante el desarrollo de la Inteligencia Emocional. Creatividad y sociedad: Revista de la Asociación para la Creatividad, (5), 39-49. https://doi.org/10.30552/ejhr.v5i1.136

Bernal, N.C. &Cerezo, F. (2019). El programa CIE: Intervención en ciberacoso escolar mediante el desarrollo de la Inteligencia Emocional. European Journal of Health Research, 5(1), 39-49. doi: 10.30552/ejhr.v5i1.136.

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43. Recuperado de https://revistas.um.es/rie/article/view/99071

Cabañas, J. E., & Ojeda Fernández, Y. M. (2003). Aulas virtuales como herramienta de apoyo en la educa-ción de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. (Tesis de ingeniería). Biblioteca Virtual. Lima, Perú. Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12672/2534

Cañas, A., & Ford, K. (2014). Aprendizaje a través de mapas conceptuales, Florida. pp. 195.

Can?as, A. J., Ford, K.M., Hayes, P. J., Reichherzer, T., Suri, N., Coffey, J., et al. (2002). Aprendizaje a través de mapas conceptuales. Institute for Human and Machina Cognition. University of West. Recuperado de http://www.ilhn.com/da- tos/archives/000052.php

Can?as, A. J., Ford, K. M., Hayes, P. J., Reichherzer, T., Suri, N., Coffey, J., et al. (2005). Aprendizaje a trave?s de mapas conceptuales. Institute for Human and Machina Cognition. University of West. Florida. Agosto 2005.

Cañas, A. J., Ford, K. M., Hayes, P. J., Reichherz, T., Suri, N., Coffey, J., et al. (2005). Aprendizaje a través de mapas conceptuales. Institute for Human and Machina Cognition. Florida: University of West. Recuperado de http://www.ilhn.com/datos/archives/000052.php

Álvarez, C. J. D. (2013). Mapas Mentales y Estilos de Aprendizaje: Aportes a la Enseñanza / Aprendizaje en un Espacio Formativo en Ingenieria. Revista Educación En Ingeniería, 8(16), 45-52. doi: 10.26507/rei.v8n16.360

Fawcett, A., & Nicolson, R. (2003). El cerebelo: su implicación en la dislexia. Revista Electrónica de Investiga-ción Psicoeducativa y Psicopedagógica, 2(2), 35-58.

González, F. M., & Iraizoz, N. (2003). El mapa conceptual: un instrumento apropiado para comprender textos expositivos. Navarra: Gobierno de Navarra, Departamento de Educación. Recuperado de https://www.educacion.navarra.es/web/publicaciones/catalogo/-/asset_publisher/JONi5m8mCym2/content/el-mapa-conceptual-un-instrumento-apropiado-para-comprender-textos-expositivos

González, B. (2009). Organizadores Gráficos y similares. En, Educación y Pedagogía para el siglo XXI (pp. 13-26). Santiago de Chile.

Lucas-Molina, B., Pérez, A., Fonseca, E., Ortuño, J., Urraca, M., & Santarén, M. (2017). Fiabilidad y evidencias de validez de un instrumento para la evaluación de la calidad de los mapas conceptua-les. Contextos Educativos: Revista de Educación, 2, 119-130. doi: 10.18172/con.3065

Muñoz, J. M., Serrano, R., & Marín, V. (2014). El aprendizaje colaborativo y su desarrollo a través de mapas mentales. Una innovación educativa en la formación inicial docente. Educatio Siglo XXI, 32, 193-212. doi: 10.6018/j/194151

Novak, J., & Gowin, B. (1988). La Didáctica de los Mapas Conceptuales. V. (I). Editorial Emalsa S.A. España. pp. 12- 14.

Pascual, H. (2015). Análisis de la influencia del espacio europeo de educación superior (EEES) en el cambio y la motivación del alumnado universitario y su profesorado en la titulación de magisterio. Estudio comparado con el Reino Unido (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España. Recuperado de https://digibug.ugr.es/handle/10481/42259. URL: http://hdl.handle.net/10481/42259

Pérez, N., & Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. doi: 10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941

Reina, C., Oliva, A., & Parra, A. (2010). Percepciones de autoevaluación: Autoestima, autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society & Education, 2(1), 47-59. doi: 10.25115/psye.v2i1.435

Reyes, V., Alca?rzar, R. J., Resendiz, A., & Flores, R. (2017). Miedo, ansiedad y afrontamiento: Estu-diantes universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología, 10(I), 83-92. doi: 10.33881/2027-1786.rip.10110

Segovia, L. (2001). Los Mapas Conceptuales y su aplicación. Lima.

Segovia, L. y Rincón, C. (2011). Los mapas mentales como técnica, mediada por TIC, que contribuye en la disminución de la deserción escolar en Educación Superior: El Caso de la Universidad de La Sabana. Centro de Tecnologías para la Academia Universidad de La Sabana. Recuperado de http://www.virtualeduca.info/ponencias2011/90/Ponencia2.pdf

Scrich, A. J., Cruz, L. A., Bembibre, D., & Torres, I. (2017). La dislexia, la disgrafia y la discalculia: sus consecuencias en la educación ecuatoriana. Revista Archivo Médico Camagüey, 21(1), 766-772.

Quirant, G. T., Carbonell, N., & Pascual , H. (2020). El músico y sus diferentes enfermedades pro-fesionales más comunes. Intervención e investigación en contextos clínicos y de la salud, VII, 79- 86. Re-cuperado de https://ciccs.es/6/contenido/textos/descargar_libro/719.

Quirant, G. T., Pascual, H., & Carbonell, N. (2020). Trastorno de la ansiedad escénica: Estudio de síntomas comunes en los músicos profesionales. Intervención e investigación en contextos clínicos y de la salud. Volumen (VII) pp.95-102. ASUNIVEP. Recuperado de https://ciccs.es/6/contenido/textos/descargar_libro/789.

Schoeps, K., Tamarit, A., González, R., & Montoya-Castilla, I. (2018). Competencias emocionales y auto-estima en la adolescencia: impacto sobre el ajuste psicológico [Emotional competence and self-esteem in adolescence: Impact on psychological adjustment]. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 6(1), 51-56. doi: 10.21134/rpcna.2019.06.1.7

Thompson, M. E. (1992). Dislexia. Su naturaleza, evaluación y tratamiento. Madrid: Alianza.

Ulloa, H., Gutiérrez, M. A., Simancas, I. M., & Ayala, I. (2018). La motivación a los estudiantes por el profesorado. ¿Se aprende mejor? Revista Educateconciencia, 17(18), 122-130.

Villalustre, L. & Del Moral, E. (2010). Mapas conceptuales, mapas mentales y líneas temporales: objetos “de” aprendizaje y “para” el aprendizaje en Ruralnet. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 9(1), 15-27.

Wolf, M., Vellutino, & Gleason, J. B. (2000b). Una explicación psicolingüística de la lectura. In J. B. Gleason & N. Bernstein (Eds.) Psicolingúística (pp. 433-468). Madrid: McGraw-Hill.