Vol. 37 (2021): Rural education in Ibero-America. Equity, inclusion, innovation
Monograph: Rural education in Ibero-America. Equity, inclusion, innovation

How to cultivate originality in rural primary school?

María Fidelia Díaz Reyes
Universidad de Oriente
Estrella Margarita Lardoeyt Llauradó
Universidad de Oriente
Cover TP37
Published December 22, 2020

Keywords:

originality, production, written texts, rural primary school
How to Cite
Díaz Reyes, M. F., & Lardoeyt Llauradó, E. M. (2020). How to cultivate originality in rural primary school?. Tendencias Pedagógicas, 37, 75–89. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.007

Abstract

Objective: to design a methodology that contributes to the development of originality in the production of written texts in schoolchildren in the rural schools. Results: the observed way of approaching the contents on the production of written texts does not favour the development of originality. A methodology is proposed that consists of the treatment of the contents of written text production from a communicative-functional perspective, using the aforementioned approach, which was satisfactorily valued by specialists. Conclusions: A methodology based on the cognitive, communicative, and sociocultural approach for teaching the production of written texts from the Spanish Language course contributes to the development of originality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, A. M. (1988). La Creatividad en la construcción textual: vías para su desarrollo en alumnos de 7mo grado. Tesis presentada en opción al título de Máster en Ciencias de la Educación, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba.

Amabile, T. M. (1989). Growing up creative. New York: Crown.

Arroyo, R. l. (2015). La escritura creativa en el aula de Educación Primaria. Orientaciones y propuestas didácticas. Trabajo de Fin de Grado de Maestro en Educación Primaria. Universidad de Cantabria, Es-paña.

Caldera, R. & Escalante D. (2008). Escribir en el aula de clase: Diagnóstico en sexto grado de Educación Básica. Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S079. [Con-sultado: 25 de noviembre 2008].

Díaz, M. F. (2012). Modelo didáctico del desarrollo de la originalidad en la producción de textos escritos por escolares de sexto grado de la Educación Primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, UCP Frank País García, Santiago de Cuba.

Diccionario electrónico de la Real Academia (2010). España: (s. n.).

Domínguez, I. (2006). Modelo didáctico para la orientación del proceso de construcción de textos escritos. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP Enrique José Varona. Ciudad de la Habana.

Guzmán, B. Y. & Bermúdez, J. P. (2018). Escritura creativa en la escuela. Infancias Imágenes, 18(1), (enero-junio 2019), pp. 80-94. Recuperado de: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/infancias. doi: 10.14483/16579089.1226.

Olivares, A. (2015). Escritura emocional. Recuperado el 20 de Agosto de 2015 de: https://escrituraemocional.wordpress.com/.

Rico, P. (et al). (2006). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y Práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (et al). (1997). Lengua materna: cognición y comunicación. IPLAC, La Habana: (s. n.).

Roméu, A. (2003). Teoría y Práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Silvera, A. (2016). Producción de textos escritos en estudiantes del quinto grado de primaria en la institución educativa Francisco Bolognesi Cervantes. Tesis para optar el título de Licenciado en Educación Primaria, Universidad San Juan de Lurigancho, Bogotá.

Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Barcelona: Grijalbo.