Vol. 36 (2020): The academic literacy
Monograph: Academic literacy

Online collaborative writing. A study of shared textual review in initial teacher education

Elia Saneleuterio
Universitat de València
María Begoña Gómez-Devís
Universitat de València
Portada TP36
Published July 1, 2020

Keywords:

online collaborative writing, peer review, teacher education, academic literacy
How to Cite
Saneleuterio, E., & Gómez-Devís, M. B. (2020). Online collaborative writing. A study of shared textual review in initial teacher education. Tendencias Pedagógicas, 36, 59–73. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.05

Abstract

The analysis of an online collaborative writing experience is presented, in the framework of the innovation projects of the University of Valencia. From a perspective that brings together the thesis of writing and assessment as tools to learn, an action research methodology is applied to monitor a collaborative learning process: individual writing, with shared review and evaluation, through a virtual diary that collects the face-to-face sessions of the Spanish Language for Teachers subject, in the first year of the Teaching degrees. The sample analysed, belonging to two academic courses, corresponds to the activity of 84 students, each of whom moderated a virtual conversation with an average of 12-16 messages each by multiple authorship, which were analysed using an ad hoc technique of content analysis. The most prominent conclusions point at the results allowing for the identification of differences in performance, associated with real co-authorship processes, favouring the appearance of argumentative and reflexive processes, and guiding the group work towards processes closer to those expected in learning communities. Likewise, this work invites reflection on two aspects: the follow-up of the participants and the delivery of aid during the process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Angulo, T. (2011). Revisar y reescribir textos académicos en la formación del profesorado. Revista Complutense de Educación, 22(2), pp. 269-294. doi: 10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38493

Álvarez Angulo, T., & Andueza Correa, A. (2017). Uso de tecnologías para facilitar el proceso de composición escrita: análisis del efecto de la plataforma RedacText 2.0 en la calidad de los textos académicos escritos por estudiantes de Magisterio. Revista Complutense de Educación, 28(1), pp. 283-305. doi: 10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49449

Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Madrid: Akal.

Bisquerra, R. (coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa (4.ª ed. Aumentada). Madrid: La Muralla.

Bustos Gisbert, J. M. (2013). Arquitextura. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Bustos Sánchez, A. (2009). Escritura colaborativa en línea. Un estudio preliminar orientado al análi-sis del proceso de co-autoría. RIED, 12(2), pp. 33-55. doi: 10.5944/ried.2.12.900

Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, 26, pp. 321-327.

Erkens, G., Jaspers, E., Prangsma, M., & Kanselaar, G. (2005). Coordination processes in computer supported collaborative writing. Computers in Human Behavior, 18, pp. 173-190. doi: 10.1016/j.chb.2004.10.038

Gómez-Devís, M. B. (2014). Enseñar, evaluar, aprender e investigar en el aula universitaria de la mano de la materia Lengua para Maestros. @tic. revista d'innovació educativa, 12, pp. 26-34. doi: 10.7203/attic.12.3556

Gómez-Devís, M. B., García-Raffi, J. V., & Saneleuterio, E. (2017). Educación lingüística y desarro-llo de competencias en evaluación. Análisis de una experiencia en Magisterio. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 26, pp. 132-145. doi: 10.20420/elguiniguada.2017.142

Gómez-Devís, M. B., & Saneleuterio, E. (2017). Con la evaluación también se aprende. Percepciones y grado de satisfacción del alumnado en formación inicial en magisterio. En A. M. Aguilar López, & B. Peña Acuña (Coords.) Didáctica de la lengua y la literatura: Buenas prácticas docentes, vol. II (pp. 167-192). Madrid: ACCI.

Gómez-Devís, M. B., & Saneleuterio, E. (2020). Los procesos de revisión textual en entornos virtuales de aprendizaje. Evaluar para aprender en la universidad. Research in Education and Learning Innovation Archives, 24, pp. 1-17. doi: 10.7203/realia.24.16048

Martínez-Lorca, M., & Zabala-Baños, C. (2015). Enseñando y aprendiendo a escribir en la universidad: Cuando los revisores son los compañeros. REDU-Revista de Docencia Universitaria, 13(3), pp. 105-124. doi: 10.4995/redu.2015.5422

Piscitelli, A. (2005). Internet. La imprenta del siglo XXI. Barcelona: Gedisa.

Ramos, G., Chiva, I., & Gómez, M. B. (2017). Las competencias básicas en la nueva generación de estudiantes universitarios: Una experiencia de Innovación. REDU. Revista de Docencia Universita-ria, 15(1), pp. 37-55. doi: 10.4995/redu.2017.5909

Ruiz Flores, M. (2009). Evaluación de la lengua escrita y dependencia de lo literal. Barcelona: Graó.

Saneleuterio, E. (2015). Revisión y recepción de la retroalimentación en Lengua Española para Maestros. Estudio comparativo. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 15, pp. 23-42. Recuperado de https://academica-e.unavarra.es/handle/2454/20370.

Saneleuterio, E., & García-Ramos, D. (2015). Producción y revisión de textos escritos. Diseño cooperativo para la optimización del aprendizaje lingüístico de futuros maestros. En R. Pérez Pé-rez, A. Rodríguez-Martín, & E. Álvarez-Arregui (Eds.) Innovación en la Educación Superior: desafíos y propuestas (pp. 425-432). Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Sanz Moreno, Á. (2009). Orientaciones para la corrección de textos escritos. Gobierno de Navarra.

Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2003). Knowledge building. En J. W. Guthrie (Ed.) Encyclopedia of Education (pp. 1370-1373). New York, USA: Macmillan Reference. Recuperado de https://ikit.org/fulltext/2003_knowledge_building.pdf.

Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2006). Knowledge building: Theory, pedagogy, and technology. En K. Sawyer (Ed.) Cambridge Handbook of the Learning Sciences (pp. 97-118). New York: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511816833.008

Schmidt, K. (2001). Computer-supported cooperative work and learning. Barcelona: UOC. FRE-REF ICT workshop. Recuperado de https://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/schmidt0202/schmidt0202.html.