Vol. 36 (2020): The academic literacy
Monograph: Academic literacy

Panoramic views of academic literacy in the Ibero-American sphere: contributions to the quality of Higher Education

Juan Antonio Núñez Cortés
Universidad Autónoma de Madrid
Bio
María Constanza Errázuriz Cruz
Pontificia Universidad Católica de Chile
Bio
Portada TP36
Published July 1, 2020

Keywords:

academic literacy, higher education, equity, reading, writing
How to Cite
Núñez Cortés, J. A., & Errázuriz Cruz, M. C. (2020). Panoramic views of academic literacy in the Ibero-American sphere: contributions to the quality of Higher Education. Tendencias Pedagógicas, 36, 1–8. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.01

Abstract

The development of academic literacy has been an object of interest in the Ibero-American sphere in recent decades. From this interest, a multitude of investigations have been derived on the teaching of reading and writing at the university and initiatives that have aimed to alleviate the difficulties in the communicative competence of students at the higher level as well as making them familiar with the discursive cultures of the disciplines in which they are formed. The purpose of this monograph is to disseminate research and proposals on academic literacy in the Hispanic world, in order to help understand the problem more deeply and develop this line of research to strengthen and raise the quality of academic writing devices and, from Thus, higher education training programs. Based on this frame of reference, each article of the monograph addresses different approaches and factors that intervene in the treatment of academic reading and writing in various contexts, together with results from devices and academic writing programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, P., Albarrán, P., Errázuriz, M. C., & Lagos, C. (2016). Teorías implícitas sobre la escritura: Relación de las concepciones de estudiantes de Pedagogía Básica con la calidad de sus textos. Estudios Pedagógicos 42(3), 7-26. doi: 10.4067/S0718-07052016000400001

Bazerman, C., Dean, C., Early, J., Lunsford, K., Null, S., Rogers, P., & Stansell, A. (Eds.). (2012). International advances in writing research: Cultures, places, measures, Perspectives on writing. Fort Collins, CO: The WAC Clearinghouse and Parlor Press.

Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D., & Garufis, J. (2005). Reference guide to writing across the curriculum. Parlor Press LLC.

Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. London: Lawrence-Erlbaum

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Edu-cativa,18 (57), 355-38.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica (p. 200). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2005). ¿Por qué no se completan las tesis en los posgrados? Obstáculos percibidos por maestrandos en curso y magister exitosos. Educere, Revista Venezolana de Educación, 9(30), 415-420.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Graó.

Castelló, M. (2009). Los efectos de los afectos en la comunicación académica. En M. CASTELLÓ (Ed.), Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Barcelona: Graó.

Castorina, J.A. & Kaplan, C. (1997). Representaciones sociales y trayectorias educativas. Una rela-ción problemática. Educac?ao & Realidade, 22(2), 187-202.

Coffin, C., & Donohue, J. (2014). A language as social semiotic based approach to teaching and learning in higher education. Oxford: Wiley-Blackwell

Errázuriz, M. C. (2020). Teorías implícitas sobre escritura de estudiantes y formadores de pedagogía. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-26. doi: 10.11144/Javeriana.m13.tiee

Errázuriz, M. C. (2019). Desempeño escrito de estudiantes de programas de formación inicial do-cente: ¿Cómo es la calidad del proceso de escritura de sus ensayos? Lengua y Habla, 23, 224-242. Recuperado de: https://erevistas.saber.ula.ve/index.php/lenguayhabla/article/view/15670

Errázuriz, M. C. (2017). Teorías implícitas sobre escritura académica de estudiantes de programas de formación inicial docente: ¿Inciden en el desempeño escrito? Signo y Pensamiento, 36(71), 34-50

Errázuriz, M. C. (2017). Las tutorías de un centro de escritura como dispositivo de modelamiento de estudiantes de programas de formación inicial docente. En Natale, L. &

Stagnaro D. (Eds.). Alfabetización académica: un camino para la inclusión en el nivel superior. Los Polvorines: UNGS.

Errázuriz, M. C. (2016). The academic writing development in the initial teacher training: Tutoring in a writing centre as a strategy for the modelling of students. The International Journal of Literacies, 23(3), 27-43.

Errázuriz, M. C., & Aguilar, P. (2019). Reconstrucción discursiva de teorías implícitas sobre la escri-tura de estudiantes universitarios de educacio?n primaria. Lenguas Modernas, 53, 9-30. Recuperado de: https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/55444

Ezcurra, A. M. (2012). Igualdad en Educación Superior. Un desafío mundial. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Ivanic, R. (1998). Writing and Identity: the discoursal construction of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins Publishing. doi: 10.1075/swll.5

Klein, P., Boscolo, P., Kirkpatrick, L., & Gelati, C. (Eds.). (2014). Writing as a learning activity. Lei-den: Brill. doi: 10.1163/9789004265011

Martin, E., & Cervi, J. (2006). Modelos de formación docente para el cambio de concepciones de los profesores. En J. I. Pozo, N. Scheuer, N., M. Del Puy Pérez, M. De la Cruz, E. Martin & M. Mateos, Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.

Natale, L. (2014). Interrelaciones entre representaciones discursivas sobre la escritura académica y devoluciones escritas de docentes universitarios. Onomázein, IX ALSFAL, 81-98. doi: 10.7764/onomazein.alsfal.6

Natale, L. (2013). Integración de enfoques en un programa institucional para el desarrollo de la escritura académica y profesional. Revista Mexicana de Investigación, 58(XVIII), 685-707. Recupera-do de http://ref.scielo.org/stt653

Natale, L. (2011). La enseñanza y el aprendizaje de los géneros discursivos en la educación superior. Interacciones entre las representaciones de los profesores universitarios sobre la escritura acadé-mica, las valoraciones acerca de los estudiantes ya la elección de los géneros solicitados en las materias. Texturas, 11(10), 87-109. doi: 10.14409/texturas.v1i11.2900

Natale, L., & Stagnaro, D. (Eds.). (2017). Alfabetización académica: un camino para la inclusión en el nivel superior. Los Polvorines: UNGS.

Núñez, J. A., & Moreno-Núñez, A. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios iberoameri-canos sobre la competencia comunicativa y la alfabetización académica. Zona Próxima, 26, 44-60.

Parodi, G., Ibáñez, R., Venegas, R., & González, C. (2010). Identificación de géneros académicos y géneros profesionales: principios teóricos y propuesta metodológica. En G. Parodi (Ed.), Alfabe-tización académica y profesional en el siglo XXI: Leer y escribir desde las disciplinas (pp. 249-289). Madrid: Ariel.

Rose, D., & Martin, J. (2012). Reading to Learn, Learning to Write. Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. London: Equinox.

Russell, D. (1990). Writing Across the Curriculum in Historical Perspective: Toward a Social Inter-pretation. College English, 52, 52-73. doi: 10.2307/377412

Thaiss, C., Bräuer, G., Carlino, P., Ganobcsik-Williams, L., & Sinha, A. (Eds.). (2012). Writing Pro-grams Worldwide: Profiles of Academic Writing in Many Places. Fort Collins, CO: The WAC Clea-ringhouse & Parlor Press.