Vol. 35 (2020): Possible futures for schools and education
Recovering the Past

The outdoor school

Rosa Sensat
Directora de la Escuela de Bosque de Barcelona
Front cover of Tendencias Pedagógicas, volume 35
Published December 20, 2019

Keywords:

, history of education in Spain, Rosa Sensat, Escuela Bosque, Revista de Pedagogía
How to Cite
Sensat, R. (2019). The outdoor school. Tendencias Pedagógicas, 35, 153–158. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp2020.35.RP35

Abstract

Article first published in 1929 in the journal Revista de Pedagogía by Rosa Sensat, principal of the female section of the Escuela Bosque founded in 1914 in Barcelona. The text shows Sensat’s reflection about her experience in the Escuela Bosque. The author highlights the school placement, in the natural environment, as a specific characteristic, but she also states that the educational activity carried out in a school, regardless of the environment, must be guided and applied. She concludes the importance of the natural environment for promoting the spirit of observation and study, and she claims for the need of understanding the classroom as a place for analysing and systematizing the information collected in the natural environment. She closes the reflection advocating for spiritual education, respect for students’ learning needs and their happiness. Teresa Rabazas Romero and Carlos Sanz Simón, researchers at the Museum of History of Education “Manuel Bartolomé Cossío” at the Complutense University of Madrid, have added to this reedition a brief contextualization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Associació de Mestres «Rosa Sensat». (s. f.). La mestra Rosa Sensat. La meitat del camí. Informació Bibliogràfica Biblioteca Rosa Sensat, 39. Barcelona: Associació de Mestres «Rosa Sensat»

Codina, M. T. (2002). Rosa Sensat y los orígenes de los movimientos de renovación pedagógica. Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, 21, pp. 91-104.

Esteruelas, A., García, J. & Vilafranca, I. (2015). L’Escola del Bosc cent anys després. Allà on Rosa Sensat va sistematitzar la seva pedagogía. Temps d’Educació, 49, pp. 111-133.

López, J. D. & Delgado, M. A. (2014). La enseñanza de las ciencias escolares en la Revista de Pedagogía (1922-1936). Educació i Història, 24, pp. 69-101.

Mata, M. (1987). The Rosa Sensat Teacher-training College in Barcelona. Western European Education, 19 (2), pp. 6-16.

Monés, J. (2011). La pedagogía catalana al segle XX. Els seus referents. Lleida-Barcelona: Institut d’Estudis Catalans-Pagès Editors.

Moreno, P. L. (2013). Rosa Sensat, la cultura material de l’escola i el material d’ensenyament. Temps d’Educació, 44, pp. 77-99.

Sensat, R. (1922). La enseñanza de la economía doméstica. Revista de Pedagogía, 8, pp. 285-290.

Sensat, R. (1926). La enseñanza doméstica en Barcelona. Revista de Pedagogía, 52, pp. 158-168.

Sensat, R. (1929). Lecciones de ciencias en relación con la vida diaria. Revista de Pedagogía, 94, pp. 439-448.

Sensat, R. (1933). Los estudios de la naturaleza en la escuela primaria. Revista de Pedagogía, 139, pp.

-396.