Vol. 34 (2019): The long road to coeducation
Monograph: The long road to coeducation

The meaning and evolution of the term "coeducation" with the turn of the century: the case of the schools of Vitoria-Gasteiz

Amaia Alvarez-Uria
Euskal Herriko Unibersitatea
Gema Lasarte Leonet
Euskal Herriko Unibersitatea
Maria Teresa Vizcarra Morales
Euskal Herriko Unibersitatea
Front cover of Tendencias Pedagógicas, volume 34
Published July 1, 2019

Keywords:

Coeducation, Coeducational schools, Equal opportunity, Womens liberation movement, Cultural diversity.
How to Cite
Alvarez-Uria, A., Lasarte Leonet, G., & Vizcarra Morales, M. T. (2019). The meaning and evolution of the term "coeducation" with the turn of the century: the case of the schools of Vitoria-Gasteiz. Tendencias Pedagógicas, 34, 62–75. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.006

Abstract

As we speak about gender perspective or feminism in education or at the school, people use the coeducation concept. In some areas it seems like coeducation was an ancient subject, an acquired matter in education. For this reason when it comes to talking about it there are people who question the need to treat these issues as part of the curriculum, since they believe that it is only the family that should transmit this type of values, and yet today they still do not have managed to reach a coeducational school. However, we have not reached a coeducative school yet. That is why this research pretends to know how this concept is understand and which has been its evolution. In the present article the reader will find a diagnosis made in 30 schools in Vitoria-Gasteiz. In those schools has been done focus groups with families, teachers and students, and we have found different ways of looking to this term, coeducation. It is a case study that gathers different conceptions about coeducation in the city. We have concluded that an update is needed for this concept, since it is still related to the mixed school (girls and boys studying together), and to the idea of equality based on a binary social system. Thus, it is not related to more recent ideas, as the feminization of knowledge, the revision of the hegemonic masculinity, or the visibilization and valuation of the diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araque, N. (2009). La educación en la Constitución de 1812: Antecedentes y consecuencias. Revis-ta de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche, 21(1), pp. 1-21.

Arenas, G. (2006). Triunfantes perdedoras. La vida de las niñas en la escuela. Barcelona: Graó.

Aristizabal, P., Ugalde, A. I., & Alvarez-Uria, A. (2017). Yo elijo, tú eliges, ellas eligen. Orientación y toma de decisiones de las chicas en la escuela. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(3), pp. 99-114. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.3.2017.21621

Aubert, A., García, C., & Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), pp. 129-139. doi: https://doi.org/10.1174/113564009788345826

Ballarín, P. (2001) La coeducación hoy. In N. Blanco (coord.). Educar en femenino y en masculino. (pp.31-40). Madrid: Akal.

Ballarín, P. (2006). La educación «propia del sexo». In C. Rodríguez (coord.). Género y currículo. Aportaciones del género al estudio y práctica del currículo, (pp. 37-58). Madrid: Akal.

Berasaluze, G. (2018). Nahikoa da. (entrevista a María Solana). Berria, 2018/11/30. https://www.berria.eus/paperekoa/1913/004/001/2018-11-30/nahikoa_da.htm

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Cabeza, A. (2006). Importancia de la coeducación en los centros educativos. Pedagogía magna, 8, pp. 39-45.

Calvo, A.; Susinos, T., & García Lastra, M. (2011). El largo camino hacia la coeducación. Un análisis de las etapas de la educación de las mujeres a partir de tres relatos de vida escolar. Re-vista de Educación, 354, pp. 549-573

Codina, M. T. (2002). Rosa Sensat y los orígenes de los movimientos de renovación pedagógica. Historia de la educación, 21, pp. 91-104.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (coords.). (2015). Manual de investigación cualitativa. Métodos de recolec-ción y análisis de datos. Barcelona: Gedisa.

Emakunde. (2003). NAHIKO programa de coeducación para Educación Primaria (programa). Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco. http://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/proyecto_nahiko_intro/es_def/adjuntos/nahiko.cas.pdf

Emakunde. (2003). NAHIKO programa de coeducación (página web). http://www.emakunde.euskadi.eus/nahiko/-/informacion/nahiko/

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Gobierno de Navarra. (2017). SKOLAE programa de coeducación (programa). Pamplona: Gobierno de Navarra. http://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/2017/09/08/skolae-creciendo-en-igualdad/

Gobierno de Navarra. (2017). SKOLAE programa de coeducación (página web). http://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/2017/09/08/skolae-creciendo-en-igualdad/

Gobierno Vasco (2013). Plan director para la Coeducación y la prevención de la violencia de género en el sistema educativo. http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/es_conviven/adjuntos/coeducacion/920006c_Pub_EJ_hezkidetza_plana_c.pdf

Goetz, J. P., & Lecompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Heredero de Pedro, M. C. (2013). El aprendizaje del género: reproducción y transformación de las relaciones de género en el discurso educativo. (Tesis doctoral) Universidad Complutense de Madrid.

Ianni, V. (2008). Guerra y revolución en España. México D.F: Ocean Sur.

Instituto de la Mujer (2008). Guía de coeducación. Síntesis sobre la Educación para la igualdad de oportunida-des entre mujeres y hombres. Madrid: Ministerio de Igualdad. http://www.inmujer.gob.es/observatorios/observIgualdad/estudiosInformes/docs/009-guia.pdf

Krueger, R. A. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.

Leal, D., & Arconada, M. A. (2011). Convivir en igualdad. Prevención de violencia masculina hacia las mujeres en todas las etapas educativas. Madrid: UDED.

Ley 1/1990 de 3 de octubre, Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo. Ministerio de Educación (LOGSE).

La Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Ministerio de Educación (LOE)

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad Educativa, del 23 de di-ciembre de 2013, BOE, nº295

Martínez-Gorroño, M. E., & Hernández-Álvarez, J. L. (2014). La institución libre de enseñanza y Pierre de Coubertin: la educación física para una formación en libertad. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14, pp. 243-263.

Mirabilia, P. (2011). La coeducación en la escuela del siglo XXI. Madrid: Catarata.

Monarca, H. (2015). Políticas, prácticas y trayectorias escolares. Dilemas y tensiones en los proce-sos de inclusión. Perfiles educativos, 37(147), pp. 14-27.

Moreno, M. A. (2013). Queremos coeducar. Avilés: Centro de Profesorado y recursos de Avilés-Occidente.

Pujadas, X. (2009). Mujeres y deporte. Una larga carrera hacia la libertad. Mujer, 1, pp. 13-18.

Riley, K. L. (2010). Fair and Tender Ladies versus Jim Crow: The Politics of Co-Education. Ame-rican Educational History Journal, 37(2), pp. 407-417.

Ríos, O. (2015). Nuevas masculinidades y educación liberadora. Intangible Capital, 11(3), pp. 485-507. doi: http://dx.doi.org/10.3926/ic.654

Romero Rodríguez, S., & Lugo Muñoz, M. (2014). Diagnóstico de las actitudes hacia la igualdad y la coeducación. La perspectiva del profesorado de institutos de educación secundaria. I+G 2014. Aportaciones a la Investigación sobre Mujeres y Género. Madrid: MINECO. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/41074/Pages%20from%20Investigacion_Genero_14-2-13.pdf?sequence=1

Salas, B. (2003). El modelo coeducativo de la pentacidad. Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas, 7, pp. 147-153.

Suberviola, I. (2012). Coeducación: un derecho y un deber del profesorado. Revista de Enseñanza Interuniversitaria para la Formación del Profesorado, 15(3), pp. 59-67.

Subirats, M. (1994). Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Educación, 6, pp. 49-78.

Subirats, M. (2016). De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo. Revista de Sociología de la Educación, 9(1), pp. 22-36.

Subirats, M. & Tomé, A. (2007). Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro.

Tomé, A. (2001). La construcción de las identidades masculinas y femeninas en la escuela. In N. Blanco (ed.). Educar en femenino y en masculino (pp. 87-98). Madrid: Akal.

Yugueros, A.J. (2015). La coeducación en la escuela como modelo de socialización. Ehquidad In-ternational Welfare Policies and Social Work Journal, 4, pp. 61-70. doi: 10.15257/ehquidad.2015.0009.

Vallés, M. S. (2003). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Vizcarra, María Teresa. (2015). Estudio-diagnóstico sobre coeducación en centros educativos de Vitoria-Gasteiz. (0 a 18 años). Vitoria-Gasteiz: Departamento de Educación del ayuntamiento. https://www.vitoria-gasteiz.org/docs/wb021/contenidosEstaticos/adjuntos/es/80/50/58050.pdf