Vol. 32 (2018): School grouping
Monograph: School grouping

Assessment of Learning Improvement and Performance Programs from the viewpoint of its protagonists in four towns in the province of Seville

María del Carmen Corujo Vélez
Universidad de Sevilla
Bio
Sara Méndez García
Universidad de Sevilla
Bio
Ana María Rodríguez Carmona
Universidad de Sevilla. Ayuntamiento de EL Viso del Alcor (Sevilla)
Bio
Front cover of Tendencias Pedagógicas, volume 32
Published July 1, 2018

Keywords:

Compulsory Secondary Education, Attention to Diversity, flexible groupings, evaluation.
How to Cite
Corujo Vélez, M. del C., Méndez García, S., & Rodríguez Carmona, A. M. (2018). Assessment of Learning Improvement and Performance Programs from the viewpoint of its protagonists in four towns in the province of Seville. Tendencias Pedagógicas, 32, 31–48. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.003

Abstract

The following work is a descriptive approach that seeks to know the Programs for the Improvement of Learning and Performance (PMAR), according to the vision of the students, teachers of the fields and counselors belonging to 6 IES of the Province of Seville. Questionnaires and interviews were used to collect data, which were subsequently subjected to content analysis and categorization. The results obtained show that, in some cases, the legislation is not followed exhaustively in the selection of students and the assessments of the agents involved differ markedly with respect to the program, being the most favorable those of the students. In conclusion, other measures are necessary to attend to all students who do not meet some of the requirements for access to PMAR.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adame, M.T., & Salvá, M. (2010). Abandono escolar prematuro y transición a la vida activa en una economía turística: el caso de Baleares. Revista de Educación, 351, 185-210.

Andreú, J. (2000). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces, Universidad de Granada, 10(2), 1-34. Recuperado el 4 de febrero de 2018 de: http://public.centrodeestudiosandaluces.es/pdfs/S200103.pdf.

Aramendi, P., Vega, A., & Santiago, K. (2011). Los programas de atención a la diversidad en la Enseñanza Secundaria desde la perspectiva de los estudiantes. Revista de Educación, 356, 185-209.

Booth, T., & Ainscow, M. (2000). Index for inclusion. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE). Bristol: UK.

Castro, L., & Corujo, M.C. (2006). Los Programas de Diversificación Curricular a juicio de los Orientadores/as de los Institutos de Educación Secundaria. Revista Mediodía, 4, 1-15.

Decreto 111/2016, de 14 de junio, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. (BOJA de 28 de junio de 2016).

Escudero, J.M. (2006). Fracaso escolar y exclusión educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(3), 3-9.

Fernández, J.M. (2006). ¿Educación inclusiva en nuestros centros Educativos? Sí, pero ¿Cómo? Contextos Educativos, 8(9), 135-145. doi: 10.18172/con.561.

Herrera, M. (2002). La técnica de encuesta en Investigación Social. En López, F., & Pozo, T. (Coords.), Investigar en Educación Social (107-116). Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Relaciones Institucionales.

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de Ordenación General del Sistema Educativo. (BOE de 4 de octubre de 1990).

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (BOE de 4 de mayo de 2006).

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. (BOE de 10 de diciembre de 2013).

MECD (2013). Objetivos Educativos Europeos y Españoles. Estrategia Educación Formación 2020. Informe español 2013. Recuperado el 6 de febrero de 2018 de: http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/indicadores%E2%80%90educativos/informeet20202013.pdf?documentId=0901e72b81732dc8

MECD (2016). Datos y Cifras: Curso escolar 2016-2017. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Recuperado el 5 de febrero de 2018 de: http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/datos-cifras/Datosycifras1617esp.pdf.

Mena, L., Fernández, M., & Rivière, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar. Revista de Educación, Extraordinario 2010, 119-145.

Navarro, R. (2006). Los Programas de Diversificación Curricular, ¿qué opinan los alumnos que los han cursado? Revista Española de Pedagogía, 233, 105-122.

Nieto, J.M. (2004). La construcción de la discapacidad de alumnos en riesgo de exclusión vista desde los centros y el profesorado. En Murillo-Estepa, P., López-Yáñez, J., y Sánchez Moreno, M. (Coords.), Actas Octavo Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (pp. 281-290). Sevilla: Universidad de Sevilla, Servicio de publicaciones: Universidad de Sevilla, Departamento de Didáctica y Organización Escolar.

Ortega, I. (2010). Los agrupamientos flexibles intranivel como medida de atención a la diversidad. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 11, 1-7.

Parrilla, A., Susinos, T., Gallego-Vega, C., & Martínez, B. (2017). Revisando críticamente cómo investigamos en educación inclusiva: cuatro proyectos con un enfoque educativo y social. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89(31.2), 145-156.

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. (BOE de 3 de enero de 2015).

Tarabini, A., & Montes, A. (2015). La agenda política contra el abandono escolar prematuro en España: la LOMCE contra las evidencias internacionales. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación en España, 23, 1-20. Recuperado el 6 de febrero de 2018 de: https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/20/21.

Vallejo, M., & Bolarín, M. (2009). Los programas de atención a la diversidad y los centros de educación secundaria: claves organizativas, recursos, adscripción del profesorado y valoración de los programas por el profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(3), 143-155.