Vol. 31 (2018): Teaching styles and learning styles II
Monograph: Teaching styles, learning styles II

Learning styles, teaching strategies. Its relationship with emotional development and "learning to learn"

Mariano Gutiérrez Tapias
Universidad de Valladolid
Published January 2, 2018

Keywords:

learning styles, didactic strategies, emotional development, learning to learn, educational quality
How to Cite
Gutiérrez Tapias, M. (2018). Learning styles, teaching strategies. Its relationship with emotional development and "learning to learn". Tendencias Pedagógicas, 31, 83–96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004

Abstract

Learning styles have become important elements in favor of quality teaching. We consider that knowing the predominance of the Learning Styles that the students we work with are fundamental to adapt the teaching methodologies to the characteristics presented by them, thus contribute to raising their levels of educational performance. Neither it can be forgotten that they contribute to develop both "learning to learn" and the emotional aspect of students. In the same way, we will stop in the pedagogical sense of didactic strategies and their design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Mensajero.

Coffield et al. (2004). Learning Styles & Preferences. Recuperado de http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/styles.html.

Díaz Barriga, F. y Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias Docentes para un aprendizaje significativo. 3a. Edición. México: Mac Graw Hill.

Dunn, R. y Dunn, K. (1978). Teching Students throught their Individual Learning Styles: A practical aproach. New Jersey: Prentice Hall.

Dunn, R. y Dunn, K. (1984). La enseñanza y el estilo de aprendizaje. Madrid: Anaya.

Felder, M. y Silverman, L. (1988). Learning and Teaching Styles. Engineering Education 78(7), 674-681.

Ferreiro, R. (2006). Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo. Madrid: Trillas.

Gagné y Glaser (1987). Enseñando a aprender. Recuperado de http://www.paideavirtus.cl/mce/PDFS/Ensenando.pdf.

Gallego, J. L. y Salvador, F. (2002). Metodología de la acción didáctica. En Medina, A. y Salvador, F (2002): Didáctica General. Madrid: Prentice Hall.

García Cué, J. L. (2006). Los Estilos de Aprendizaje y las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Formación del Profesorado. Tesis Doctoral. Dirigida por Catalina Alonso García. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

García Cué, J. L., Jiménez Velázquez M. A., Sánchez Quintanar, C. y Gutiérrez Tapias, M. (2012). Estilos de Aprendizaje y Estrategias de Aprendizaje: Un estudio en discentes de postgrado. Learning Styles Review 10(10), 65-78. Recuperado de http://www.learningstylesreview.com.

Guild, P. y Garger, S. (1998). Marching to Different Drummers. Virginia, USA: ASCD-Association for Supervision and Curriculum Development. 2nd. Edition.

Gutiérrez Tapias, M. (2010). Los Proyectos de Aprendizaje Tutorado en la formación universitaria dentro del Espacio Europeo. Acción Pedagógica, 12, 4 -15.

Gutiérrez Tapias, M., García Cué; J.L., Vivas, M; Santizo, J.A., Alonso, C. y Arranz, M.S. (2011). Estudio comparativo de los Estilos de Aprendizajes del alumnado que inicia sus estudios universitarios en diversas facultades de Venezuela, México y España. Learning Styles Review, 7(7), 35-62. Recuperado de http://www.learningstylesreview.com.

Gutiérrez Tapias, M., García Cué J. L. y Melaré Vieyra Barros, D. (2012). Estilo de las variables que influyen en los Estilos de Aprendizaje de diferentes grupos de grado de magisterio de la Universidad de Valladolid, España. Learning Styles Review. 10(10), 55-64. Recuperado de http://www.learningstylesreview.com.

Honey, P. y Munford, A. (1986). Using your learning styles. London: Maidenhead, Peter Honey.

Horton, W. (2000). Designing web-based training. New York: John Wiley.

Keefe, J. (1979, 1987). En Keefe, J. W. (1988). Profiling and Utilizing Learning Style. Reston Virginia: National Association of Secondary School Principals.

Kolb, D. (1976). The Learning Style Inventory: Technical Manual. Boston, Ma.: McBer.

Lago, B., Colvin, L. y Cacheiro, M. (2008). Estilos de aprendizaje y actividades polifásicas. Modelo EAAP. Learning Styles Review 2(2), 2-22. Recuperado de http://www.learningstylesreview.com.

Marquès, P. (2001). La enseñanza, buenas prácticas. La motivación. Recuperado de http://peremarques.pangea.org/actodid.htm.

Martinez, P. (2008). Estilos de aprendizaje: pautas metodológicas para trabajar en el aula. Revista Complutense de Educación, 19(1), 77-94.

Portilho, E. (2009). Como se Aprende? Estrategias, Estilos e MetacogniÇão. Rio de Janeiro: Wak Editora.

Pozo, J. I. (1989). Adquisición de Estrategias de Aprendizaje. Recuperado de http://www.ctascon.com/AdquisiciondeEstrategias.htm.

Reid, J. (1995). Learning Styles: Issues and Answers. Learning Styles in the ESL/EFL Classroom. U.S.A.: Heinle & Heinle Publishers.

Riding, R. y Rayner, S. (1999a). Cognitive styles and learning strategies: Understanding style differences in learning and behavior. London: David Fulton Publishers.

Riding, R. y Rayner, S. (1999b). New Perspectives onIndividual Differences - Cognitive Styles. Stanford, Conn: Ablex.

Rogers, C. (1975). Libertad y creatividad en la Educación. Buenos Aires: Paidós.

Sadler-Smith E. (2001) Self-perception of team-roles: some implications for business and management. in Riding R.J., Rayner S. y Rayner S.G. (eds.) Recuperado de http://www.surrey.ac.uk/sbs/people/eugene_sadlersmith/.

Smith, R. M. (1988). Learning how to learn. Milton Keynes, U.K.: Open University Press.

UNESCO (1972). Aprender a ser. París: UNESCO.

Willis, M. y Hodson, K. (1999). Discover you child Learning Styles. Rosaville, California: Prima Publishing.