Vol. 3 (1997): Study plans in teachers education
Artículos

Teacher education and the attention of the special educational needs in a school for all.

María López González
Universidad de Córdoba
Published October 14, 2015

Keywords:

LOGSE, special needs education, teacher education
How to Cite
López González, M. (2015). Teacher education and the attention of the special educational needs in a school for all. Tendencias Pedagógicas, 3, 85–98. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1997.3.ART05

Abstract

The new educational model with the LOGSE promulgation has defined itself as open towards the University, assuming completeley the normalization and shool integration. Therefore, it is necesary the teachers training to assume the demands required by students with epecial education in the ordinary shool frame. We have done a synthesis in this article about the main teachers training necessities according to some essays about the subject and we have revised the fundamentallegislation about the initial ordinary teachers training regarding special education. The three years teaching evolution on the subject og Psychopedagogic PrincipIes of Special Education aloows us to bring out mediations and proposals that we explain in orden to be shared and verified with any other contributions about the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balbás, M.J. (1994). La formación permanente del profesorado ante la integración. Barcelona: PPU.

Balbás, M.J. (1995). Contrastes en el rol docente y dominancia de modelos de formación del profesorado ante la reforma y la integración escolar». En L.M. Villar Angulo, L.M. y J. Cabero Almenara (Coord.). Aspectos críticos de una reforma educativa. Universidad de Sevilla.

Fortes, A. (1994). Teoría y práctica de la integración escolar. Málaga: Aljibe.

García García, E. (1986). Integración escolar y formación del profesorado, Siglo Cero, 105, 58-61.

Gómez Torres, M. J. (1991). Problemas y necesidades de los profesores principiantes en educación especial. En M. A. Zabalza y J. R. Alberte (Coord.). Educación Especial y Formación de Profesores. Santiago de Compostela: Tórculo.

Hegarty, S., Hodgson, A. y Clunies-Ross, L. (1988). Aprender juntos. La integración escolar. Madrid: Morata.

León, M. J. (1991). El conocimiento sobre la integración escolar del profesor ordinario como base de su práctica y de su formación. En M. A. Zabalza y J. R. Alberte (Coord.). Educación Especial y Formación de Profesores. Santiago de Compostela: Tórculo.

López González, M. (1989). ¿Qué opinan los profesores, padres y alumnos de EGB acerca de la integración escolar del deficiente mental? Revista de Educación Especial, 5, 23-32.

López Melero, M. (1990). La integración escolar: otra cultura. Málaga: Junta de Andalucía. Delegación Provincial.

López Melero, M. (1995). Diversidad y cultura: una escuela sin exclusiones. Kikiriki, 38, 26-38.

Lus, M. A. (1995). De la integración escolar a la escuela integradora. Buenos Aires: Paidós.

Marchesi, A. (1995). Necesidades educativas especiales y reforma de la educación. Perspectivas, 25(2), 207-218.

Molina, S. (1987). Formación básica en Educación Especial del profesorado de EGB. 11 Jornadas de Universidades y Educación Especial. Palma de Mallorca.

Molina, S. (1991). La formación de los futuros maestros. Especialidad: Educación Especial. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12, 157-166.

Monereo, C. (1985). Sistemas, modelos y técnicas de integración escolar del alumno excepcional. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Bellaterra.

Morgenstern, S. (1994). Formación del profesorado en España: una reforma aplazada. En T.S. Popkewitz (Comp.). Modelos de poder y regulación social en Pedagogía. Barcelona: Pomares-Corredor.

Parrilla, M.A. (1992). El profesor ante la integración escolar. Investigación y formación. Buenos Aires: Cincel.

Puigdellívol, 1. (1993). Programación de aula y adecuación curricular. Barcelona: Graó.

Rosales, C. (1987). El profesor ante la integración de niños deficientes: actitudes, actuación y preparación. Enseñanza, 4-5, 81-91.

Sáenz Barrio, O. (1990). Actitudes de los profesores ante la integración del niño discapacitado en la escuela ordinaria: una visión desde la literatura científica.

Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8, 135-150.

Sánchez Asín, A. (1993). Necesidades educativas especiales e intervención psicopedagógica. Barcelona: PPU.

Saulle, M.R. (1995). Cuestiones de legislación. Perspectivas, 25(2), 199-206.

UNESCO (1995). Informe Final. Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. Salamanca, junio 1994. Madrid: UNESCO-MEC.

Warnock, M. (1978). Special Education Needs. Londres: HMSO.