Vol. 30 (2017): Teaching styles and learning styles I
Monograph

Self-regulated learning and learning strategies

Óscar Costa Román
Universidad Autónoma de Madrid
Óscar García Gaitero
Universidad Internacional de la Rioja
Published July 4, 2017

Keywords:

self-regulating learning, learning based in projects, learning strategies, neuropsychology, child-centered education
How to Cite
Costa Román, Óscar, & García Gaitero, Óscar. (2017). Self-regulated learning and learning strategies. Tendencias Pedagógicas, 30, 117–130. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.007

Abstract

It’s a undeniable reality that teaching process has changed radically in the last years: in a hand is possible watch how the society claims people capable of work in teams without the supervision of a chief. In other hand is possible check, how all modern pedagogy schools have demonstrated that traditional teaching process obtain worst results in comparison with the methodologies focus in the students. This paper is focused in the self-regulating learning, learning based in projects, learning strategies and their application in a real experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ashton, P. (1985). Motivation and the teacher´s sense of efficacy. En C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education: The classroom milieu (Vol. 2, pp. 141-171). Orlando, FL: Academic Press.

Armstrong, V. L., Brunet, P. M., He, C., Nishimura, M., Poole, H. L., y Spector, F. J. (2006). What is so critical?: a commentary on the reexamination of critical periods. Developmental psychobiology, 48(4), 326-331. https://doi.org/10.1002/dev.20135

Bonilla, C. (1991). Didáctica de la Educación Física de Base. Neiva: Universidad Surcolombiana.

Castaño, M. E. (2015). Aprendizaje autorregulado: un programa pedagógico para desarrollar estrategias de aprendizaje en estudiantes de 9 a 12 años de Medellín-Colombia (tesis doctoral). Universidad de valencia, Valencia, España. Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/50744/TESIS%20DOCTORAL%20EHIDUAR A%20CASTA%C3%91O%20MARIN.pdf?sequence=1y isAllowed=y

Barca, L. A., Peralbo, U. M., Porto, R. A., Santorum, P. R. y Vicente, C. F. (2013). Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico en la adolescencia. Revista galego- portuguesa de psicoloxía e educación, 21(1), 195-212. Recuperado el 01 de noviembre de 2016 de http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12614/RGP_21_2013_art_14.pdf?sequence

Blank, W. (1997). Authentic instruction. In W.E. Blank & S. Harwell (Eds.), Promising practices for connecting high school to the real world (pp. 15–21). Tampa, FL: University of South Florida. (ERIC Document Reproduction Service No. ED407586)

Galeana de la O., L. (2006). Aprendizaje Basado en Proyectos. Investigación en Educación a Distancia. Revista digital. Rescatado el 16 de noviembre de 2015 en http://ceupromed.ucol.mx/revista/PdfArt/1/27.pdf

Gamo, J. R. (2012). La neuropsicología aplicada a las ciencias de la educación: Una propuesta que tiene como objetivo acercar al diálogo pedagogía/didáctica, el conocimiento de las neurociencias y la incorporación de las tecnologías como herramientas didácticas válidas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. En J. Navarro, M. ª T. Fernández, FJ Soto, y F. Tortosa (coords.), Respuestas flexibles en contextos educativos diversos. Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo. Recuperado el 01 de noviembre de 2016 de http://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/dea2012/docs/jrgamo.pdf

Dickinson, K.P., Soukamneuth, S., Yu, H.C., Kimball, M., D’Amico, R., Perry, R., et al. (1998). Providing educational services in the Summer Youth Employment and Training Program [Technical assistance guide]. Washington, DC: U.S. Department of Labor, Office of Policy & Research. (ERIC Document Reproduction Service No. ED420756)

Díez, G. M. (2014). Relación entre las estrategias de aprendizaje y las inteligencias múltiples y su influencia en el rendimiento académico (Tesis de maestría) Universidad Internacional de la Rioja, Badajoz, España. Recuperado de http://reunir.unir.net/handle/123456789/3032

Galán, D. M. (2015). Procesos y estrategias cognitivas de codificación y recuperación de información en diferentes niveles educativos (tesis doctoral). Universidad de Valladolid. Valladolid, España. Recuperado el 7 de noviembre de 2016 de http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/16076/1/Tesis789-160219.pdf

Harwell, S. (1997). Project-based learning. In W.E. Blank & S. Harwell (Eds.), Promising practices for connecting high school to the real world (pp. 23–28). Tampa, FL: University of South Florida. (ERIC Document Reproduction Service No. ED407586)

Korzeniowski, C. G. (2011). Desarrollo evolutivo del funcionamiento ejecutivo y su relación con el aprendizaje escolar. Revista de Psicología UCA, 7(13), 7-26. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/desarrollo-evolutivo-funcionamiento-ejecutivo.pdf

Majó Masferrer, F.; Baqueró Alós, M.; 2014. 8 Ideas clave. Los proyectos interdisciplinarios. Barcelona: Editorial Graó.

Quintanar, R. L., y Solovieva, Y. (2005). Análisis neuropsicológico de los problemas en el aprendizaje escolar. Revista Internacional del Magisterio (Colombia), 15, 26-30. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Yulia_Solovieva/publication/238070276_ANALISIS_NEUROPSICOLOGICO_DE_LOS_PROBLEMAS_EN_EL_APR

ENDIZAJE_ESCOLAR/links/550df4300cf27526109c8d09.pdf

Pintrich, P.R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92 (3), 544-555.

https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.544

Roces, C. & González, M.C. (1998). Capacidad de autorregulación de aprendizaje. En J.A. González-Pienda & J.C. Núñez (Coords.), Dificultades de Aprendizaje. Madrid: Pirámide.

Román, J. M., y Gallego, S. (1994). ACRA: Escalas de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA Ediciones.

Schunk, D. H. y Zimmerman, B. J. (1998). (Eds.). Self regulated learning: from teaching to self reflective practice. New York: Guilford

Serrano, L. M. (2012). Propuesta de intervención creativa adaptada a las estrategias de aprendizaje e inteligencias múltiples en educación secundaria (Tesis de maestría) Universidad Internacional de la Rioja, Ciudad Real, España. Recuperado de http://reunir.unir.net/handle/123456789/1335

Zimmerman, B.J. (1986). Becoming a self-regulated learner: Which are the key sub-processes? Contemporary Educational Psychology, 11, 307-313.

https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5

Zimmerman, B.J. (1988). Developing self-fulfilling cycles of academic regulation: An analysis of exemplary instructional models. En D.H. Schunk & B.J. Zimmerman (Eds.), Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice (pp. 1-19). New York: Guilford.

Zimmerman, B.J. (1990). Self-regulating academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational Psychology Review, 2 (2), 173-201.

https://doi.org/10.1007/BF01322178

Zimmerman, B.J. (1995). Self-regulation involves more than metacognition: A social cognitive perspective. Educational Psychologist, 30 (4), 845-862.

https://doi.org/10.1207/s15326985ep3004_8

Zimmerman, B.J. (2000). Attaining self-regulation: a social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P.R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego: Academic Press.

https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Zimmerman, B.J. & Martínez-Pons, M. (1988). Construct validation of a strategic model of students self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80, 284-290. https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.3.284