Vol. 30 (2017): Teaching styles and learning styles I
Miscellany

Technological mediation for guiding and visualizing the writing process

Carolina Clerici
Universidad Nacional de Entre Ríos
Published July 3, 2017

Keywords:

writing, process, guidance, visualization, ICT
How to Cite
Clerici, C. (2017). Technological mediation for guiding and visualizing the writing process. Tendencias Pedagógicas, 30, 227–244. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.013

Abstract

This article describes the first findings on a Master degree thesis that explores reading and writing teaching practices mediated by technology in higher education. Interviews were carried out with teachers, as well as observation of documents and virtual platforms. Among the reasons why the interviewees justify the use of technology, motivation stands out together with the possibility that ICT offer of making the most of the teaching time. This article focuses on some characteristics of technological mediation in the writing process, from the perspective of those interviewed, particularly guidance during the beginning and development of such process and the possibility of visualizing the way it has gone.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado M, y Cortés M. (2001). La escritura en la Universidad: Repetir o transformar. Revista de didáctica de la lengua y la literatura, 1, 19-23.

Camps, A. (2000). Motivos para escribir. Textos, 23, 69-78.

Carlino, P. (2003). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: Obstáculos y bienvenida a una cultura nueva. Uni-pluri/versidad, Vol. 3 (2) 17-23.

Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: Cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, 8(26) 321-327.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Flower, L. y Hayes, J.R. (1981). Teoría de la redacción como proceso cognitivo. Carnegie Mellon University.

Fuentealba, A., Figueroa, B. y Aillon, M. (2011). Esquemas Digitales de Escritura (EDE) en Modalidad B-learning para la Alfabetización Académica. Nuevas Ideas en Informática Educativa, Memorias del XVI Congreso Internacional de Informática Educativa, TISE, 7, 88-94.

Gallego Ortega, J. L., García Guzmán, A., Rodríguez Fuentes, A. (2013). Cómo planifican las tareas de escritura estudiantes universitarios españoles. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57) 599-623

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Nueva York: Aldine Publishing Company.

Litwin, E., Maggio, M. y Lipsman, M. (2005). Tecnología en las aulas: Las nuevas tecnologías en las prácticas de la enseñanza: casos para el análisis. Buenos Aires: Amorrortu.

Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.

Moyano, E. (2010). Escritura académica a lo largo de la carrera: Un programa institucional. Revista Signos, 43(74) 465-488. https://doi.org/10.4067/s0718-09342010000500004

Ong, W. (1993). Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra (A. Scherp Trad.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Piscitelli, A. (2009). Escritura no secuencial. Clase del Bloque 5 de la Diplomatura Superior en Lectura, escritura y educación. Buenos Aires: FLACSO.

Prado Aragonés, J. (2001). Hacia un nuevo concepto de alfabetización. El lenguaje de los medios. Comunicar 16, 161-170.

Reig, D. y Vilchez, L. F. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Madrid: Fundación Telefónica y Fundación Encuentro.

Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y Aprendizaje, 58, 43-64. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822332

Strauss, A. y Corbin, J. (2002): Bases de la investigación cualitativa. Ed. Universidad de Antoquia.

Taylor S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. España: Paidós.