Gender perspective in the classroom: Analysis of the rewriting of a classic myth for the screen
Keywords:
High Education, Educational innovation, Classical mythology, Classical Reception, Equality, Gender perspectiveCopyright (c) 2025 María de la Luz García Fleitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Classical myths, since grounded in specific, societal gender constructs, spread a patriarchal, androcentric, and misogynistic view. Some of their revisions and rewritings along our cultural history are predicated on such constructs, thus revealing the reality underlying a society that is still reluctant to change in issues concerning gender equality. The aim of this paper is to show a case study of educational innovation within a university context. The said case study focuses on the analysis of classical mythology and its reception from a gender perspective. If we consider the University as an institution that transmits values, and teaching as an appropriate channel to contribute to a fair and egalitarian society, the inclusion of a gender-inclusive perspective in lesson plannings is highly needed. This case study is embedded in our cultural tradition (in this instance, the Greco-Roman tradition). I have attempted to establish a dialogue with this tradition not only to raise awareness about the presence of gender inequality in our society, but also to promote, upon due reflection, the will to change. Thus, our students will be better suited to create alternative scenarios. So far, the results of this case study have been positive since the analysis of a classical myth in class sessions together with its proper revision has enabled students to develop the necessary transversal skills to approach present-day issues from a critical point of view.
Downloads
References
Ávila Espada, A. (2018). “Lars y una chica de verdad” reconstruyendo la identidad en la relación intersubjetiva”. En I.Caro Gabalda (Coord.) Cine, metáforas y psicoterapia (pp.253-260). Pirámide.
Ballarín Domingo, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Atlánticas, Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 7-31. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1865
Bazzoli, M. (2009). The metamorphoses of the Pygmalion Myth: A narrative critique of Lars and the Real Girl, Conference Papers January 2009 National Communication Association.
Beard, M. (2018). Mujeres y poder. Un manifiesto. Planeta.
Belmonte-Arocha, J. y Guillamón-Carrasco, S. (2008). Co-educating the gaze against gender stereotypes in TV. Comunicar, 31, 115-120. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014
Bracamontes Ramírez, P. y Pérez Mora, R. (2018). Innovación educativa con perspectiva de género en la docencia universitaria: requerimiento esencial para evitar la educación sesgada. En R. Rojas Paredes y E. Marum Espinosa (Coords.) El compromiso social por la igualdad de género y la inclusión social (pp.56-71). Universidad de Guadalajara.
Broncano, F., & Hernández de la Fuente, D. (Eds.) (2010). De Galatea a Barbie. Autómatas, robots y otras figuras de la construcción femenina. Lengua de trapo.
Buquet, A.G. (2011). Transversalización de la perspectiva de género en la educación superior: problemas conceptuales y prácticos. Perfiles Educativos, XXXIII, 211-225.
Cascajero, J. (2000). Género, Dominación y conflicto: perspectivas y propuestas para la historia antigua. Studia Historica. Historia Antigua, 18, 23-47.
Cristóbal, V. (2003). Pigmalión y la estatua: muestras de un tema ovidiano en la poesía española. Cuadernos de Filología Clásica: estudios latinos, 23, 63-87.
De la Rosa, M. (2006). Pigmalión y la Nueva Galatea. Porta da aira: Revista de historia del arte orensano, 11, 619-649.
Donoso Vázquez, T., y Velasco Martínez, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 71-88.
Fernández Guerrero, O. (2012). Eva en el laberinto. Una reflexión sobre el cuerpo femenino. Universidad de Málaga.
Fernández-Tenllado Gil, M.A. (2016). Aplicación del enfoque «Modular-Transformacional» al análisis de Lars, en la película «Lars y una chica real». Aperturas Psicoanalíticas, 53. http://www.aperturas.org/autor.php?id=702
Fernández Valencia, A. (2010). Género e historia, una perspectiva didáctica. En M.J. Clavo y M.A. Goicochea Gaona (Coords.) Miradas multidisciplinares para un mundo en igualdad (pp.147-176). Universidad de la Rioja.
Garci?a Fleitas, M.L. y Rodri?guez Jua?rez, C. (2021). Experiencia interdisciplinar en humanidades: propuesta de intercomunicación entre la mitología clásica y la enseñanza del inglés. En M.L. Sein-Echaluce Lacleta, Á. Fidalgo Blanco y F. J. García Peñalvo (Eds.) Innovaciones docentes en tiempos de pandemia. Actas del VI Congreso Internacional sobre aprendizaje, innovación y cooperación, CINAIC 2021 (pp.210-215) Universidad de Zaragoza. https://doi.org: 10.26754/CINAIC.2021.0042
Gasior, B.L. (2019). Women’s Mental Health Advocacy in Lars and the Real Girl and the Don Quixote Connecction, Laberinto Journal, 12, 103-116.
Gilligan, C. (1985). La Moral y la teori?a: psicologi?a del desarrollo femenino. Fondo de Cultura Económica.
González Gutiérrez, P. (2018). La voz negada: Discursos sobre la palabra y el silencio de la mujer en el Mundo Clásico, Cuadernos de historia, 48, 9-31.
Higgins, C. (2018, Junio 22). The age of patriarchy: How an unfashionable idea became a rallying cry for feminism today. The Guardian. https://bit.ly/2MlovUT
Hughes-D'Aeth,T. ( 2013). Psychoanalysis and the scene of love: Lars and the Real Girl, in the Mood for Love, and Mulholland Drive. Film and History: an interdisciplinary journal of film and television studies, 43(2), 17-33.
James, P. (2011). Ovid's Myth of Pygmalion on Screen: In Pursuit of the Perfect Woman. Continuum studies in classical reception. Continuum.
Miralles Cardona, C., Cardona-Molt., M. C. y Chiner, E. (2020). La perspectiva de género en la formación inicial docente: estudio descriptivo de las percepciones del alumnado. Educación XX1., 23(2), 231-257. https://doi.org/10.5944/educxx1.23899
Molpeceres Arnáiz, S. (2018). Muñecas, maniquíes y mujeres robóticas: la construcción de la otredad femenina en las vanguardias europeas. En A. González-Rivas Fernández (Ed.) Estudios de Literatura. Vol. 1. Las Artes de la vanguardia Literaria (pp.72-82) Sociedad Española de Literatura General y Comparada (SELGYC).
Ortner, S. (1974). Is female to male as nature is to culture. En M.Z. Rosaldo y L. Lamphere (Eds.) Woman, Culture and Society (pp.68-87). Standford University Press.
Pedraza, P. (1998). Máquinas de amar. Secretos del cuerpo artificial. Valdemar.
Pedraza, P. (2000). Pigmalión y las mujeres minerales. Dossiers feministes, 4, 31-48.
Ramírez de Verger, A. y Navarro Antolín, F. (2003). Ovidio. Metamorfosis. Alianza Editorial.
Rebollo, Mª. (2013). La innovación educativa con perspectiva de género. Retos y desafíos para el profesorado. Profesorado, revista de currículum y formación de profesorado, 17(1), 3-8.