Vol. 41 (2023): Contemporary Contributions to Education
Artículos

Key-Competency based learning through a gamified learning situation in efl

Sergio David Francisco Déniz
Universidad de la Laguna
Daniella García Pérez
Universidad de la Laguna
Published December 19, 2023

Keywords:

key Competences, lifelong learning, learning situations, gamification, rubrics
How to Cite
Francisco Déniz, S. D. . . ., & García Pérez, D. . . . (2023). Key-Competency based learning through a gamified learning situation in efl. Tendencias Pedagógicas, 41, 23–41. https://doi.org/10.15366/tp2023.41.003

Abstract

The purpose of this study is to present the results obtained in an implementation done at the end of the academic year in a school of Tenerife. The main objective has been to combine learning situations and gamification in EFL in the sixth grade of primary education. This gamification proposal has been focused on the development of the literacy and plurilingual competence through the practice of a specific discourse and linguistic function; digital competence through the reading of hypertexts and the creation of digital products; civic competence through cooperative learning; and personal, social and learning to learn competence through the monitoring and guidance of the continuous learning in all the sessions carried out. Thus, an introduction that justifies the use of a competency-based approach in EFL and a theoretical framework where it is presented the justification of developing gamified learning situations are developed. Afterwards, the sample taken in this study and the rubrics used as assessment instruments will be explained. Finally, it will be evidenced the good results obtained as well as the fulfilment of the planned goals and several recommendations for further research.

Downloads

References

Ananiadou, K. and Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, 41. https://doi.org/10.1787/218525261154.

Ba?rcena, E. y Sanfilippo, M. (2015). La pi?ldora informativa audiovisual como estrategia de gamificacio?n en los cursos en li?nea de segundas lenguas. Ci?rculo De Lingu?i?stica Aplicada a La Comunicacio?n, 63, 122-152. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CLAC.2015.v63.50172

Battle, J. (2016). Gamificacio?n para el desarrollo de la comunicacio?n intercultural en el aula de espan?ol como lengua extranjera. En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnologi?a, innovacio?n e investigacio?n en los procesos de ensen?anza-aprendizaje (pp.114-120). Octaedro .

Batlle, J., Gonza?lez, M.V. y Pujola?, J.T. (2018). La narrativa como elemento cohesionador de tareas gamificadas para la ensen?anza de lenguas extranjeras. Rivista dell’Istituto di Storia dell’Europa Mediterranea, 2 (2), 121-160. https://doi.org/10.7410/1357

Batlle, J. y Sua?rez, MM. (2019). Secuencias dida?cticas gamificadas por docentes de LE en formacio?n continua: puntos, insignias y tablas de clasificacio?n. E-Aesla 5, 43-51. https://www.researchgate.net/publication/332962098_Secuencias_didacticas_gamificadas_por_docentes_de_LE_en_formacion_continua_puntos_insignias_y_tablas_de_clasificacion

Blanco, A. (coord.) (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Narcea.

Borrás Gené, O. (2017). Fundamentos de gamificación. Rectorado UPM.

Brown, S. y Glasner, A. (Ed.) (2003). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Narcea.

Cano García, M. E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12, (3), 1-16. http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf

Cebrián De La Serna, M. y Monedero Moya, J. J. (2009). El e-portafolio y la e-rubrica en la supervisión del practicum. Congreso Internacional: El Practicum más allá del empleo. Formación vs. Training. Congreso celebrado en Santiago de Compostela. http://redaberta.usc.es/poio/documentos/actas/actas_poio_2009.pdf

Chen, I. y Chang, C.C. (2009). Teori?a de carga cognitiva: Un estudio empi?rico sobre la ansiedad y el rendimiento en tareas de aprendizaje de idiomas. Electronic Journal of Research in Educational Physchology, 7 (2), 729-746. https://doi.org/10.25115/ejrep.v7i18.1369

Consejo Europeo (2006). Recomendación del parlamento europeo y del consejo. Diario Oficial de la Unión Europea, 394 (10), 10-12. https://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:ES:PDF

Cordero, D. y Nu?n?ez, VM. (2018). El uso de te?cnicas de gamificacio?n para estimular las competencias lingu?i?sticas de estudiantes en un curso de ILE. Revista de Lenguas Modernas, 28, 269-291.

Council of Europe (2020). Common european framework of reference for languages: learning, teaching, assessment – companion volume. Council of Europe Publishing, www.coe.int/lang-cefr.

Cruaud, C. (2017). The playful frame: design and use of a gamified application for foreign language learning. (Tesis doctoral). University of Oslo https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60251/PhD-Caroline-Cruaud--2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dalmases, A. (2017). Uso de la gamificacio?n en la ensen?anza de ELE. E-eleando: ele en red. Serie de monografi?as y materiales para la ensen?anza de ELE, 1(4), 1-74. https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/34583/uso_dalmases_eleando_2017_N4.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Deci E. and Ryan R. M. 1985. Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. Springer

Delors, J. (1997): La educación encierra un tesoro. UNESCO-Santillana

Dewey, J. (2010). Experiencia y educación. Morata

European Commission (2010). Europe 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. 2020. https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf

European Commission (2017): Social summit for fair jobs and growth. https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/social-summit-social-priorities-juncker-commission_en.pdf

European Union (4 de junio de 2018). Council recommendation of 22th of may 2018 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, C (189), 1-13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7

European Union (2019). Council resolution on further developing the european education area to support future-oriented education and training systems2019/C 389/01. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32019G1118(01)

Falchikov, N., and Boud, D. (1989). Student self-assessment in higher education: A meta-analysis. Review of Educational Research, 59, 395-430. http://dx.doi.org/10.3102/00346543059004395

Falchikov, N., and Boud, D. (2000). Student peer assessment in higher education: A meta-analysis comparing peer and teacher marks. Review of Educational Research 70(3), 287-322. https://doi.org/10.3102/00346543070003287

Falchikov, N. (2005): Improving assessment through student involvement: practical solutions for aiding learning in higher and further education. RoutledgeFalmer.

Foncubierta, JM. (2014). Gamificacio?n y aprendizaje de segundas lenguas. Edinumen.

García, R., Traver, J. A. y Candela, I. (2019). Aprendizaje cooperativo. fundamentos, caracteri?sticas y te?cnicas. (2ª ed.). Editorial CCS

Goodrich Andrade, H. (2000). Using rubrics to promote thinking and learning. Educational leadership: journal of the Department of Supervision and Cirruiculum Development, N.E.A., 57 (5), 13-18. https://www.researchgate.net/publication/285750862_Using_rubrics_to_promote_thinking_and_learning

Herranz, E. (febrero 2013). Gamification, I Feria Informa?tica. Congreso celebrado en la Universidad Carlos III, Madrid.

Hunicke, R., Leblanc, M. And Zubek, R. (2004). MDA: A formal approach to game design and game research, Game Design and Tuning Workshop at the Game Developers Conference. This congress took place in San Jose, California. http://ksuweb.kennesaw.edu/~jprest20/cgdd2002/MDA.pdf

Instituto Nacional de Tecnologi?as Educativas y de Formacio?n del Profesorado (2017). Marco comu?n de competencia digital docente. http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf

Lazzaro, N. (2004). Why we play games: Four keys to more emotion without story, XEODesign, Inc., 2 (1), 1-8, Oakland, California. http://gamemodworkshop.com/readings/xeodesign_whyweplaygames.pdf

Lewis, B. (2019) (2021, July 31). Scaffolding instruction strategies. ThoughtCo. https://www.thoughtco.com/scaffolding-instruction-strategies-2081682

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, pp. 122868 a122953. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264

López Pástor, V. M. (2009): Evaluación formativa y compartida en Educación Superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Narcea.

Marope, M. Griffin, P. and Gallagher, C. (2018): Future competences and the future of curriculum. A global reference for curricula transformation. http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/future_competences_and_the_future_of_curriculum.pdf

Martínez-Rojas, J. G. (2008). Las rúbricas en la evaluación escolar: su construcción y su uso. Avances en Medición, 6, 129-134. https://www.researchgate.net/publication/284673895_Las_rubricas_en_la_evaluacion_escolar_Su_construccion_y_su_uso

Moya, J. y Zubillaga, A., (coords.) (2020). Un currículo para un mundo sostenible #ODS2030. (1ª ed.). Anaya

Moya Otero, J. y Luengo Horcajo, F. (2022). Educar para el siglo XXI, reformas y mejoras. LOMLOE: de la norma al aula. (1.ª ed.). Grupo Anaya

OCDE (2005): La definición y selección de competencias clave. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf

OECD (2019): OECD, Future of education and sKills 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf

Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital (2a ed.). Ediciones Morata

Perry, B. (2015). Gamifying french language learning: A case study examining a quest-based augmented reality mobile learning tool. Procedia –Social and Behavioral Sciences, 174, 2308-2315. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.892

Pinto, A.R., Cortés, O., y Alfaro, C. (2017). Hacia la transformación de la práctica docente: modelo espiral de competencias TICTACTEP. Pixel-Bit, (51), 37-51. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.03

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenacio?n y las ensen?anzas mi?nimas de la Educacio?n Primaria. (2022)

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenacio?n y las ensen?anzas mi?nimas de la Educacio?n Secundaria Obligatoria. (2022)

Shi, L., Cristea, A. I., Hadzidedic, S., & Dervishalidovic, N. (2014). Contextual gamification of social interaction–towards increasing motivation in social e- learning. In Herzog, M. A., Kubincová, Z., Han P. and Temperini M. (Eds.), Advances in web-based learning–ICWL (pp. 116-122). Springer International Publishing.

Torres Gordillo, J. J. y Perera Rodríguez, V. H. (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en Educación Superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 141-149. https://www.redalyc.org/pdf/368/36815128011.pdf

Unión Europea (30 de diciembre de 2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las Competencias Clave para el Aprendizaje Permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, Serie L (394), 10-18.

UNESCO (1972): Aprender a ser. Alianza-UNESCO.

Unión Europea (2018): Sentando las bases del Espacio Europeo de Educación: En pos de una educación innovativa, inclusiva y basada en valores. Comisión Europea. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/es/IP_18_102

Valle López, J. M. (2021). El currículo escolar desde una perspectiva supranacional. En Moya Otero, J. y Luengo Horcajo, F. (2021) (Coords.), Educar para el siglo XXI. Reformas y Mejoras. LOMLOE: De la norma al aula. (1ª ed. pp.67-83) Grupo Anaya

Vallejo, B. (2019). Implicaciones de una propuesta gamificada en la dimensio?n afectiva del alumnado adulto de EFL. E-Aesla, 5, 85-96. https://cvc.cervantes.es/lengua/eaesla/pdf/05/09.pdf

Werbach, K. and Hunter, D. (2012). For the win: how game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press.

Willis, D. y Willis, J. (2007). Doing task-based teaching. Oxford University Press

Zichermann, G. and Cunningham, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’Reilly Media.