Vol. 22 (2013): Innovative experiences in education II
Monograph Presentation

INNOVATIONS IN THE METHODOLOGY AND THE EVALUATION OF THE SUBJECT: "TRANSMISSION OF CLASSICAL CULTURE"

Published October 23, 2015

Keywords:

Educational Change Project, Initial Teacher Training, Innovation, Methodology, Evaluation.
How to Cite
González Vaquerizo, H., & López Gregoris, R. (2015). INNOVATIONS IN THE METHODOLOGY AND THE EVALUATION OF THE SUBJECT: "TRANSMISSION OF CLASSICAL CULTURE". Tendencias Pedagógicas, 22, 89–110. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2044

Abstract

This paper describes an Educational Change Project carried out within the branch of the Initial Training Program for Teachers at the Autónoma University of Madrid. The main porpoise of that Project was to introduce some innovations in the methodology and evaluation of the course “The Transmission of Classical Heritage”, part of the “Master's Degree in Education Training for Secondary Teachers”. The paper deals with the training needs of the university teacher in the EHEA (European Higher education Area) and the implementation of innovative teaching methods and principles. It also explains the changes introduced in a course aimed at the training of Secondary teachers and it assesses the results of this experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Tapia, J. (2005). Motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. En A.R. (coord.), La orientación escolar en centros educativos. (págs. 209-242). Madrid: MEC.

Atkins, L. & Wallace, S. (2012). Qualitative Research in Education. New York: SAGE.

Benito, Á., & Cruz, A. (2007). Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.

Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama. Castillo Arredondo, S., Torres González, J., & Polanco González, L. (2009).

Tutoría en la Enseñanza, la Universidad y la Empresa. Formación y práctica. Madrid: Prentice Hall-UNED.

Cebrián de la Serna, M. (1999). Desarrollo Profesional y Docencia Universitaria. Proyecto de Innovación en la Universidad. Málaga: IEEV /Universidad de Málaga.

De la Cruz, M. Á. (1999). Formación del profesor universitario en metodología docente. En J. Carrascosa Ruiz, Aprender y enseñar en la Universidad. Iniciación a la docencia universitaria. (págs. 43-120). Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

Dodge, B. (1997). Some Thoughts about Web Quest. Recuperado el 4 de octubre de 2012, de http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html

Eisner, E.W. (1991). The enlightened eye: Qualitative inquiry and the enhancement of Educational practice. New York: Macmillan.

Elliott, J. (1978). What is action-research in schools? Journal of Curriculum Studies 10 (4), 355-357.

Elliott, J. (1996). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Ediciones Morata.

Fullan, M. (1991). The New Meaning of Educational Change. London: Cassell.

González, J., & Wanegaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Recuperado el 4 de octubre de 2012, de http://www.relint.deusto.es/TUNINGProject/spanish/doc_fase1/Tuning%2

Educational.pdf

Hopkins, D. (1999). Towards Effective School Improvement. School Effectiveness and School Improvement, 6 (3), 265-274.

Hopkins, D., Ainscow, M. & West, M. (1994). School Improvement in an Era of Change. London: Cassell.

Hamilton, L. & Corbett-Whittier, C. (2013). Using Case Study in Educational Research. New York: SAGE.

Hersey, P., Blanchard, K., & Johnson, D. (1998). Administración del comportamiento organizacional. Liderazgo institucional. México D.F.: Prentice Hall.

Kerlinger, F.N. (1981). Investigación del comportamiento. Técnicas y metodología. México, D.F.: Interamericana, cap. 17.

Leithwood, K., et al. (2006). Succesfull school leadership. What it is and how it influences pupil learning. (Research Report No. 800). Nottingham: National College for School Leadership.

Leithwood, K., Begley, P. & Cousins, B. (1990). The Nature, Causes and Consequences o Principals' Practices: An Agenda for Future Research. Journal of Educational Administration, 28 (4), 5-31.

Leithwood, K. & Louis, K. (1998). Organizational Learning in Schools. Lisse: Swets & Zeitlinger.

Mayer, R. (1998). Cognitive, metacognitive, and motivacional aspects of problem solving. Instrucitional Science, 26, 49-63.

Medina, A. (coord.) (2009). Innovación de la Educación y de la docencia. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Medina, A., Sevillano, M. L., & De la Torre, S. (2009). La universidad para el siglo XXI (EEES). Una mirada trnasdisciplinar, ecoformadora e intercultural. Madrid: Universitas.

Miles, M. (1986). Research Findings on the Stages of School Improvement. New York: Center for Policy Research.

Miras, M. (2006). Un punto de partida para el aprendizaje de nuevos contenidos: los conocimientos previos. En C. Coll, E. Martín, T. Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé, & A. Zabala, El constructivismo en el aula. (págs. 47-63). Barcelona: Graó.

Mortimore, P. (1998). The road to improvement. Reflections on School Effectiveness. Lisset: Swets & Zeitlinger.

Onrubia, J. (2006). Enseñar: crear zonas de desarrollo próximo e intervenir en ellas. En C. Coll, E. Martín, T. Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé, & A.

Zabala, El constructivismo en el aula (págs. 101-124). Barcelona: Graó.

Pozo, J., & Pérez Echeverría, M. (2009). Psicología del aprendizaje universitario: la formación de competencias. Madrid: Morata.

Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1976). Pigmalión en clase. En A. Gras, Sociología de la Educación. Textos Fundamentales. Madrid: Narcea. Senge, P., Cambron-McGabe, N., Lucas, T., Smith, B., Dutten, J. & Kleiner, A.

(2000). Schools that leran. A Fifth Discipline Fieldback for Educators, Parents and everyone who cares about education. New York: Doubleday/Currency.

Taylor, S.J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Weber, G. (1971). Inner-city Children can be taught to read: Four Succesful Schools. Washington, DC: Council for Basic Education.

Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Zabalza, M.A. (s.f.). Trabajar por competencias: implicaciones para la práctica docente. Programa de formación permanente del profesorado universitario.

Obtenido de:

http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved

=0CCUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.uhu.es%2Fconvergencia_europea%2Fdocumentos%2Fmetodologia%2FZabalza.pps&ei=UPdyUN3kGMSRhQfo6IDgCg&usg=AFQjCNE6uGreDwcuD4RvyXR4W-0fNJmsig&sig2=_aVFOB2Ok8TRnXCYS