ANALYSIS OF ADAPTATION TO THE EUROPEAN EDUCATION AREA SUPERIOR (EHEA) THROUGH THE SATISFACTION SURVEYS OF THE STUDENT BODY. THE CASE OF THE SECURITY COURSE AND PREVENTION OF ENGINEERING OF THE BUILDING OF THE UNIVERSITY FROM THE BASQUE COUNTRY (SPAIN)
Keywords:
adaptation to the European Higher Education Area, student satisfaction opinion polls, teaching methodology, safety and prevention.Abstract
This work analyses how levels of student satisfaction have changed with regard to the subject Safety and Prevention in Building Engineering at the University of the Basque Country (Spain), following its adaptation to the European Higher Education Area. The basic aim of this agreement was to enable a European Higher Education Area to be set up in such a way that university qualifications issued by different universities included within their field of application would be comparable. This study has been done by collecting data from the school years 2010/11 and 2011/12. To this end, the teaching guides before and after adaptation have been analysed and the results obtained in student satisfaction opinion polls compared regarding their views on the teaching provided by staff. The results reflect a slight improvement in satisfaction among students, especially in the case of those aspects related to general satisfaction and assessment criteria.Downloads
References
Aldridge, S. & Rowley, J. (1998). Measuring customer satisfaction in higher education. Quality Assurance in Education, 6 (4) pp. 197-204.
ALVAREZ MENDEZ, J.M. (1993). El alumno. La evaluación como actividad crítica de aprendizaje, Cuadernos de Pedagogía, 219, 28-32.
Jover, G.; Fernández, C. y Ruiz, M. (2005). El diseño de Titulaciones y programas ante la convergencia europea. Valencia. SITE.
Jornet, J.M. (2010). Dimensiones docentes y cohesión social: reflexiones desde la evaluación. Ponencia presentada en el II Coloquio de la Red Iberoamericana
de Investigación sobre la Docencia (RIIED), Valencia, Septiembre.
Lawall, M.L. (1998). “Students rating teaching. How student feedback can inform your teaching”. University teaching services, The University of Manitoba.
Servicio de Asesoramiento Educativo. Vicerrectorado de Calidad e Innovación
Docente de la UPV/EHU (2006). “Evaluación del Plan para la Implementación del Crédito europeo (ECTS) en UPV/EHU. Curso 2005/2006. Informe final programa
para asesoramiento para la introducción del crédito europeo”. AICRE – 2ªconvocatoria. [Disponible en http://www.ikasketa-berrikuntza.ehu.es/p272-
shepict/eu/contenidos/informacion/aicre_06/eu_ase_ects/adjuntos/InformeImpltECTS_UPV_AICRE05-06_final.pdf. Consulta: 01/12].
Servicio de Asesoramiento Educativo. Vicerrectorado de Calidad e Innovación
Docente de la UPV/EHU. (2007). “Programa IBP. Guía de la Titulación. Protocolo”. [Disponible en http://www.hezkuntzarako-laguntzazerbitzua.ehu.es/p080-
/es/contenidos/enlace/programas_serv_ase_edu_asesora/es_credito/adjunt os/Prot ocolo1.doc. Consulta: 01/12].
TEJEDOR, F.J. (2003): Un modelo de evaluación del profesorado universitario”. Revista de Investigación Educativa, 2003, Vol. 21, nº 1, pp. 157-182.
TEJEDOR, F.J. y García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342. pp. 443-473
TEJEDOR, F.J. (2000): “Evaluación de la calidad de la docencia” en González, D., Hidalgo, E. Y Gutierrez, J. (Coords): Innovación en la escuela y mejora de la
calidad educativa. Granada, G. Editorial Universitario, 2000, Tomo I, pp.21-56.
UNESCO (2005): Educación para todos. El imperativo de la calidad. EFA Global Monitoring Report.
ZUÑIGA, R. (1996). Evaluación en la acción docente, Congreso de Orientación Universitaria y Evaluación de la Calidad. Bilbao: Ponencia.